اولتيماتوم به صاحبان خودروهاي فرسوده
رييس ستاد نوسازي ناوگان حملونقل كشور با اشاره به افزايش٣٠٠ درصدي اسقاط خودرو نسبت به سال گذشته، از اسقاط ٢٣٧ هزار دستگاه خودرو طي هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: تا پايان سال ركورد بالاترين ميزان اسقاط در كشور كه مربوط به سال ١٣٩٣ معادل ٣٣٠ هزار دستگاه بوده است را خواهيم شكست.
رييس ستاد نوسازي ناوگان حملونقل كشور با اشاره به افزايش٣٠٠ درصدي اسقاط خودرو نسبت به سال گذشته، از اسقاط ٢٣٧ هزار دستگاه خودرو طي هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: تا پايان سال ركورد بالاترين ميزان اسقاط در كشور كه مربوط به سال ١٣٩٣ معادل ٣٣٠ هزار دستگاه بوده است را خواهيم شكست. اين مقام مسوول از فراخوان دوم در آيندهاي نزديك خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگيهايي كه با خودروسازان در حال انجام است، مرحله بعدي شروع خواهد شد و متقاضيهايي كه در قسمت دوم هستند، ميتوانند مراجعه كنند. در قسمت اول و در مرحله اول ۹۰۰۰ نفر فراخوان شدند كه از اين ۹۰۰۰ نفر ۷۲۰۰ نفر تا الان مراجعه كردند و حدود ۶۰۰۰ نفر به خودروسازان معرفي شدند. الباقي چنانچه مراجعه نكنند، حذف شده و ما مجبور هستيم كه از ليست در انتظار، استفاده كنيم تا بتوانيم نهايتاً ۲۷ هزار نفر، متقاضياني باشند كه تكتك آنها توانسته باشند، خودرو جايگزين دريافت كنند.
3 ميليارد ليتر صرفهجويي در مصرف سوخت
در حاشيه بازديد خبرنگاران از يك مركز اسقاط خودروهاي فرسوده و تشريح فرآيند اسقاط، مهران سالاريه رييس ستاد نوسازي ناوگان حملونقل در نشستي خبري، اظهار كرد: عليرغم اينكه زيرساختهاي لازم فراهم نبود، اما با استناد به قانون ساماندهي صنعت خودرو، خوشبختانه توانستيم حدودا ۷۸ هزار دستگاه اسقاط را در سال گذشته انجام دهيم؛ از اين تعداد، حدود ۱۰ هزار دستگاه در حوزه خودروهاي فرسودهاي بود كه با خودروهاي نو جايگزين شدند و ۸۰۰۰ دستگاه هم سهم تاكسيها بوده است.
مهران سالاريهافزود: گذشته به نسبت سالهاي پيش از آن (در مقايسه سال ۱۴۰۲ با مجموع چهار سال پيش از خودش)، ۲۵ درصد افزايش اسقاط را داشتيم. طي سالهاي ١٣۹۸ تا ۱۴۰۱ كه جمعاً چهار سال ميشود، ۵٧ هزار دستگاه، اسقاط خودروهاي فرسوده را داشتيم؛ اما صرفاً در سال ۱۴۰۲ اين عدد به ۷۸ هزار دستگاه رسيد؛ به عبارتي حدود ۲۵ درصد افزايش را شاهد بوديم. او درباره جديدترين آمار سال جاري، اعلام كرد: با وجود اينكه هشت ماه از سال ميگذرد، تا روز يكشنبه هفته جاري (٢٧ آبان ماه) ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است كه در مقايسه با آمار سال گذشته خودمان (درحالي كه به عنوان زيرمجموعه وزارت صمت، از ابتداي سال ۱۴۰۲، مسووليت اسقاط را بر عهده گرفتيم) شاهد رشد ۳۰۰ درصدي اسقاط تاكنون نسبت به يكساله ١۴٠٢، بودهايم.
سالاريه ابراز اميدواري كرد كه اين ٣٠٠ درصد را تا پايان سال بالاتر ببريم و چندين برابر شود. با توجه به آييننامه خوب و پيشرفته ماده ۱۰ قانون ساماندهي صنعت خودرو بتوانيم، ركورد ۱۸ ساله گذشته را هم حتي رد كنيم.
اين مقام مسوول با بيان اينكه بالاترين ركورد تعداد اسقاط خودرو مربوط به سال ١٣٩٣ معادل ۳۳۰ هزار دستگاه است، گفت: اميدوار هستيم كه تا پايان سال به اين عدد برسيم؛ البته محدوديتهايي در اين حوزه وجود دارد كه بايد به آنها توجه كرده و محدوديتها را هم در نظر بگيريم.
او ادامه داد: طي سلسله گزارشاتي كه در اختيار داريم، طي ۱۸ ماه عمري كه از اين ستاد ميگذرد، بالغ بر سه ميليارد ليتر صرفهجويي در مصرف سوخت داشتيم كه اينها همه با محاسبات كارشناسي انجام شده و مربوط به ۱۸ ماهه منتهي به ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ است.
بنابر اعلام سالاريه، در نيمه اول سال، ۱۵۰ هزار دستگاه از رده خارج كردهايم كه به انضمام ٧٨ هزار دستگاه اسقاط شده در سال گذشته، طي اين ١.۵ سال منتهي به پايان شهريور ماه امسال، ٢٢٨ هزار دستگاه خودرو فرسوده، اسقاط و از رده خارج شده است.
او افزود: اين ميزان صرفهجويي در مصرف سوختي كه محاسبه كردهايم كه مربوط به ۱۸ ماهه و با احتساب ۱۵۰ هزار خودرو از رده خارج شده مربوط به همين شش ماهه ابتدايي است؛ اكنون كه هشت ماه از سال گذشته، ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است، بنابراين با يك حساب نسبي، از ابتداي سال گذشته تاكنون، بالغ بر 2 ميليارد ليتر صرفهجويي در مصرف سوخت اتفاق افتاده است. نياز است كه جزييات آن، كارشناسي شده محاسبه شود اما نسبت آن، همين عدد با درصدي تغيير، بالا و پايين شود.
رييس ستاد نوسازي ناوگان حملونقل، از منظر ريالي، ۲.۸ ميليارد دلار از بابت خروج خودروهاي فرسوده، آورده و عوايد داشتهايم.
سالاريه با بيان اينكه در خصوص طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده كه اخيراً ما با شيوهاي جديد آن را اجرايي ميكنيم، (حدود دو ماه است كه اين موضوع آغاز شده) و شامل ۲۷ هزار نفر متقاضي است كه اكنون در فرآيندهاي جايگزيني خودروي فرسوده خود با محصولات ايرانخودرو و سايپا هستند، گفت: خصوصيت اين طرح به اين صورت است كه متقاضياني كه در اين طرحها شركت ميكنند، در حقيقت، گواهي اسقاطشان به ذينفعي خودروساز، صادر ميشود و از فاكتور فروشي كه خودروساز صادر ميكند، مبلغي كه بايد براي اسقاط در نظر بگيريم، اين مبلغ را كسر ميكنند و مابقي صرفاً توسط مالك خودرو يا شخص متقاضي طرح جايگزيني، تكميل وجه شود.
اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: اين موضوع براي اولينبار هست كه انجام ميشود؛ از ۲۷ هزار نفر، حدود يكسوم آنها (حدود ۹٠٠٠ نفر) فراخوان شدهاند. از اين ۹٠٠٠ نفر هم، تاكنون پذيرش ۷۲۰۰ نفر در مراكز اسقاط كل كشور، قطعي شده است.
سهم خودروسازان از اسقاط
رييس ستاد نوسازي ناوگان حملونقل كشور ضمن اشاره به تفاوت معنادار قيمت كارخانهاي و قيمت بازار محصولات خودروها، تصريح كرد: عليرغم اينكه در حال حاضر هنوز هم اين جذابيت تفاوت قيمت براي متقاضيان وجود دارد، اما اين ريزش اكنون به نهايتاً حدود ٣٠-٢٠ درصد رسيده است.
سالاريه اعلام كرد: از ٢٧ هزار متقاضي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، در شرايط فعلي، حدوداً ٢٣ هزار نفر سهم ايرانخودرو و حدود ۴۰۰۰ نفر سهم شركت سايپا هستند؛ كه از اينها، در مجموع ۷۲۰۰ نفر همانطور كه اشاره شد، اكنون در حال طي مسير و فرآيند هستند.
سالاريه ادامه داد: اين موضوع با اولويتبندي انجام ميشود؛ با توجه به اينكه محدوديت منابع وجود دارد، مجبور هستيم كه اولويتبندي كنيم و طبق اولويت نوسازي ۳۱ هزار دستگاه تاكسي را تا پايان سال بتوانيم انجام دهيم. از اين ۳۱ هزار دستگاه تاكسي، ۲۵ هزار دستگاه تاكسيهاي بنزينسوز يا گازسوز يا دوگانه هستند و ۶۰۰۰ دستگاه هم برقي هستند كه مربوط به چهار خودروساز كشور ميشود.
به گفته او، در حوزه موتور سيكلت نيز نوسازي ۱۰۵ هزار دستگاه را در برنامه داريم كه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بنزيني هستند و مابقي (۵۰۰۰ دستگاه) برقي هستند؛ اميدواريم كه بتوانيم اين عدد ۵۰۰۰ تا را كمي بيشتر كنيم؛ منابع جديدي را هم در نظر داريم كه اضافه كنيم. در حال حاضر در حال مكاتبه و رايزني هستيم كه بتوانيم قريب به سه همت (٣٠٠٠ ميليارد تومان) به منابع صندوق ما اضافه شود تا يك عملكرد قابل قبولي را ارايه دهيم.