بنزين سوپر روي مدار!
بر اساس مصوبه هيات وزيران، واردات بنزين سوپر آزاد شد. طبق ماده ۹ مصوبه هيات وزيران، واردات و توزيع بنزين ويژه (سوپر) توسط اشخاص حقوقي داراي مجوز از وزارت نفت با قيمت غيريارانهاي به صورت مجزا از زيرساختهاي توزيع سوخت يارانهاي، با رعايت قوانين و مقررات مجاز است.
بر اساس مصوبه هيات وزيران، واردات بنزين سوپر آزاد شد. طبق ماده ۹ مصوبه هيات وزيران، واردات و توزيع بنزين ويژه (سوپر) توسط اشخاص حقوقي داراي مجوز از وزارت نفت با قيمت غيريارانهاي به صورت مجزا از زيرساختهاي توزيع سوخت يارانهاي، با رعايت قوانين و مقررات مجاز است.
هفته گذشته كرامت ويسكرمي درباره وضعيت توزيع بنزين سوپر توليدي در پالايشگاههاي شازند و اصفهان به ايلنا گفته بود: از هفته گذشته توزيع بنزين سوپر در تهران آغاز شده و بنا بر اين است که توزيع را استمرار دهيم و روزانه حدود ۳۰۰ هزار ليتر بنزين در پايتخت توزيع شود، يعني ۱۰ محموله در جايگاههاي منتخب تهران عرضه خواهيم كرد.
وي افزود: فعلا تصميم بر اين است كه توزيع بنزين سوپر در تهران استمرار داشته باشد و اگر شرايط ايجاد شد و توانستيم افزايش توليد دهيم در ديگر شهرها هم توزيع خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي تاكيد كرد: البته اولويت ما اكنون توزيع بنزين يورو به تمام نقاط كشور است.
وي يادآور شد: از روز گذشته نيز اعلام شده كه ميزان فروش بنزين سوپر در تهران بالا رفته و به اين ترتيب روزانه حدود ۳۰۰ هزار ليتر در جايگاههاي منتخب به دست مشتريان خواهد رسيد.
ويسكرمي گفت: آدرس جايگاههايي كه امكان دريافت بنزين سوپر را دارند در سايت شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي منطقه تهران درج شده و متقاضيان ميتوانند مراجعه كنند و به صورت روزانه آدرس جايگاهها را مشاهده و نسبت به سوختگيري اقدام كنند، يعني روزانه مشخص خواهد شد كه در كدام جايگاه بنزين سوپر عرضه شده و بر اساس آن مردم ميتوانند مراجعه و سوخت مورد نياز را دريافت كنند. وي بيان داشت: فعلا بنزين سوپر در پالايشگاههاي شازند و اصفهان توليد ميشود و تمام توليد نيز در جايگاههاي منتخب تهران عرضه خواهد شد. مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي خاطرنشان كرد: ما امكان توليد بنزين سوپر به ميزان بالاتر را داريم اما هدف اين است كه اين بنزين فعلا در كلانشهر توزيع شود.
وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم توليد بنزين سوپر را بالا ببريم توليد بنزين يورو كاهش مييابد در كل حجم بنزين توليدي كم ميشود، ضمن اينكه تقاضاي بنزين معمولي زياد است و ما بايد پاسخگو باشيم باتوجه به محدوديتي كه داريم و همچنين حجم بالاي تقاضا امكان توليد بنزين سوپر در احجام زياد را نداريم.
در همين زمينه، سخنگوي صنف جايگاهداران سوخت كشور گفت: در زمينه ميزان واردات بنزين سوپر محدوديت وجود ندارد ولي با توجه به رفتار مصرفكننده و ميزان تقاضا در شرايط فعلي در بهترين حالت، احتمالا واردات حدود ۲ ميليون ليتر و مصرف نيز در ايدهآلترين شكل ممكن شايد روزانه زير يك ميليون ليتر باشد. رضا نواز، درباره جزييات واردات بنزين سوپر اظهار داشت: متقاضي بنزين سوپر مخصوصا با ورود خودروهاي وارداتي در كشور وجود دارد و اكنون متقاضي اين بنزين افزايش يافته است، بهطوري كه به گفته دارندگان خودروهاي وارداتي اين خودروها تنها با بنزين سوپر كاركرد صحيح دارند. وي افزود: علاوه بر نياز خودروهاي وارداتي به بنزين سوپر؛ ما افزايش مصرف بنزين را داريم و وقتي اين اتفاق ميافتد خط توليد پالايشگاهها در خدمت توليد بنزين معمولي يورو ۴ و ۵ قرار داده ميشود و در نتيجه توليد بنزين سوپر به حالت سينوسي كاهش پيدا ميكند.
سخنگوي صنف جايگاهداران سوخت كشور به ايلنا گفت: طبق مصوبه هيات وزيران در آييننامه اجرايي تبصره ۸ قانون بودجه به شركتهايي كه در حوزه واردات و صادرات فعال بوده و در زمينه نگهداشت و حمل تخصص دارند؛ اجازه داده ميشود كه بنزين سوپر را وارد و عرضه كنند.
به گفته وي؛ زيرساختهاي كنوني براي بنزين يارانهاي است كه از طريق سامانه هوشمند سوخت انجام ميشود و بر اساس مصوبه هيات وزيران احتمالا براي بنزين سوپر وارداتي نياز به كارت هوشمند سوخت و سهميه نخواهد بود و واردكنندگان ميتوانند با نگهداشت و حمل و توزيع از طريق جايگاههاي سوخت نسبت به عرضه اقدام كنند. در كنار آن بر اساس قوانين كميتههاي فني، عملياتي، بازرگاني و قيمتگذاري تشكيل ميشود.
نواز ادامه داد: كيفيت اين بنزين بر اساس استاندارد ملي ايران است و لزوما استانداردهاي اروپايي يا كشورهاي ديگر مطرح نيست.
وي درباره قيمت بنزين سوپر وارداتي نيز گفت: قيمت بنزين در كشورهاي حوزه خليج فارس با كشورهاي ديگر و اروپا متفاوت است، با لحاظ كردن شرايط تحريم و شرايط فعلي احتمالا قيمت به حوزه خليج فارس نزديك باشد.
سخنگوي صنف جايگاهداران سوخت كشور تاكيد كرد: بايد سيكل بنزين وارداتي انجام و به اجرا برسد تا فضاي رقابتي در حوزه قيمت و كيفيت شكل بگيرد و ببينيم پالايشگاههاي داخل كشور نيز وارد اين چرخه ميشوند يا خير.
وي عنوان كرد: عرضه بنزين سوپر وارداتي در فاز اول تهران، بعد كلانشهرها و اگر تقاضا وجود داشته باشد در ديگر شهرها نيز توزيع ميشود.
نواز گفت: در زمينه ميزان واردات محدوديت وجود ندارد ولي باتوجه به رفتار مصرفكننده و ميزان تقاضا در شرايط فعلي در بهترين حالت احتمالا حدود ۲ ميليون ليتر و مصرف نيز در ايدهآلترين شكل ممكن شايد روزانه زير يك ميليون ليتر باشد.
عضو كميسيون اصل ۹۰ با بيان اينكه زماني صادركننده سوخت بوديم، گفـت: در گازوييل و بنزين بايد واردات داشته باشيم كه تا پايان سال ۵ ميليارد دلار خواهد بود، البته ممكن است اين رقم بيشتر شود. حسينعلي حاجي دليگاني - عضو كميسيون اصل ۹۰ - در پاسخ به اينكه آيا قرار است نرخ بنزين در سال آينده افزايش يابد يا خير؟ گفت: حركتهايي در كشور آغاز شده و نوع توليد برخي از پالايشگاهها تغيير كرده است، ولي اين به معناي افزايش قيمت بنزين در سال آينده نيست. به آقاي رييسجمهور عرض كرديم كه اگر بخواهيد تغييري در قيمتها به وجود بياوريد حتما بايد بسته كامل داشته باشند كه اگر قيمت بنزين تغيير كند آثار آن بر زندگي مردم چيست. اين موضوعات حتما بايد ديده شود. وي با اشاره به اينكه با كليات بودجه به همين دلايل مخالفت كرديم، گفت: يكي از دلايل مخالفت كميسيون اصل ٩٠ با كليات اين بود كه هيچ حكمي درباره برق نداشت.
در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰ هزار ليتر بنزين سوپر در ۱۹ جايگاه سوخت در تهران توزيع ميشود، البته طبق مصوبه اخير دولت واردات بنزين سوپر آزاد شده و احتمالا توزيع اين بنزين نيز افزايش مييابد.
از هفته گذشته بنزين سوپر بهصورت مستمر در تهران توزيع ميشود اما با مصوبه جديد دولت احتمالا توزيع اين بنزين در شهرهاي ديگر نيز ممكن خواهد شد، آنطور كه كرامت ويسكرمي - مديرعامل شركت ملي پخش فراوردههاي نفتي - اعلام كرده، روزانه حدود ۳۰۰ هزار ليتر بنزين سوپر در جايگاههاي منتخب پايتخت عرضه ميشود كه اين مقدار معادل ۱۰ محموله است كه هدف آن استمرار توزيع بهمنظور پاسخ به تقاضاي بالا و بهبود كيفيت سوخت در تهران است. درحال حاضر بنزين سوپر در پالايشگاههاي شازند و اصفهان توليد ميشود كه تمام توليد آن براي تهران در نظر گرفته شده است. با مصوبه دولت در خصوص « آزادسازي واردات بنزين سوپر توسط اشخاص حقوقي داراي مجوز از وزارت نفت با قيمت غيريارانهاي آزاد»بايد منتظر توزيع اين بنزين در ساير شهرها نيز بود.