پنج مانع در توسعه تجارت تهران-مسكو
كاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه در گفتوگو با ايلنا درباره كاركرد اتصال شبكه مير روسيه و شتاب ايران در مبادلات مالي طرفين گفت: اتصال شبكه شتاب ايران با شبكه مير روسيه فعلا ميتواند تنها در مبادلات مالي گردشگري به كارايد و بعيد ميدانم كه اتصال اين دو شبكه بتواند كاركرد تجاري پيدا كند زيرا در مبادلات تجاري ارقام معاملات در سطح بالايي قرار دارد و نميتوان در شبكههاي شتاب و مير اين مقادير را جابهجا كرد چنانچه در مبادلات مالي داخلي در شتاب هم محدوديت وجود دارد و امكان انجام مبادلات تجاري در اين شبكه وجود ندارد.
كاظم جلالي، سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه در گفتوگو با ايلنا درباره كاركرد اتصال شبكه مير روسيه و شتاب ايران در مبادلات مالي طرفين گفت: اتصال شبكه شتاب ايران با شبكه مير روسيه فعلا ميتواند تنها در مبادلات مالي گردشگري به كارايد و بعيد ميدانم كه اتصال اين دو شبكه بتواند كاركرد تجاري پيدا كند زيرا در مبادلات تجاري ارقام معاملات در سطح بالايي قرار دارد و نميتوان در شبكههاي شتاب و مير اين مقادير را جابهجا كرد چنانچه در مبادلات مالي داخلي در شتاب هم محدوديت وجود دارد و امكان انجام مبادلات تجاري در اين شبكه وجود ندارد. وي در پاسخ به اينكه براي استفاده تجاري از اين شبكهها ارز بايد تك نرخي شود، توضيح داد: نه لزوما به اين امر نياز نيست، براي تعيين نرخ ارز كشف قيمت ميشود البته اينكه نرخ ارز ثبات داشته باشد حتما بهتر است اما در بيثباتي نرخ ارز هم ميتوان كشف قيمت و متناسب با نرخ روز اقدام كرد. جلالي افزود: با اين حال بانكهاي دولتي و خصوصي ايران در حال مذاكره با بانكهاي روسي هستند و حاصل مذاكرات آنها ميتواند براي بازرگانان سودمند باشد. وي درباره سقف برداشت در شبكه مير روسيه گفت: فعلا امكان برداشت تا حدود ۵۰۰ روبل در اين شبكه وجود دارد و اين رقم تا ۱۰۰۰ روبل هم افزايش پيدا خواهد كرد. سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه در ادامه پنج مانع را در توسعه تجارت ايران و روسيه برشمرد و گفت: مانع نخست كمبود شناخت است، بازرگانان ايراني بايد رفت و آمدهاي خود را به روسيه افزايش دهند و دفاتر نمايندگي در اين كشور داشته باشند و حضور فيزيكي خود را در اين كشور به نمايش بگذارند، در حال حاضر اين حضور كمرنگ است. وي اضافه كرد: مانع دوم مربوط به ترانزيت است؛ كريدور شمال جنوب سه شاخه دارد شاخه شرقي آن از قزاقستان و تركمنستان به ايران وارد ميشود، فعاليت در اين كريدور در سال ۲۰۲۳ آغاز و در آن سال ۶۵۰هزار تن كالا در اين كريدور حمل شد. اميدواريم تا پايان سال ۲۰۲۴ اين رقم به ۲ميليون تن افزايش پيدا كند، البته اين مسير از ظرفيت ۱۵ ميليون تني برخوردار است. جلالي ادامه داد: كريدور مياني با استفاده از درياي خزر ايجاد شده و براي تقويت ناوگان دريايي كشور در شاخه مياني چهار كشور بايد با يكديگر هماهنگي داشته باشند، اين كريدور ظرفيت ترانزيت ۱۲ ميليون تن كالا را دارد اما ترانزيت ما در سال ۲۰۲۳ به ۸ ميليون تن رسيد و افزايش اين رقم نيازمند اين است كه ناوگان دريايي، پسكرانهها و بنادر كشور تقويت شوند، همچنين نقصي كه در قسمت غربي كريدور وجود دارد به كريدور ريلي رشت آستارا مربوط ميشود و خوشبختانه در جلسه كه اخيرا با رياستجمهوري داشتيم، آقاي دكتر پزشكيان دستورات جدي را درباره اين كريدور صادر كردند.