صداي موافقت با رفع فيلتر از مجلس شنيده ميشود
ديدگاه كلي مجلس درباره رفع فيلترينگ نشان ميدهد كه اينترنت در مسير رفع فيلتر كردن تبديل به حلقه گمشدهاي براي تصميمگيري شده است و گاهي مسووليت آن در بين مجلس، قوه قضاييه، دولت و ساير محلهاي حكمراني در گردش است.
ديدگاه كلي مجلس درباره رفع فيلترينگ نشان ميدهد كه اينترنت در مسير رفع فيلتر كردن تبديل به حلقه گمشدهاي براي تصميمگيري شده است و گاهي مسووليت آن در بين مجلس، قوه قضاييه، دولت و ساير محلهاي حكمراني در گردش است. در حال حاضر مجلسيها معتقد هستند كه تصميم براي رفع فيلترينگ، به عهده شوراي عالي فضاي مجازي است و قوه مقننه طرح خاصي براي اينترنت ندارد. با اين وضع، برخي نمايندگان اعتقاد دارند مخالفت خاصي با رفع فيلترينگ در مجلس وجود ندارد و چه بسا در برهههايي از مسير تصميمگيري، طرحهايي توسط نمايندگان براي آزادسازي اينترنت به دولت ارايه شده است.
به گزارش پيوست، فداحسين مالكي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره موضع و نگاه مجلس به مساله رفع فيلترينگ به خبرنگار پارلماني پيوست گفت: موضوع استفاده از تحولات تكنولوژي و فضاي مجازي در حال حاضر در زندگي بسياري از مردم وجود دارد و به اشتغال گره خورده است. البته اين فضاي از هم گسيخته فضاي مجازي در حال حاضر نيز به مصلحت كشور نيست. او ادامه داد: البته نگاه صد در صدي به فيلترينگ را هم جايز نميدانيم و قرار شده است شوراي عالي فضاي مجازي اقدامي اساسي نسبت به موضوع رفع فيلترينگ انجام دهد و تمام جوانب را در نظر بگيرند. ما منتظر هستيم كه شوراي عالي فضاي مجازي چه تصميي ميگيرد. معتقدم قطعا دولت پيشنهاداتي دارد كه هنوز به مجلس چيزي ارايه نشده است.
چرخش محل تصميمگيري
درباره فيلترينگ مورد اقبال نيست
علي آذري سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي معقتد است رانتهاي ايجاد شده از فروش فيلترشكن و واگذاري مداوم مسووليت تصميمگيري براي رفع فيلترينگ حاصل تصميم اشتباه است.او گفت: بحث فيلترينگ دغدغه مجلس و قوه مجريه نيز هست و مردم نيز انتظار دارند موضوع فيلترينگ حل شود. در حال حاضر كه چندين سال است فيلترينگ از جانب دولتها هدايت ميشود، چه مشكلي را حل كرده است؟ در اينترنت فيلتر شده گاهي شاهد رانتهايي از جانب فيلترشكنفروشها هستيم. پس ما در حوزه فرهنگي در حال تصميمگيري هستيم و اين نشان ميدهد كه تصميمگيري ما اشتباه بوده است. در اين شرايط مسووليت رفع فيلترينگ گاهي با قوه قضاييه و در برخي موارد بر عهده مجلس گذاشته ميشود و اين روند مورد اقبال نيست. او ادامه داد: پيشنهاد من براي رفع فيلترينگ، مشورت با شوراهايي است كه در خصوص فضاي مجازي فعاليت ميكنند. دولت ميتواند با مشورت آنها لايحهاي جهت رفع مشكل فيلترينگ ارايه بدهد كه در آن لايحه نيز فرهنگ و ذائقه مردم نيز ميتواند در نظر گرفته شود. او اضافه كرد: دولت در كنار ارسال لايحهاي درباره اين موضوع، ميتواند يك دستور اداري صادر كند كه البته مجلس نيز توانايي ريلگذاري براي آن را در اختيار دارد. در تمام كشورها نيز براي مراقبت از شبكههاي اجتماعي مخصوصا براي كودكان قوانين خاصي وضع ميكنند. اما متاسفانه در ايران به جاي مقرراتگذاري، فيلترينگ را اعمال كردهايم.
يك طرح جديد براي ساماندهي فضاي مجازي
حسنعلي اخلاقي اميري عضو كميسيون فرهنگي درباره پيشقدم شدن مجلس براي ارايه يك طرح درباره ساماندهي فضاي مجازي گفت: فضاي مجازي يك ظرفيت در حوزههاي اجتماعي و اقتصادي است. بسياري از مردم و جوانان امروزه با فضاي مجازي درگير هستند. مجلس، دولت و مردم از وضعيت ايجاد شده ناراضي هستند و با اين حساب كميسيون فرهنگي با نگاه به فضاي ظرفيتي فضاي مجازي و نارضايتي از وضعيت موجود، در پي ارايه طرحي مختصر درباره قواعد و ضوابط حكمراني در فضاي مجازي است. در اين باره طرحي در كميته فضاي مجازي ذيل كميسيون فرهنگي در حال بررسي است و اگر اين كميته پيشنويس مربوطه را به صحن كميسيون فرهنگي ارسال كند و در صحن نيز مصوب شود، در دستور كار مجلس قرار ميگيرد. اين موضوع مختص به ايران نيست و تمام كشورهاي توسعه يافته داراي ضوابط هستند. از دولت هم خواهشمند هستيم كه به پايان يافتن اين ماجرا كمك كند. براي حكمراني در فضاي مجازي منتظر يك لايحه از جانب دولت بوديم اما به دليل مسير پرفراز و نشيب دولت، مجلس پيشقدم شده است و اين طرح را ارايه داده است.
فيلترينگهاي نابجا متوقف شود
عباس مقتدايي نايبرييس اول كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه برخي فيلترينگها را نابهجا خواند: عزم عمومي كشور اين است كه فيلترينگهاي نابجا متوقف شود و محدوديتهاي لازم در بسترهاي مورد نظر اعمال شود. اما اين محدوديتها بايد متناسب با منافعي كه در سطح كلان است باشد و البته تمام كشورها نيز در اين راستا هم جهت با منافع ملي خود، گام برميدارند. مقتدايي با اشاره به حق داشتن دسترسي آزاد به اينترنت گفت: در وهله اول بايد به اين نكته توجه كنيم كه تصميمگيري و هر اقدامي بايد در راستاي تامين حداكثري منافع ملت ايران باشد و آحاد مردم بايد از تصميمات و پيگيريهاي مجلس شوراي اسلامي بهرهمند شوند. آزادي مردم و دسترسي آزاد به اطلاعات به عنوان محور كارگشايي و هم راستا كردن برنامهها از جمله موضوعاتي است كه در مجلس آن را دنبال ميكنيم. توليد محتواي داخلي، ايجاد فضايي كه در آن كسب و كارها رونق بگيرد و ارتباطات وسيعتر شود و همچنين استفاده از ظرفيت فناوريهاي نوين به خصوص با بوميسازي آنها از جمله برنامههايي است كه قصد داريم آن را پيش ببريم. او ادامه داد: براي تحقق اين اهداف زيرساختهاي سخت افزاري و نرم افزاري بايد در بالاترين سطح شكل بگرد. براي اين موضوع، يك متولي و يك سازمان تعريف شده است تا فضاي مجازي را ساماندهي كند. مجلس نيز در اين شوراها و ساختارهاي بالادستي در قالب حضور يك نماينده ديدگاههاي خود را مطرح ميكند. اعتقاد داريم بيشترين حد بهرهوري و جلوگيري از آسيبهايي كه ممكن است فضاي مجازي داشته باشد و به ضرر كشور تمام شود، بايد جلوگيري كنيم. اين موارد خط سير كلي است كه در راستاي آزاديهاي بيان و آزادي دسترسي به اطلاعات و دور شدن از فضاي مخرب ميتوانيم اجرا كنيم.
بيشتر شدن حملات سايبري به دليل فيلترينگ
حسنعلي محمدي دبير اول كميسيون صنايع به افزايش حملات سايبري در سايه فيلترينگ اشاره كرد: حملات سايبري عديدهاي نيز از طريق فيلترشكنها به زيرساختهاي مختلف كشور آسيب زده است. باتوجه به اينكه در زمان گذشته فيلترشكنها نبودهاند اين حملات بسيار كم بود اما اكنون با افزايش فيلترشكنها اين آسيبها بيشتر شده است. كميسيون صنايع با فيلترينگ موافق نيست اما طالب ساماندهي اينترنت است تا رضايت مردم نيز فراهم شود و كسب و كارهايي كه از اين بستر در فضاي مجازي استفاده ميكنند راكد نشود. البته وزير ارتباطات نيز اين موضوع را به عنوان يك طرح در دست دارد. او ادامه داد: موضوع فيلترينگ در كميسيون صنايع نيز مورد سوال بوده است و مبنا بر اين است كه فروش فيلترشكن كه در حال حاضر محل درآمد بسياري از كاسبان شده است، مورد بررسي بيشتري قرار بگيرد و براي تحقق اين بررسي و تعيين تكليف شدن آن، مطالبات كميسيون صنايع به وزير ارتباطات اعلام شده است.
مساله فيلترينگ حاشيهساز است
احمد راستينه سخنگوي كميسيون فرهنگي فيلترينگ را در زمره اولويتهاي دولت به حساب نياورد و اساسا به دنبال ضابطهمند كردن اينترنت بود: واقعيت اين است كه فيلترينگ يك بازي حاشيهساز براي عبور از واقعيتهاي جامعه است. هيچكس فيلترينگ را تاييد نميكند اما رهاشدگي فضاي مجازي نيز مورد تاييد نيست. همه به دنبال ضابظهمند شدن و قانونمند شدن فضاي مجازي هستند. از سالهاي قبل به دنبال شبكه ملي اطلاعات بوديم و اينكه دولتها وظايف خود را در ايجاد شبكه ملي اطلاعات تاكنون انجام ندادهاند بايد مورد سوال قرار بگيرد. در حال حاضر عدهاي از محل فيلترينگ و عده ديگري از قطع فيلترينگ درآمد دارند و اين موضوع حاشيهسازي را بر جامعه تحميل كرده است. معتقدم كه واقعيتهاي جامعه تورم و معيشت است. تعجب ميكنم كه به جاي پرداختن به اين موضوعات، امر حاشيهاي مانند فيلترينگ را براي پوشش دادن ناكارآمدي در بخشهاي ديگر مطرح ميكنيم. همه معتقد هستيم در فضاي مجازي حقوق كاربران به رسميت شناخته شود و اقتصاد ديجيتال در بستر فضاي مجازي توسعه پيدا كند. هر برنامهاي كه اين موارد را در يك نظام هوشمند برطرف كند مورد حمايت است. نميتوان مرتب طرح ريجستري و مساله واردات آيفون و فيلترينگ مطرح شود اما واقعيتهاي ديگري مانند مسكن و اشتغال مورد غفلت قرار بگيرد. محمد موحد نايبرييس اول كميسيون اصل ۹۰ نيز رفع فيلترينگ را قابل دفاع خواند و گفت: موضع مجلس درباره فيلترينگ يك پارچه نيست و مختلف است اما در مجموع فضايي كه در حال حاضر در جامعه ديده ميشود، ميگويد كه بسياري از مردم خواهان رفع فيلترينگ هستند. از نظر من رفع فيلترينگ قابل دفاع است.