توانايي توليد ۷۰ درصد بنزين مورد نياز كشور با كيفيت يورو را داريم
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با اشاره به اقدامات انجام در صنعت پالايش نفت اعلام كرد: اكنون ميتوانيم ۷۰ درصد بنزين مورد نياز كشور را با كيفيت يورو عرضه كنيم و در بخش گازوييل نيز ۶۴ درصد توانايي توليد با كيفيت يورو وجود دارد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با اشاره به اقدامات انجام در صنعت پالايش نفت اعلام كرد: اكنون ميتوانيم ۷۰ درصد بنزين مورد نياز كشور را با كيفيت يورو عرضه كنيم و در بخش گازوييل نيز ۶۴ درصد توانايي توليد با كيفيت يورو وجود دارد.
محمدصادق عظيميفر با اشاره به اجراي طرح تبديل بنزين معمولي به يورو ۵ در پالايشگاه شيراز گفت: ممكن است اثر اين طرح به صورت ملموس بر زندگي مردم شيراز حس نشود، اما قطعا در طول زمان نتيجه طبيعي طرح كه موجب كاهش بيماريهاي ناشي از انتشار آلايندههاي در شيراز است، خواهيم ديد.
وي با اشاره به اهميت اجراي طرحهاي كيفيسازي و الزامات هواي پاك در صنعت پالايش نفت گفت: ماده ۱۸ قانون هواي پاك الزام كرده است كه وزارت نفت ظرف ۳ سال فرآوردههاي توليدي خود را با كيفيت استاندارد عرضه كنند كه در اين راستا كيفيت يورو ۴ و ۵ براي بنزين و گازوييل در نظر گرفته شده است.
عظيميفر با بيان اينكه اين كار در بخش عمدهاي از پالايشگاههاي كشور اين كار انجام شده، افزود: اكنون ميتوانيم بگوييم كه ۷۰ درصد بنزين كشور را ميتوانيم در قالب بنزين با كيفيت يورو عرضه كنيم و در بخش گازوييل نيز ۶۴ درصد اكنون توانايي توليد با كيفيت يورو وجود دارد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي اظهار كرد: چيزي كه سالها در صنعت پالايش عقب افتاده و به نتيجه نرسيده، اجراي طرحهاي كيفيسازي نفت كوره بوده كه تبديل به چالش ملي شده است و چون طرحهاي كيفيسازي مازوت به نتيجه نرسيده استفاده از مازوت با محدوديتهايي روبهرو شده كه گريبان ناترازي برق را گرفته است.
وي تصريح كرد: در دوره جديد در صنعت پالايش بايد علاوه بر تكميل طرحهايي كه پيشرفت بالايي در زمينه كيفيسازي بنزين و نفت گاز دارند مثل طرح پالايشگاه شيراز كه قول دادند تا آخر امسال نفت گاز با كيفيت يورو ۴ و ۵ توليد كنند، از هولدينگها و مابقي شركتهايي كه طرحهاي كيفيسازي نفت كوره دارند، انتظار داريم كه طرحهاي خود را در اولويت قرار بدهند زيرا از استمهال هيات وزيران قريب دو سال باقي مانده است و محدوديت زماني داريم.
عظيميفر با بيان اينكه ناترازي انرژي گريبان كيفيت سوخت را گرفته و در سنوات گذشته به دليل كسري فرآوردهها پالايشگاهها مجبور ميشدند كه تغييراتي در كيفيت فرآوردهها داشته باشند، افزود: دولت چهاردهم بنا دارد كه كيفيت را فداي كميت نكند. در همين راستا ظرف سه ماه گذشته براي اينكه بتوانيم هم فشار واردات بنزين را در كشور كم كنيم و هم بنزين با كيفيت بهتري تحويل مصرفكننده نهايي بدهيم، قريب ۸ ميليون ليتر بنزين در روز كه معادل ۷ الي ۸ درصد توليد بنزين كشور است، با استفاده از ظرفيت خالي پالايشگاههاي موجود اضافه كرديم.
معاون وزير نفت اظهار كرد: در حوزه ناترازي توليد و مصرف سوخت بايد بگوييم علاوه بر موضوع توليد كه خيلي به آن پرداخته شده و هرچقدر هم شتابان توليد را افزايش بدهيم، به گرد پاي مصرف نميرسيم، بايد تمركز بر مصرف سوخت هم داشته باشيم، لذا بسيار اميدوار هستيم با اقداماتي كه در حوزه متنوعسازي مصرف سوخت اعم از توسعه سهم CNG و LPG در سبد سوخت كه در دولت چهاردهم در حال انجام است و ردپاي آن هم در بودجه ۱۴۰۴ خواهد آمد، اقداماتي نيز در حوزه مديريت مصرف اعم از نوسازي ناوگان، مديريت قاچاق صورت بگيرد تا بتوانيم مقداري افسار مصرف سوخت را بكشيم و به اصطلاح رشد مصرف را به حدي برسانيم كه ناترازي به حداقل برسد. وي بيان كرد: علاوه بر اهميت توجه به مبحث افزايش توليد و مديريت مصرف سوخت، بايد بدانيم كه متأسفانه زيرساختهاي انتقال فرآوردههاي نفتي و ذخيرهسازي، متناسب با توليد و مصرف توسعه پيدا نكرده است و با محدوديت جدي مواجه هستيم كه در آن حوزه نيز برنامهريزيهاي مفصلي انجام شده است.
عظيميفر اظهار كرد: به مردم فارس اين نويد را ميدهد كه مناقصه طرح خط لوله پارس تا آخر امسال انجام و پيمانكار آن مشخص خواهد شد تا وارد فاز عملياتي شود زيرا اكنون اين طرح صرفا در مرحله مجوز است و اجراي آن باعث ميشود تردد چند صد تانكر در جادههاي فارس كاهش يافته و پايداري سوخت در اين استان بيشتر شود.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي بيان كرد: به جز بحث مربوط به توليد و مصرف سوخت و زيرساختهاي انتقال، به نظر ميرسد يك مقوله مهم نياز به توجه جدي دارد كه بتوانيم بر ناترازي فائق آييم و آن چيزي نيست جز اصلاح حكمراني صنعت پالايش و روابط مالي حاكم بر صنعت پايش.
وي ادامه داد: متأسفانه به دليل نحوه تنظيم روابط مالي صنعت پايش، پالايشگاههاي كشور طلب قابل توجهي از دولت دارند كه اين طلب باعث ميشود كه پالايشگاهها حتي در تأمين نقدينگي جاري هم بمانند، چه برسد به اينكه بخواهند طرحهاي سرمايهاي اجرا كنند. عظيميفر بيان كرد: سال گذشته قانوني گذاشتيم منوط به اينكه اگر پالايشگاه ۴۰ درصد از سود را در طرح توسعهاي سرمايهگذاري كند، ۵ درصد تخفيف خوراك را به آن اختصاص ميدهيم منتها در پس اين قانون، روابط مالي بين پالايشگاه و دولت حاكم است كه دولت عدد قابل توجهي به پالايشگاهها بدهكار شده و نقدينگي در حساب دولت نشسته است. وي با يادآوري اينكه قطعا مبحث تخصيص ۵ درصد تخفيف خوراك به پالايشگاه در آييننامه اجرايي مصوب هيات وزيران لحظا ميشود تا به سهامداران آسيبي وارد نشود، گفت: يكي از دلايل عدم توسعه صنعت پالايش، بيتوجهي به حكمراني صنعت پالايش و روابط مالي حاكم بر صنعت پايش است. چرا ظرفيت صنعت پتروشيمي از ۳ ميليون تن در سال در ابتداي انقلاب اسلامي در حال حاضر به ۱۰۰ ميليون تن رسيده است ولي ظرفيت صنعت پالايش و طرحهاي كيفيسازي توفيق چندان نداشته است؛ اين به دليل آن است كه ما نتوانستهايم روابط مالي را به نحوي تنظيم كنيم كه نقدينگي به سمت پالايشگاهها و اجراي طرحها هدايت شود.
معاون وزير نفت در ادامه با يادآوري اينكه دو طرح پالايشگاه شيراز مشمول قانون تنفس خوراك است، گفت: جدول تنفس خوراك را نهايي كرديم و تلاش ميكنيم تا آخر امسال اذن اين طرح را از رهبر معظم انقلاب بگيريم. اولين طرحي كه قيمت خوراك آن در طرح مذكور از سال آينده ميتواند رايگان شود، طرحهاي بنزينسازي و كيفيسازي گازوييل پالايشگاه شيراز است، اما يك نكته را نبايد فراموش كرد كه اين جاده روابط مالي دولت و پالايشگاه يك جاده دو طرفه است.
وي با بيان اينكه قول ميدهيم اين مباحث را با جديت پيگيري كنيم، گفت: انتظار داريم كه بحث كيفيسازي نفت كوره پالايشگاههاي وابسته به هولدينگ پارسيان امسال تعيين تكليف شود زيرا تأكيد رييسجمهور و قانون بر اين است كه انتشار آلايندههاي ناشي از كيفيت سوخت را به حداقل برسانيم و اميدواريم با اين همكاري و تعامل بتوانيم در دولت چهاردهم گام بزرگي براي افزايش ظرفيت پالايش و توسعه كمي و افزايش كيفيت فرآوردهها و توسعه زيرساختها و مديريت مصرف برداريم و اين ناترازي حاصل در كشور را به حداقل برسانيم.