علت افزايش مصرف برق در ماه‌هاي سرد سال چيست؟

۱۴۰۳/۰۹/۰۱ - ۰۱:۴۳:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۶۲۴۰

يك مقام مسوول گفت: مهم‌ترين عاملي كه موجب افزايش قيمت برق به ويژه در ماه‌هاي سرد سال مي‌شود، استفاده نادرست از وسايل برقي منزل به‌ويژه يخچال، سيستم‌هاي گرمايشي برقي و لوازم صوتي و تصويري است.

يك مقام مسوول گفت: مهم‌ترين عاملي كه موجب افزايش قيمت برق به ويژه در ماه‌هاي سرد سال مي‌شود، استفاده نادرست از وسايل برقي منزل به‌ويژه يخچال، سيستم‌هاي گرمايشي برقي و لوازم صوتي و تصويري است.

به گزارش توانير، عبدالامير ياقوتي مديركل امور انرژي و مشتريان شركت توانير با اشاره به اينكه چون الگوي مصرف عمدتا از ماه‌هاي گرم به ماه‌هاي غير گرم قدري كمتر مي‌شود، افزود: رعايت مصرف بسيار مهم است چرا كه به راحتي منجر به عبور از پله مصرف مي‌شود و ضرايبي كه به اين امر اختصاص مي‌يابد نيز  تغيير  مي‌كند.
وي افزود: عواملي كه منجر مي‌شود مصرف يك مشترك در اين ماه‌ها افزايش پيدا كند عموما بار مرتبط با يخچال‌ها هستند ممكن است يخچال اضافه‌اي داشته باشند خصوصا اگر برچسب انرژي نداشته باشد و مدل قديمي باشد، مولفه بعدي در منازل مربوط به لوازم صوتي و تصويري هست كه اگر در طول شبانه‌روز روشن باشد و رعايت نشود منجر به اين تغييرات مي‌شود و همچنين در منازلي كه براي گرمايش از سيستم‌هاي برقي استفاده مي‌كنند از الگوي مصرف تخطي كرده و منجر به صدور  قبض‌هاي  با قيمت  بالا  شود.
ياقوتي در خصوص تعداد مشتركان صنعت برق نيز افزود: در حال حاضر حدود ۴۱ ميليون و ۵۰۰ هزار مشترك داريم كه ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار مشترك خانگي و حدود  ۵.۵ ميليون مشترك تجاري را شامل مي‌شود، در اين ميان حدود ۵۷۰ هزار مشترك كشاورزي داريم و حدود ۲۹۵ هزار مشترك صنعتي و بقيه مشتركان هم در تعرفه عمومي قرار دارند كه شامل بوستان‌ها، مدارس، مساجد  و ساختمان‌هاي دولتي  هستند.

وي در پايان اضافه كرد: حدود ۷۵ درصد مشتركان زير الگوي مصرف هستند و الگوهاي مصرف در ماه‌هاي سرد و گرم سال طوري برنامه‌ريزي شده كه اين ۷۵ درصد عموما رعايت مي‌شوند و در حوزه‌هاي پرمصرف با توجه به تغييرات تعرفه‌اي كه داشتيم اندكي تغيير پيدا كردند و عمدتا از يك حوزه به حوزه ديگر انشعاب‌ها در حال تغيير هستند و سرانه مصرف ما به گونه‌اي است كه تقريبا  ۳ درصد به سرانه مصرف اضافه شده كه نسبت به سال‌هاي گذشته مقداري تعديل پيدا كرده كه بخش موثر آن مربوط به اطلاع‌رساني و بخش ديگر براي تغيير قيمت‌ها هستند و بخشي هم به واسطه خود افزايش دانش مشتركان هست كه نسبت به مصرف حساس‌تر  شده‌اند.