درخواست اتحاديه اروپا از شركت‌هاي چيني براي انتقال فناوري

۱۴۰۳/۰۹/۰۱ - ۰۳:۱۵:۲۱
|
کد خبر: ۳۲۶۲۶۷

بروكسل در حال برنامه‌ريزي براي وادار كردن شركت‌هاي چيني به انتقال مالكيت معنوي به همتايان اروپايي خود در قبال دريافت يارانه‌هاي اتحاديه اروپا براي فناوري‌هاي پاك است. به گزارش ايسنا، دو مقام ارشد اتحاديه اروپا به روزنامه فايننشيال تايمز گفتند: معيارهاي جديدي كه شركت‌هاي چيني را به داشتن كارخانه‌هايي در اروپا و به اشتراك گذاشتن دانش فني ملزم مي‌كند، در هنگام دعوت بروكسل از شركت‌ها براي بهره‌مندي از يك ميليارد يورو كمك هزينه براي توسعه باتري‌ها در دسامبر معرفي مي‌شوند.

بروكسل در حال برنامه‌ريزي براي وادار كردن شركت‌هاي چيني به انتقال مالكيت معنوي به همتايان اروپايي خود در قبال دريافت يارانه‌هاي اتحاديه اروپا براي فناوري‌هاي پاك است. به گزارش ايسنا، دو مقام ارشد اتحاديه اروپا به روزنامه فايننشيال تايمز گفتند: معيارهاي جديدي كه شركت‌هاي چيني را به داشتن كارخانه‌هايي در اروپا و به اشتراك گذاشتن دانش فني ملزم مي‌كند، در هنگام دعوت بروكسل از شركت‌ها براي بهره‌مندي از يك ميليارد يورو كمك هزينه براي توسعه باتري‌ها در دسامبر معرفي مي‌شوند. اين طرح آزمايشي ممكن است در ساير برنامه‌هاي يارانه اتحاديه اروپا نيز اجرا شود. اين الزامات كه در مقياس بسيار كوچك‌تري است، بازتاب سيستم خود چين است كه شركت‌هاي خارجي را تحت فشار مي‌گذارد تا در قبال دسترسي به بازار چين، مالكيت معنوي خود را به اشتراك بگذارند. مقامات اروپايي گفتند كه اين معيارها ممكن است قبل از مناقصه تغيير كند. اين طرح‌ها بخشي از موضع سختگيرانه اروپا را در قبال چين را نشان مي‌دهند تا شركت‌هاي اروپايي را كه مشمول قوانين سختگيرانه زيست محيطي اين بلوك قرار دارند، در برابر واردات ارزان و آلاينده‌تر محافظت كند. كميسيون اروپا علاوه بر ماليات ۱۰ درصدي موجود، در ماه گذشته، تعرفه‌هاي ۳۵ درصدي را براي خودروهاي برقي چيني تاييد كرد. همچنين الزامات سخت‌گيرانه‌تري را براي شركت‌هاي متقاضي يارانه هيدروژن در نظر گرفته و مقرر كرده است كه تنها ۲۵ درصد از قطعات الكترولايزرهاي مورد استفاده براي توليد هيدروژن را مي‌توان از چين تهيه كرد. افراد نزديك به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا گفته‌اند: ترامپ، اتحاديه اروپا را تحت فشار قرار خواهد داد تا از او دنباله روي كند و موانع بيشتري براي كالاها و سرمايه‌گذاري‌هاي چيني ايجاد كند. اما اين اقدام در بحبوحه نگراني عميق در مورد ضعف اقتصاد اتحاديه اروپا و توانايي شركت‌ها براي دستيابي به اهداف بلندپروازانه آب و هوايي بدون اتكا به واردات ارزان صورت مي‌گيرد. بروكسل همچنين با هدف تقويت فناوري‌هاي پاك، اهداف توليد داخلي را در قوانيني كه در ماه مه تصويب شد، معرفي كرده است. بر اساس گزارش فايننشيال تايمز، وزارت بازرگاني چين در اوايل سال جاري، در نشستي پشت درهاي بسته، به خودروسازان داخلي نسبت به سرمايه‌گذاري سنگين در اروپا هشدار داد و به آنها توصيه كرد خطوط توليد را در اين منطقه، صرفا براي مرحله نهايي مونتاژ ايجاد كنند و دليل آن را هم ابهامات سياسي در بروكسل عنوان كرده بود.