خودروهایی که به بنزین سوپر نیاز دارند
تصویب واردات بنزین سوپر با قیمت غیریارانهای راهکاری است که دولت برای تأمین نیاز خودروهای لوکس و وارداتی به آن دست یافته است. اما کدام خودروها بدون استفاده از بنزین سوپر مستهلک میشوند؟ آیا این تصمیم باعث میشود تا دولت از تصمیم برای بالا بردن قیمت بنزین عقبنشینی کند؟
از سال 1390 خودروهای تولیدی ایران از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره میبرند. همچنین از سال 98 تولید برخی خودروها با استاندارد آلایندگی یورو 5 شروع شده است. این خودروها در کنار خودروهای وارداتی و خودروهایی که توربو هستند به کیفیت بنزین مصرفی حساسیت بالایی دارند.
بهرغم اجباری بودن استاندارد یورو 4 برای خودروسازان، مدتی است که میزان تولید بنزین یورو 4، یورو 5 و بنزین سوپر به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
این اقدام که در جهت همسانسازی عرضه و تقاضای بنزین صورت گرفته و خودروهای حساس به بنزین استاندارد و باکیفیت را دچار خسارتهای جبرانناپذیری کرده است.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم، امروز از تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی بنزین سوپر با قیمت غیریارانهای پرده برداشت.
اما بخش مهم اظهارات او به جایی برمیگشت که این اقدام را در جهت رفع نیاز لوکسسواران و صاحبان خودروهای وارداتی اعلام کرد.
این سرنخی است که نشان میدهد احتمالاً تصمیم دولت برای رفع ناترازی بنزین قرار است از جیب لوکسسواران و متقاضیان بنزین سوپر تأمین شود و بدین شکل در سال آینده قیمت بنزین معمولی ثابت بماند.
حال باید این سوال را طرح کرد که کدام خودروهای بازار ایران به کیفیت بنزین حساس هستند؟ استفاده از بنزین بیکیفیت چه مشکلاتی را برای مالکان این خودرو به وجود میآورد؟
خودروهای حساس به کیفیت سوخت
تمام تولیدات خودروسازی کشور از سال 1390، استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت میکنند. بنابراین تمام خودروهای تولیدی از سال مذکور نسبت به بنزین یورو 4 حساس هستند. در میان بعضی خودروها که از موتورهای بهروزتر و تغییریافته خودروسازان استفاده میکنند، حتی از استاندارد یورو 5 بهره میبرند. از آذرماه سال 98 آغاز تولید خودرو با استاندارد یورو 5 آغاز شده است و خودروهای زیر از این استاندارد بهره میبرند.
ساینا، کوییک، اطلس، سهند، شاهین، پژو 206، پژو 207، سمند، پارس موتور جدید (xup)، دنا پلاس و تارا خودروهایی هستند که از تکنولوژی توربو بهره میبرند و برای عملکرد صحیح این قطعه نیاز به بنزین با ناخالصی پایین و اکتان بالا دارند.
عدم استفاده از بنزین با اکتان بالای 95، احتمال احتراق این قطعه را بالا میبرد و از عمر آن میکاهد. بنزین یورو 4 و یورو 5 از عدد اکتان 91 و تنها بنزین سوپر است که از اکتان 95 استفاده میکند.
دنا توربو شارژ، سمند سورن توربو، شاهین توربو، جکS5، هایماS7، آریزو5، تیگو7، امجی، فیدیلیتی و لاماری ایما ازجمله خودروهای توربو بازار ایران هستند. همچنین تمام خودروهای وارداتی چند سال اخیر نسبت به کیفیت سوخت حساس هستند.
استاندارد آلایندگی سوخت در ایران
استاندارد آلایندگی یورو بر میزان تولید گازهای آلاینده توسط سوختهای فسیلی دلالت دارد. بدین شکل که بنزینهایی که درجه کیفی یورو آنها بالاتر است، آلایندگی کمتری تولید کرده و تاثیرات مخرب کمتری بر محیطزیست دارند.
تا سال 2015، 6 استاندارد آلایندگی معرفی شده است. در ایران، استاندارد آلایندگی یورو 4 مرسوم است که از سال 1390، خودروسازان ملزم به رعایت این استاندارد شدهاند. البته از سال 98 به بعد، برخی از خودروهای تولیدی نیز با بهرهگیری از استاندارد یورو 5 تولید شدهاند.
تبعات استفاده از بنزین بیکیفیت
استفاد از بنزین با ناخالصی بالا و اکتان پایین منجر به احتراق ناقص موتور میشود. این مسئله در درجه اول منجر به افزایش سوخت بنزین خودروها میشود. بنابر ترازسازی عرضه و تقاضای بنزین با افزایش تولید با کاهش کیفیت رفع نمیشود.
سوخت بیکیفیت توان خودرو را کاهش میدهد و به دلیل وجود ناخالصی، قطعاتی که در فرآیند سوخترسانی به خودرو و احتراق نقش دارند را آلوده و مستهلک میکنند و لرزش خودرو را به همراه دارند. مهمترین آسیب استفاده از سوخت بیکیفیت، آسیب رسیدن به موتور و استارت خودروست.
در خودروهای توربو هم استفاده از بنزین بیکیفیت احتمال احتراق قطعه توربو را بالا میبرد. این بدین معناست که استفاده از بنزین با اکتان پایین در خودروهای توربو میتواند منجر به آتش گرفتن خودرو شود.