اصلاح يارانه سوخت هواپيما در بودجه ۱۴۰۴

۱۴۰۳/۰۸/۲۲ - ۰۰:۴۵:۰۹
|
کد خبر: ۳۲۵۴۷۶

كارشناس انرژي گفت: اصلاح يارانه سوخت هواپيما در بودجه ۱۴۰۴ گامي مهم در جهت اصلاح نظام يارانه انرژي در ايران است. با كاهش بار يارانه‌ها بر دوش دولت و ترويج توزيع عادلانه‌تر يارانه‌ها، دولت مي‌تواند وجوه را به بخش‌هاي حساس‌تر هدايت كند و توسعه اقتصادي را ارتقا بدهد.

كارشناس انرژي گفت: اصلاح يارانه سوخت هواپيما در بودجه ۱۴۰۴ گامي مهم در جهت اصلاح نظام يارانه انرژي در ايران است. با كاهش بار يارانه‌ها بر دوش دولت و ترويج توزيع عادلانه‌تر يارانه‌ها، دولت مي‌تواند وجوه را به بخش‌هاي حساس‌تر هدايت كند و توسعه اقتصادي را ارتقا بدهد. همچنين انتظار مي‌رود اين اصلاحات خطوط هوايي را تشويق كند تا كارآمدتر شوند و مصرف سوخت خود را كاهش بدهند كه منجر به صرفه‌جويي در هزينه و بهبود سودآوري شود. فرشاد جامع، كارشناس انرژي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اصلاحات بخش يارانه انرژي در بودجه ۱۴۰۴ و مساله سوخت هواپيما گفت: دولت چهاردهم با اصلاح يارانه سوخت هواپيما در بودجه ۱۴۰۴، گام مهمي در جهت اصلاح نظام يارانه انرژي در كشور برداشته است. بخش صنعت هوانوردي كه يكي از بخش‌هاي غيرضروري دريافت يارانه انرژي محسوب مي‌شود كه در سال آتي با اصلاح قيمت سوخت هواپيما شاهد تغيير قيمت سوخت هواپيما خواهد بود. اين اقدام با هدف كاهش بار مالي دولت و هدايت يارانه‌ها به بخش‌هاي ضروري‌تر اقتصاد انجام مي‌شود. وي ادامه داد: در حال حاضر بدون تغييرات قيمتي اعمال شده در بودجه ۱۴۰۴، قيمت هر ليتر سوخت هواپيما معادل ۳۰ هزار تومان است اما با توجه به يارانه انرژي، شركت‌هاي هواپيمايي تنها ليتري ۶۰۰ تومان مي‌پردازند كه به معناي يارانه سرسام آور ۹۶ درصدي به اين بخش است. اين بدان معناست كه دولت بخش عمده‌اي از هزينه سوخت هواپيما را به دوش مي‌كشد كه هزينه قابل توجهي است. از طرف ديگر بر اساس گزارش مركز آمار، هزينه سفر هوايي تنها حدود ۰.۰۶ درصد از هزينه خانوارهاي ايراني است. همچنين ۸۵ درصد از كل هزينه‌هاي حمل و نقل هوايي مربوط به سه دهك برتر جامعه است. اين وضعيت و آمار نشان مي‌دهد كه ثروتمندان ذي‌نفعان اصلي يارانه انرژي در بخش سفرهاي هوايي هستند. آمار همچنين نشان مي‌دهد كه تنها ۵ درصد از جمعيت كشور از هواپيما استفاده مي‌كنند و بيشتر آنها نيز افراد ثروتمندي هستند كه نيازي به يارانه دولتي ندارند.

اين كارشناس انرژي با اشاره به يارانه انرژي ۱ ميليارد دلاري سوخت هواپيماها براي سفرهاي هوايي اظهار كرد: به‌طور متوسط ​​روزانه حدود ۴ تا ۴.۵ ميليون ليتر سوخت جت در هواپيماهاي مسافربري مصرف مي‌شود كه سالانه معادل ۱.۶۵ ميليارد ليتر است. اين به معناي يارانه قابل توجه ۱ ميليارد دلاري است كه اين يارانه انرژي به ثروتمندان پرداخت مي‌شود كه بار قابل توجهي بر دوش مالي دولت است.وي در رابطه با اصلاح يارانه انرژي سفرهاي هوايي در بودجه ۱۴۰۴ گفت: دولت در اولين گام اصلاح يارانه انرژي ثروتمندان تصميم گرفته است تا بنزين هواپيما را به جاي ۶۰۰ تومان فعلي به ليتري ۶۶۰۰ تومان افزايش دهد. انتظار مي‌رود اين اقدام باعث كاهش بار يارانه‌ها بر دوش دولت و هدايت وجوه به بخش‌هاي مستحق‌تر شود. قسمت اول حذف يارانه انرژي سفر هوايي در بودجه ۱۴۰۴ اصلاح مي‌شود. جامع ادامه داد: انتظار مي‌رود اصلاح يارانه سوخت هواپيما پيامدهاي متعددي داشته باشد. اولا، بار مالي دولت را كاهش مي‌دهد كه مي‌تواند بودجه را به بخش‌هاي مهم‌تر مانند مراقبت‌هاي بهداشتي، آموزش و توسعه زيرساخت‌ها هدايت كند. ثانيا، توزيع عادلانه يارانه‌ها را ترويج مي‌كند، زيرا ثروتمندان ديگر ذي‌نفعان اصلي يارانه انرژي نخواهند بود. در نهايت، شركت‌هاي هواپيمايي را تشويق مي‌كند تا كارآمدتر شوند و مصرف سوخت خود را كاهش بدهند، كه مي‌تواند منجر به صرفه‌جويي در هزينه و بهبود سودآوري شود.