عدم تحقق ۶۳ درصدي بودجه ۱۴۰۲ شركت كنترل كيفيت هوا
اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته (22 آبان ماه) سه گزارش حسابرسي شامل گزارش حسابرسي سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانههاي مسافري شهر تهران، گزارش حسابرس براي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران براي سال مالي۱۴۰۲و همچنين گزارش حسابرسي در رابطه با وضعيت مالي شركت كنترل كيفيت هوا براي سال مالي ۱۴۰۲ را تصويب كردند.
اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته (22 آبان ماه) سه گزارش حسابرسي شامل گزارش حسابرسي سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانههاي مسافري شهر تهران، گزارش حسابرس براي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران براي سال مالي۱۴۰۲و همچنين گزارش حسابرسي در رابطه با وضعيت مالي شركت كنترل كيفيت هوا براي سال مالي ۱۴۰۲ را تصويب كردند.
دويست و هفتاد و نهمين جلسه شوراي شهر تهران در شرايطي برگزار شد كه نماينده شركت كنترل كيفيت هوا، مديرعامل شركت توسعه فضاي فرهنگي شهرداري تهران و همچنين مديرعامل سازمان پايانهها توضيحاتي درباره عملكرد و كارنامه خود ارايه دادند.
بحث عدم تحقق ۶۳ درصدي بودجه شركت كنترل كيفيت هوا، بلاتكليفي پروژه باغ صبا و عدم انتقال كامل و آغاز به كار پايانه شرق از مهمترين موضوعاتي بودند كه در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفتند.
درجلسه ديروز ساختمان بهشت، اعضاي شوراي شهر پس از شنيدن گزارش حسابرسي شركت كنترل كيفيت هوا براي سال مالي ۱۴۰۲، به انتقاد و اظهارنظر درباره اين گزارش پرداختند، درهمين راستا ناصر اماني، عضو شوراي شهر تهران با اشاره به بندهاي تكليفي حسابرسي گفت: فقط بندي در خصوص عدم تحقق ۶۳ درصدي بودجه شركت وجود دارد كه اگر اين مساله رخ داده باشد، واقعا جاي تاسف است.
اماني ادامه داد: شركت مسووليت ستادي نسبت به وضعيت هواي تهران دارد اما اين عدم تحقق نشان ميدهد كه در خصوص اختصاص بودجه به اين شركت غفلت صورت گرفته است.
در ادامه مهدي چمران، رييس شوراي شهر هم در خصوص عدم تحقق حدود ۶۳ درصدي بودجه به اين شركت گفت: بودجهشان را ندادند و هوا هم بد شده است، اگر بودجهشان را ميدادند.
اما فاطمه كريمي، نماينده شركت كنترل كيفيت هوا در پاسخ به بندهاي تكليفي گزارش حسابرس، گفت: همه مستندات مبني بر دريافت نقدينگي ارايه شده و گواهي انجام كار را هم ارايه دادند؛ اما موضوع اين است كه ما تا آن زمان ۳۱۲ گزارش نقدينگي داشتيم و گواهي انجام كارمان هم ۳۷۴ گواهي بوده است.
به گفته كريمي، اين اختلاف هم به اين علت است كه مقداري از آن به ديون سال آينده برميگردد، همه اين موضوعات هم به حسابرس ارايه شده و براساس نظر حسابرسي خودشان اين اختلاف ايجاد شده است و چيز خاصي نيست از نظر ما كه سندش وجود نداشته و اين موضوعات به حسابرس انتقال داده نشده باشد.
نماينده شركت كنترل كيفيت هوا افزود: در گزارش مجمع اين موضوعات را به صورت مبسوط ارايه داديم و مورد موافقت مجامع هم قرار گرفته شده است، ما گزارش درآمدزايي داده بوديم اما ماهيت شركت وظيفه درآمدزايي را ميسر نميكند؛ چرا كه ماهيت ما ستادي است و دادن اطلاعات به عنوان يك برند براي پايش و سنجش كيفيت هوا محسوب ميشود.
عدم تحقق 63 درصدي بودجه شركت كنترل كيفيت هواي تهران در شرايطي است كه براساس آمارهاي رسمي ساليانه نزديك به 4 هزار نفر پايتخت نشين در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست ميدهند.
پروژه باغ صبا به كجا رسيد؟
موضوع ديگري كه توسط اعضاي شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت، گزارش حسابرس براي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران، براي سال مالي۱۴۰۲ بود، عليرضا نادعلي سخنگوي شوراي شهر، در اين باره گفت: در پاسخ به گزارش حسابرس سوال دارم پروژه باغ صبا كه قرار بود مكاني براي تئاترهاي آييني برگزار شود اما عدم فعاليت اين مجموعه به ما به ارث رسيد، به ما گزارش دهند كه وضعيت حقوقي اين پروژه به كجا رسيده است؟
اماني هم در قرائت بندهاي تكليفي با بيان اينكه تعداد بندهاي تكليفي نسبت به گذشته كاهش داشته، افزود: در سازمانهاي ديگر شهرداري نديدم؛ اما حسابرس گفته كه شركت به پرسنل بابت مالياتهاي اضافي بدهكار است و همچنين گزارش حسابرس نشان ميدهد كه وضعيت مالي و كنترل پروژه اين شركت نابسامان است.
اماني ادامه داد: همچنين شركت موظف به رعايت تكليف مجمع عمومي سازمان است و بايد پروندههاي دعوي خود را حل و فصل كند و در مورد تابلوهاي يادبود و مجسمه مشاهير بايد بروز رساني اموال داشته باشد.
پس از اظهارات اعضاي شورا، ناظم رضوي مدير عامل شركت توسعه فضاي فرهنگي شهرداري تهران در پاسخ به سوالات و انتقادات بيان كرد: در مورد پروژه باغ صبا بايد بگويم كه فرآيندهاي حقوقي زيادي بر اين پروژه مشاركتي وارد شده و با تصميمگيري انجام شده در صورت مجوز شوراي شهر تهران پروژه باغ صبا اين پروژه تعيين تكليف ميشود.
او ادامه داد: اين پروژه حدود ۸۰ ميليارد تومان تجهيزات منحصر به فرد داشته و با همكاري شركت دانش بنيان بايد بتوانيم پروژه را چند ماه فعال كنيم و از بن بست خارج كنيم، بنابراين اين پروژه از بن بست خارج خواهد شد و مسير حقوقي خود را طي خواهد كرد اما در اين دوره مديريت شهري اين پروژه به بهرهبرداري ميرسد.
مدير عامل شركت توسعه فضاي فرهنگي شهرداري تهران با بيان اينكه برگشت چندين ميليارد توماني به سازمان از پرونده قضايي برخي پروژهها را شاهد بوديم، گفت: براي رعايت صيانت عمومي به موقع اطلاعرساني كرديم، يكي از پروژههاي خوب ديگر شهرداري پروژه «البزر لشكرگ» بود كه با حمايت معاونت مالي مشكلات حل شد.
به گفته او، اين پروژه بر اساس برنامهريزي در دهه فجر سينما، پاساژ و... افتتاح ميشود و در يك دوره مديريت شهري تصميم گرفتند كه در آمد اين مجموعه صرف اجراي ساير پروژهها شود و اين ديگر در اختيار ما نيست؛ بلكه اين دستور مديران اسبق بوده است و ما كارهاي نيستيم.
آغاز به كار پايانه جديد شرق پايتخت در ماه آينده
در ادامه جلسه ديروز شوراي شهر، اعضا گزارش حسابرسي سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانههاي مسافري شهر تهران را روي ميز قرار دادند.
مهدي بابايي، نایب رييس كميسيون سلامت، محيط زيست وخدمات شهري پس از اتمام گزارش حسابرس با بيان اينكه در خرداد ماه پايانه شرق افتتاح شد، گفت: هنوز انتقال كامل انجام نشده و لازم است كه زمانبندي انتقال آن مشخص شود، همچنين سرانجام انتقال مترو به پايانه مشخص نيست و بايد زمانبندي براي انجام آن اعلام شود.
در ادامه حميدرضا رحماني، مديرعامل سازمان پايانهها در توضيح بندهاي حسابرسي با بيان اينكه در مورد راهاندازي پايانه شرق جديد بايد اعلام كنم كه در چند ماه گذشته افتتاح پايانه به لحاظ ابنيه و ساختمان انجام شده بود، گفت: در چند هفته اخير راهاندازي پايانه را به صورت جدي پيگيري ميكنيم كه در مورد استقرار تعاونيهاي اتوبوس و كرايه كه قسمت اصلي ماجراست.
به گفته رحماني، در حال پيگيري هستيم و بعد از استقرار اين تعاونيها اين پايانه رسما كار خود را آغاز ميكند و پيش بيني ميشود كه در آذرماه اين انتقال صورت گيرد و پايانه جديد شرق در آذر ماه فعال شود.
او با بيان اينكه همكاران اداري پايانه قديم را به پايانه شرق جديد منتقل كردهايم، گفت: ادامه خط دو از ايستگاه فرهنگسرا به سمت پايانه جديد شرق ادامه مييابد و يك سوم تونل حفر شده و به نظر ميرسد ۱۲ تا ۱۵ ماه آينده اين مهم به بهرهبرداري ميرسد.
افزودن 125 اتوبوس تازه نفس
از ديگر موضوعاتي كه در صحن علني شورا مطرح شد، بحث اضافه شدن ۱۲۵ اتوبوس تازه نفس به ناوگان حمل و نقل عمومي جنوب تهران بود، نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره گفت: اين اقدام به كاهش زمان معطلي مسافران و بهبود خدمات حمل و نقل در مناطق جنوبي پايتخت خواهد انجاميد.
پرويز سروري گفت: اين تصميم بخشي از اهداف بزرگ شوراي اسلامي شهر تهران است كه بر كاهش فاصلهها و ارايه خدمات عادلانه به شهروندان تأكيد دارد.
سروري در توضيح بيشتر گفت: ۱۲۵ اتوبوس جديد به مناطق جنوبي پايتخت، به ويژه در شهرري، اضافه شده است. از اين تعداد، ۲۰ دستگاه اتوبوس بيآرتي جديد، ۷۵ دستگاه اتوبوس نوسازي شده و ۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازي شده است و اين گام مهم موجب كاهش چشمگير زمان معطلي مسافران در ايستگاهها از ۴۵ دقيقه به ۱۵ دقيقه در منطقه شهرري خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به پروژههاي آينده اظهار كرد: اميدوارم كه با ورود اتوبوسهاي جديد از قرارداد با چين و همچنين تأمين اتوبوسها از سوي توليدكنندگان داخلي، اين زمان معطلي به حداقل ممكن، حدود ۵ دقيقه برسد.
افزايش كرايه در روزهاي برفي
و باراني ممنوع است
با توجه به باراني بودن پايتخت در روزهاي اخير، بحث ديگري كه در جلسه روز گذشته شورا بحث شد، افزايش كرايه در روزهاي برفي و باراني بود، سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران اعلام كرد كه مطابق با مصوبه شوراي شهر تهران، تاكسيها هيچ اجازهاي براي افزايش كرايه در روزهاي باراني و برفي ندارند.
هاشمي ادامه داد: در مصوبه شوراي شهر ذكر شده در صورتي كه سامانه بر خط سازمان تاكسيراني مطابق با هوش مصنوعي ايجاد شود آن زمان ميتوان محاسبات لازم براي افزايش نرخ كرايه در روزهاي خاص را اعمال كرد و از آنجايي كه هنوز اين سامانه ايجاد نشده افزايش كرايه ممنوع است.
او گفت: نرخ كرايه تاكسيها ثابت است و تا زماني كه سامانه برخط ايجاد نشده نميتوان كرايه تاكسيها را افزايش داد، شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف ميتوانند آن را به سامانه ۱۳۷ يا سازمان تاكسيراني گزارش كنند.