مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك پايتخت مطرح كرد

توسعه خطوط حمل و نقل همگاني در۳ بزرگراه‌ تهران

۱۴۰۳/۰۸/۲۴ - ۰۱:۳۹:۳۰
|
کد خبر: ۳۲۵۷۰۵

كاهش آلودگي هوا، افت بار ترافيكي و تسهيل در رفت و آمد شهروندان از اهداف گسترش حمل و نقل عمومي است كه موجب توسعه حمل و نقل ريلي، شبكه‌هاي تاكسيراني و سامانه اتوبوس‌هاي تندرو (بي آر تي) شده است، در همين راستا، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با اشاره به اهميت توسعه خطوط حمل و نقل همگاني در 3 بزرگراه تهران، گفت: در فاز اول، بزرگراه همت براي اجراي طرح خط ويژه حمل و نقل همگاني پر سرنشين انتخاب شده است كه در نيمه غربي از بزرگراه صياد تا منطقه ۲۲ در فاز اول بر اساس طرح مصوب اجرايي مي‌شود.

كاهش آلودگي هوا، افت بار ترافيكي و تسهيل در رفت و آمد شهروندان از اهداف گسترش حمل و نقل عمومي است كه موجب توسعه حمل و نقل ريلي، شبكه‌هاي تاكسيراني و سامانه اتوبوس‌هاي تندرو (بي آر تي) شده است، در همين راستا، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران با اشاره به اهميت توسعه خطوط حمل و نقل همگاني در 3 بزرگراه تهران، گفت: در فاز اول، بزرگراه همت براي اجراي طرح خط ويژه حمل و نقل همگاني پر سرنشين انتخاب شده است كه در نيمه غربي از بزرگراه صياد تا منطقه ۲۲ در فاز اول بر اساس طرح مصوب اجرايي مي‌شود.

پوريا عليمرداني در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: در فاز بعدي تمام بزرگراه همت زير بار اجراي مسير HOV خواهد رفت و بعد از آن شبكه‌اي از اين مسير HOV خط خودروي پر سرنشين در تهران، به مانند ساير شهرهاي ايران توسعه مي‌يابد و دقت داشته باشيد كه ايجاد اين مسيرها در طرح جامع تهران هم ديده شده است.

عليمرداني با تأكيد بر اينكه در مسير همت ايجاد بي‌آرتي جذب سفر ندارد و داشتن ايستگاه‌هاي متعدد بر جريان ترافيك تاثير منفي دارد، گفت: مسير HOV ايستگاهي ندارد و تنها خطي است كه خودروهاي عمومي اعم از تاكسي، ون، ميني‌بوس و شاتل پر سرنشين از اين خط عبور مي‌كنند و در فازهاي بعدي براي بزرگراه‌هاي مدرس، صياد شيرازي و... ظرفيت ايجاد مسيرهاي HOV وجود دارد و بايد بررسي لازم صورت گيرد كه خودروها از طريق دوربين كنترل شوند. به گفته مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مسيرHOV در بزرگراه همت درابتداي سال آينده اجرايي مي‌شود.

 

توسعه دوچرخه سواري به عنوان پاك‌ترين شيوه حمل و نقل

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران درمورد برنامه‌هاي اين سازمان براي توسعه دوچرخه‌سواري، گفت: با توجه به اينكه حدود ۸۰۰ متر در برخي مكان‌ها ميان شمال و جنوب تهران اختلاف ارتفاع وجود دارد و در برخي مسيرها، شيب‌هاي ۵ تا ۱۰ درصد داريم، تردد با دوچرخه دچار مشكل مي‌شود و سبب شده تا توسعه دوچرخه‌سواري در تهران همواره با سختي و كندي همراه شود و با اينكه بسيار مايل هستيم دوچرخه را به‌ عنوان پاك‌ترين شيوه حمل ونقلي در تهران توسعه دهيم؛ اما با مشكلات متعددي مواجه هستيم.

او با بيان اينكه حتي طرح دوچرخه اشتراكي نيز در گذشته مورد اقبال عمومي قرار نگرفت؛ به‌گونه‌اي كه مشاهده كرديد بدون كمك‌هاي شهرداري تهران، اپليكيشن دوچرخه‌هاي اشتراكي نتوانست به دليل نبود صرفه اقتصادي به حيات و فعاليت خود ادامه دهد، گفت: بايد مردم بدانند شهرداري تهران اقدامي براي جمع‌آوري ايستگاه‌هاي دوچرخه اشتراكي يا تخريب دوچرخه‌ها نكرده است و پروژه بيشتر به دليل عدم استقبال مردمي راه به جايي نبرده است.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران افزود: حمايت از شيوه‌هاي مختلف توسعه حمل و نقل پاك همچون دوچرخه يكي از وظايف اصلي تعريف شده براي شهرداري تهران است و بودجه‌هايي هم براي اين موضوع در نظر گرفته شده است، كمك به گسترش استفاده از دوچرخه دنده‌اي، اسكوتر و دوچرخه برقي در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد.

او اظهار كرد: بخشي از اين مزايده‌ها برگزار و قراردادهايي نيز در اين زمينه منعقد شده است كه اين خدمات در سامانه «شهرزاد» تعريف خواهد شد. همچنين در نظر داريم دوچرخه و استفاده از آن را به مكان‌هاي پرتقاضا همچون مدارس و دانشگاه‌ها سوق دهيم چراكه جوانان انرژي ركاب زدن و ذوق استفاده از آن را دارند و قطعا از دوچرخه استقبال بيشتري مي‌كنند.

به گفته عليمرداني، شهرداري تهران در مدل جديد توسعه دوچرخه‌سواري در شهر در نظر دارد يارانه ويژه استفاده از دوچرخه به استفاده‌هاي عمومي معطوف شود تا دوچرخه به عنوان يكي از مدهاي حمل و نقلي مورد توجه قرار گيرد.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران گفت: استفاده تفريحي از دوچرخه مساله‌اي را از ترافيك و آلودگي هواي تهران حل نمي‌كند و آن چيزي كه به شهر تهران كمك مي‌كند اين است كه شهروندان براي انجام كارهاي روزانه خود به سمت استفاده از حمل و نقل پاك سوق داده شوند.

او اظهار كرد: به نظر مي‌رسد استقبال جوانان به‌خصوص در مدارس، خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علم و فناوري و... از دوچرخه و مد حمل و نقل پاك، بيشتر باشد و به همين دليل در مجاورت اين مراكز حتما ايستگاه‌هاي دوچرخه راه‌اندازي خواهد شد، اما اين دوچرخه‌ها به عنوان يك مد تكميل‌كننده فعاليت خواهند كرد.

عليمرداني اضافه كرد: به عبارت ساده‌تر، جوانان پس از خروج از خوابگاه يا دانشگاه براي مسيرهاي طولاني، از اين دوچرخه‌ها براي رسيدن به مترو يا اتوبوس استفاده مي‌كنند و فعاليت دوچرخه‌هاي اشتراكي توسعه مي‌يابد. او با بيان اينكه از ورود بخش خصوصي به اين حوزه استقبال مي‌كنيم، اما بايد بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، اين دوچرخه‌ها تكميل‌كننده شبكه حمل و نقل باشند، افزود: در حال حاضر مقدمات توسعه دوچرخه انجام شده و براساس برنامه‌ريزي‌ها، نهايتا تا سه ماه آينده شاهد ورود دوچرخه‌ها به معابر خواهيم بود.

امكان رزرو فضاي پارك در آينده نزديك

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران در مورد سرانجام ساماندهي پارك حاشيه‌اي در پايتخت اظهار كرد: در گذشته ساماندهي پارك حاشيه‌اي بر استفاده از پاركومتر متمركز بود؛ اما روش تغيير كرد و مديران وقت تصميم گرفتند كه شيوه ساماندهي پارك حاشيه‌اي را به سمت كنترل هوشمند با خودروهاي مخصوص سوق دهند كه اين روش نيز نتوانست مقبوليتي داشته باشد و بعد از مدتي اجرا متوقف شد.

به گفته عليمرداني، در اين دوره مديريت شهري، مطالعات گسترده‌اي را در مورد ساماندهي پارك حاشيه‌اي و شيوه‌هاي آن انجام داديم تا ساماندهي به سرنوشت طرح‌هاي قبلي دچار نشود. بررسي‌ها نشان داد كه مي‌بايست اين ساماندهي پارك حاشيه‌اي در معابر پر تردد و پرتقاضا انجام شود كه مي‌توان با اتكا به روش‌هاي نوين حتي امكان رزرو فضاي پارك را نيز ايجاد كرد و بعد ساماندهي مابقي فضاهاي پارك حاشيه‌اي در معابر انجام شود.

او با تاكيد بر اينكه بايد فضاي پارك حاشيه‌اي به صورت مكانيزه كنترل شود تا پديده فروش ساعتي و رزرو پولي در معابر توسط افراد سودجو نيز حل شود، گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته اين اقدام رزرو و پرداخت هزينه پارك حاشيه‌اي در سامانه شهرزاد انجام خواهد گرفت و در حال حاضر در سه منطقه يك، چهار و پنج در مرحله اول به صورت پايلوت اجرايي مي‌شود كه زيرساخت‌ها در منطقه ۵ فراهم شده و در برخي معابر امكان رزرو پيش‌بيني شده است.

مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهر تهران اظهار كرد: اما هنوز ساختار رزرو هوشمند فراهم نيست. طرح ساماندهي پارك حاشيه‌اي در منطقه ۵ تا يك ماه آينده اجرايي مي‌شود و بعد از آن ساماندهي فضاي پارك در مناطق ۶ و ۲۲ دنبال خواهد شد و در يك پنجره واحد در سامانه شهرزاد قابل عرضه براي شهروندان خواهد بود.او در مورد آخرين وضعيت احداث جايگاه‌هاي سوخت كوچك‌مقياس در شهر تهران هم با بيان اينكه شركت ساماندهي مشاغل كارگزار سازمان ترافيك است چراكه سياست‌گذاري و مكان‌يابي با اين شركت است، افزود: برنامه توسعه جايگاه‌هاي سوخت كوچك‌مقياس، احداث۱۱۰جايگاه تك‌سكو در تهران بوده است كه حدود ۴ الي ۵ جايگاه افتتاح شده و حدود ۶ جايگاه نيز در دست ساخت است و سازمان حمل و نقل درصدد است تا در راستاي تكاليف قانوني خود نسبت به توسعه جايگاه‌هاي سوخت اقدام كند.

عليمرداني ادامه داد: در نظر داريم در مكان‌هاي پر تردد همچون پاركينگ، فروشگاه‌هاي شهروند، بهشت‌زهرا و ... اقدام به راه‌اندازي جايگاه‌هاي سوخت كوچك‌مقياس كنيم كه در همين راستا برنامه‌ريزي براي ساخت دو جايگاه سوخت در شمال و جنوب بهشت زهرا (س) انجام شده است.