100 همت بلاتكليف در سازمان سرمايه‌گذاري تهران چه شد؟
ذره‌بين اعضاي شوراي شهر روي گزارش‌هاي مالي شهرداري

100 همت بلاتكليف در سازمان سرمايه‌گذاري تهران چه شد؟

۱۴۰۳/۰۸/۳۰ - ۰۱:۱۴:۰۵
|
کد خبر: ۳۲۶۱۵۲

درجريان بررسي سريالي گزارش‌هاي مالي سازمان‌ها و شركت‌هاي مرتبط با مديريت شهري پايتخت توسط اعضاي شوراي شهر تهران، اين‌بار نوبت به سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران و شركت شهر آفتاب رسيد.

درجريان بررسي سريالي گزارش‌هاي مالي سازمان‌ها و شركت‌هاي مرتبط با مديريت شهري پايتخت توسط اعضاي شوراي شهر تهران، اين‌بار نوبت به سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران و شركت شهر آفتاب رسيد. اعضاي شورا، روز گذشته (29 آبان) گزارش حسابرسي وضعيت مالي سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران براي سال مالي ۱۴۰۲، گزارش حسابرسي در رابطه با وضعيت مالي نمايشگاه شهر آفتاب براي سال مالي ۱۴۰۲ را بررسي و تصويب كردند، همچنين طرح «اصلاح بخش الف ماده ششم مصوبه عوارض ساختماني شهرداري» هم را روي ميز بررسي قرار گرفت. اين جلسه سه مهمان ويژه داشت، رييس سازمان سرمايه‌گذاري مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران، مديرعامل نمايشگاه شهر آفتاب اعضاي ساختمان بهشت و معاون شهرسازي شهرداري تهران، كه اعضاي شورا پس از شنيدن اظهارات اين مسوولان و گزارش‌هاي حسابرسي، انتقاداتي را به گزارش و عملكردهاي ارايه شده، وارد كردند.

نخست، نويد خاصه باف، رييس سازمان سرمايه‌گذاري مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران از تقديم لايحه يكي از ابرپروژه‌هاي ما تحت عنوان «هزار و يك شهر» تقديم شوراي شهر تهران خبر داد. خاصه باف ادامه داد: براي پروژه‌هاي مشاركتي بزرگ مقياس عددي حدود ۱۰۰ همت در سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران بلاتكليف مانده است كه ريشه‌يابي و پيگيري شد و متأسفانه مشكلات اساسي وجود داشت و در يك دوره‌اي رها شده بود و برخوردهاي سياسي با اين پروژه‌ها شده بود كه در اين راستا همه مشكلات را شناسايي و حل و فصل كرديم. او اظهار كرد: سازمان در دو دهه از بدو تولدش بيش از ۲۰۰ پروژه را اجرا كرد كه از اين تعداد ۴۷ مورد به مشكل اساسي خورده بود و ۲۰ پروژه آن به ارزش ۳۰ همت تعيين تكليف شد. رييس سازمان سرمايه‌گذاري مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ افزايش نسبت درآمد بسيار بيشتر از افزايش نسبت هزينه‌ها بود كه نشان‌دهنده اين است كه سازمان به پويايي گذشته خود برگشته است. همچنين درباره اسناد مالكيت، دو پروژه در حال تكميل و يك پروژه نيمه ساز است كه به محض اتمام سندش پيگيري مي‌شود. به گفته خاصه باف، مالكيت سازمان بر اين اسناد تثبيت شده است و به محض پايان پروژه سندها را دريافت مي‌كنيم. درباره اساسنامه و جلسات شوراي سازمان در سال ۱۴۰۲ هم اعضاي شوراي سازمان در حال تغيير بود و فرصتي نشد اما امسال اين موضوع رعايت شده و هر شش ماه يك بار جلساتش برگزار مي‌شود. رييس سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران درباره تعيين اعضاي علي البدل نيز گفت: اين مساله هم به همان تشكيل جلسات شوراي سازمان برمي‌گردد. در موعد مقرر جلسات تشكيل نشد و اين باعث شد مصوبه اجرا نشود كه حتما جبران مي‌شود. به گزارش ايسنا، ميثم مظفر پس از شنيدن گزارش حسابرس سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران با ارايه ۵ تكليف، اظهار كرد: بايد براي پروژه‌هاي مشاركتي بزرگ مقياس در حال احداث، پروانه گرفته شود و براي پروژه‌هايي كه در اجرا تأخير دارند اهتمام جدي صورت بگيرد. مظفر ادامه داد: همچنين بايد انتقال اسناد مالكيت سه واحد پيگيري شود و بحث انطباق عملكرد مالي سازمان با بودجه مصوب و مغايرت‌هايي كه ديده شده تا پايان سال مالي اصلاح شود، ضمن اينكه بايد مفاد اساسنامه و تكاليف شوراي سالانه سازمان رعايت شود و گزارش آن به شوراي شهر ارايه شود.

 

۷۰ ميليارد تومان زيان خالص در نمايشگاه شهر آفتاب در سال ۱۴۰۲

پس از بررسي گزارش حسابرسي مالي سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران، گزارش حسابرسي در رابطه با وضعيت مالي نمايشگاه شهر آفتاب مورد بحث قرار گرفت، عباس تقدسي نژاد، مديرعامل نمايشگاه شهر آفتاب در پاسخ به تكاليف و تذكرات اعضاي شوراي شهر اظهار كرد: موضوع ماليات مربوط به سنوات قبل است و براي دوره ما نيست. بنا بود كه در تعاملي با ماليات مجموعه شهرداري تهاتر يا توافقي انجام دهد و منتظر تعيين تكليف هستيم. درباره بحث ساخت و ساز سالن‌ها نيز شركت جديدي معرفي شد و تغييراتي داشتيم، در تغييرات جديد وزارت مربوطه تعهدات اصلاح كم كاري‌هاي گذشته را پذيرفتند.

او ادامه داد: امسال بودجه و اعتباري براي تمديد قرارداد نداشتيم و بودجه‌مان در مسير شهرداري قرار دارد كه اميدوارم زودتر بحث اصلاح بودجه و الحاقيه انجام شود. درباره ماده ۱۴۱ قانون تجارت، شركت مربوط به سنوات قبل است؛ اما چندين بار به مجمع فوق‌العاده درخواست داديم. بعضي از مسائل حسابرسي را هم انجام داديم كه به شورا ارسال مي‌كنيم. اين گزارش حسابرسي براي ابتداي سال است اما اكنون در آبان ماه هستيم.

تقدسي نژاد همچنين در پاسخ به اين انتقاد كه زيان شركت در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزايش پيدا كرده است. چه هزينه‌هايي اتفاق افتاده كه درآمدها ۵۰ درصد افزايش پيدا كرده؛ اما زيان دو برابر (۱۰۰ درصد) شده است؟ بيان كرد: مجموعه شهر آفتاب در سال ۱۴۰۱ فعال نبوده است و بحث زيان در سال ۱۴۰۱، ناشي از هزينه‌هاي انباشته عدم تعميرات تجهيزات، نگهداشت و بدهي‌هاي پيمانكاران بوده كه مجبور شديم در سال ۱۴۰۲ پرداخت يا اصلاح كنيم. با وجود درآمد بالا خواب پنج ساله مجموعه را جبران كرديم و اين باعث افزايش زيان شد. در ادامه مظفر، عضو شوراي شهر اظهار كرد: شهرداري در رابطه با تعيين تكليف وضعيت ماليات عملكرد و ماليات ارزش افزوده براي شركت‌هايش از جمله نمايشگاه شهر آفتاب بايد تصميم‌گيري كند. به گفته اين عضو شوراي شهر، شركت شهر آفتاب در شموليت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و حتما بايد اقدامات لازم براي خروج از ماده ۱۴۱ صورت بگيرد. قرارداد شركت دميكو پيمانكار احداث سالن‌هاي نمايشگاه، پيش پرداخت‌ها و شفاف شدن وضعيت پرداختي‌ها بايد تعيين تكليف و پيگيري شود، همچنين شورا بر رعايت مفاد اساسنامه و انجام تكاليف مجمع عمومي سالانه شركت تأكيد دارد.

در ادامه ناصر اماني، ديگر عضو شورا در تذكر خود نسبت به اين گزارش مالي بيان كرد: تكاليف سال مالي ۱۴۰۱ سه بند بود و در سال ۱۴۰۲ به شش بند افزايش پيدا كرد و اين يعني تكاليف صددرصد بيشتر شده‌اند. هر چه پيش برويم بايد در تعداد بندها كاهش داشته باشيم؛ اما دو برابر شده است. اماني ادامه داد: شركت زيان‌ده شده است و نزديك به ۷۰ ميليارد تومان زيان خالص دارد و از سوي ديگر از مديرعامل مي‌خواهيم درباره برنامه تكميل پروژه‌هاي ناتمام توضيح دهد. با توجه به اينكه سرمايه شركت متعلق به شهرداري تهران است، مغايرت مالي بين دفاتر مالي شركت وجود دارد و عدد آن قابل ملاحظه است. همچنين بايد توضيح دهند قرارداد با شركت سرمايه‌گذاري عظام براي عمليات احداث طرح «تهران پارك» به كجا رسيده است.

 

تخفيفات بافت فرسوده بايد هدفمند باشند

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه ديروز طرح «اصلاح بخش الف ماده ششم مصوبه عوارض ساختماني، ارزش‌ افزوده ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره ۱۱ ماده صد قانون شهرداري از سال ۱۴۰۳» را هم بررسي كردند. مهدي عباسي، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينكه براساس مصوبات شوراي شهر تهران از خط خيابان انقلاب به بالا امكان استفاده از بسته‌هاي تشويقي بافت فرسوده وجود ندارند، گفت: بررسي‌ها نشان داد كه اگر همه محلات تهران بتوانند از بسته‌هاي تشويقي تجميعي استفاده كنند شاهد توسعه نوسازي در تهران خواهيم بود و بر همين اساس اين طرح ارايه شده است. در ادامه معاون شهرسازي شهرداري تهران با بيان ايكه تخفيفات بافت فرسوده بايد هدفمند باشند، از اعضاي شوراي شهر تهران خواست كه فرصت دهند تا شهرداري براي تخفيف‌هاي بافت فرسوده، لايحه تهيه و ارايه كند. حميدرضا صارمي، معاون شهرسازي شهرداري تهران نيز در مورد اين لايحه گفت: شهرداري تهران در لايحه عوارض ساختماني سال گذشته، ۵۰ درصد تخفيف عوارض براي املاك پايين خط انقلاب پيشنهاد داده بود؛ اما شوراي اسلامي شهر تهران ۱۰۰ درصد تخفيف را براي اين املاك تصويب كرد. او افزود: در محله كن ۸۹ درخواست براي صدور پروانه داشتيم كه تعدادي از آنها به مرحله صدور پروانه رسيده است. ما دو هزار ميليارد تومان براي تخفيف در بافت فرسوده در نظر گرفتيم اما دولت پرداخت نمي‌كند. صارمي با بيان اينكه امسال مناطق يك تا ۸ و ۲۲ خيلي تفاوتي در نوسازي نداشتند، اظهار كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در مناطق بالا با وجود اينكه ۵۰ درصد تخفيف در نوسازي بافت فرسوده دارند، اما بيشتر استفاده مي‌شود.

به گفته او، تاثير مشوق‌ها در بافت فرسوده ۳۰ درصد است. مشوق‌هاي تراكمي ۷۰ درصد تاثير دارد به عنوان مثال وقتي مشوق طبقه اضافي را اعمال كرديم صدور پروانه ۳۰۰ درصد بيشتر شد. معاون شهرسازي شهرداري تهران اضافه كرد: دقت داشته باشيد تخفيف‌ها به مالك نمي‌رسد بلكه به سازنده مي‌رسد بنابراين تخفيف‌ها بايد هدفمند باشد تا بافت‌ها نوسازي شود. سازنده‌ها در جايي ساخت و ساز مي‌كنند كه ۸۰ درصد بافت نوسازي شده است. صارمي با بيان اينكه اجازه دهيد براي تخفيف‌هاي بافت فرسوده، لايحه بياوريم گفت: اخذ عوارض در بافت‌هاي فرسوده كم است و به نظر مي‌رسد تخفيف ۱۰۰ درصدي لازم نيست. درپايان هم اعضاي شوراي شهران فقط به تخفيف ۱۰۰ درصد تجميع در محله كن راي مثبت دادند و مقرر شد تا معاونت شهرسازي شهرداري تهران براي ساير محلات داراي بافت فرسوده در خط انقلاب به بالا لايحه‌اي را به شوراي شهر بياورد.