برخي تغييرات قهري و ناگزير است
سخنگوي شهرداري تهران در نشست خبري خود هم از مشكلات شهري گفت و هم از دلايل عزل و نصبهاي مداوم و مكرر در شهرداري تهران. البته وعدههايي هم از بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي و راهاندازي پايانه شرق و افتتاح خانه روزنامهنگاران داد.
سخنگوي شهرداري تهران در نشست خبري خود هم از مشكلات شهري گفت و هم از دلايل عزل و نصبهاي مداوم و مكرر در شهرداري تهران. البته وعدههايي هم از بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي و راهاندازي پايانه شرق و افتتاح خانه روزنامهنگاران داد. عبدالمطهر محمدخاني، سخنگوي شهرداري تهران اظهارداشت: در آستانه اقدام جديدي در حوزه خدمت رساني هستيم تا امكانات جديدي ارايه دهيم. سخنگوي شهرداري تهران در مورد سرانجام پرونده برقيسازي تاكسي و اتوبوس بيان داشت: از دولت قبلي و كنوني بابت پشتيباني تشكر ميكنيم گريزي براي برقيسازي تاكسي و اتوبوس براي برون رفت از ترافيك و اتوبوس نداريم و ويژه كارها را پيگيري كردهايم.
۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاكسي به زودي در سطح شهر تهران تردد خواهند كرد
او افزود: ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰ تاكسي به زودي در سطح شهر تهران تردد خواهند كرد. دستگاههاي دولتي و نظارتي همكاري خوبي در اين زمينه دارند و اميدواريم اين مسير به سرعت ادامه داشته باشد. البته در تلاشيم تا پايان امسال يا ابتداي سال آينده تعداد اتوبوسها را به ۵۰۰ دستگاه برسانيم.
دليل تغييرات و انتصابات
مداوم شهرداران مناطق و...
محمدخاني مورد دليل تغييرات و انتصابات مداوم شهرداران مناطق، معاونان و مديران شهري اظهارداشت داشت: روز گذشته يكي از اعضاي شورا با ادبيات نامناسبي اين موضوع را نقد كرد. برخي از اعضاي شوراي شهر بار اولشان نيست. ما از تكرار اين ادبيات خودداري ميكنم و ترجيح ميدهم جهت پرهيز از اختلال افكني پاسخ عبارتهاي توهين آميز را ندهم چرا كه در شأن جمع ما نيست. او افزود: نرم تغييرات مديران شهري نسبت به قبل كمتر است و اتفاق جديد نيست و البته برخي قهري و ناگريز است. سخنگوي شهرداري تهران بيان داشت: بهطور مثال شهردار منطقه ۲۲ با حكم وزير كشور در سازمان شهرداريها رفتند و منصوب شدند و مواردي از اين دست داريم در عين حال مديريت پويا براي حل مسائل شهر است و اين مسير را بايد با قدرت ادامه دهند و با تصميم شهردار و كميتههاي ارزيابي اين اقدامات صورت ميگيرد.
محمدخاني گفت: تغييرات جهت تسريع خدمت رساني با مردم انجام و به معناي پويايي و سرعت در تصميمگيري در نظر گرفته شده و براي شهرداري تهران كاملاً امر طبيعي است.
آغاز به كار پايانه شرق در هفتههاي آينده
رييس مركز ارتباطات و امور بينالملل شهرداري تهران از آغاز به كار پايانه شرق در هفتههاي آينده خبر داد و افزود: باغ راه حضرت زهرا به طول ۹ كيلومتر بين مناطق ۱۷ و ۱۸ در ماههاي آينده به بهرهبرداري خواهد رسيد. راهاندازي آزمايشي تراموا نيز در ماههاي پيش رو در يكي از خطوط اتوبوسراني انجام خواهد شد.
وي در رابطه با تفاهم نامه شهرداري با وزارت كشور جهت ساخت مسكن با بيان اينكه در پروژههاي مسكن بزرگ مقياس، شروع كار بدون صدور پروانه اقدام رايجي است و به صورت طبيعي تفاوتهايي براي انبوهسازي و اقدامات جهشي وجود دارد، گفت: در بخشهاي دولتي، حاكميتي و نهادهاي عمومي با رعايت ملاحظات و نظارتهاي قانوني، اين اتفاق ميافتد. براي تسريع در ساخت، مجوز اوليه براي تجهيز كارگاه و تيمهاي فني و مهندسي صادر ميشود و تمام اين موارد ذيل كميسيون ماده پنج صورت ميگيرد.
وي ادامه داد: در هماهنگي با دولت در انبوهسازي مسكن شرايطي ديده شده كه اقدامات صورت بگيرد. ما بحران بافت فرسوده را در تمام شهرهاي بزرگ كشور شاهد هستيم و اگر تدبيري انديشيده نشود بحران و وضعيت خطيرتري رخ خواهد داد.
سرانجام بهرهبرداري از پروژه ادامه يادگار امام (ره)
محمدخاني در مورد بهرهبرداري از پروژه ادامه يادگار امام(ره) گفت: اميدواريم در خردادماه سال آينده اين پروژه به بهرهبرداري برسد و يك بزرگراه سراسري همچون بزرگراه امام علي (ع) را شاهد باشيم و يك مسير مواصلاتي شمالي- جنوبي در غرب شهر به بهرهبرداري برسد.
سخنگوي شهرداري تهران در رابطه با رفع ابهامات قرارداد شهرداري تهران با چين، يادآور شد: در مورد قرارداد چين و سازمان بازرسي، خبري هفته گذشته توسط يكي از رسانهها منتشر شد كه يك روايت سينمايي پركششي بود كه بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسي دعوايي صورت گرفته و غير از اين روايت فانتزي موضوع مورد توجه اين بود كه هيچ منبع معتبري براي آن خبر وجود نداشت و ما از هر مديري پرسيديم، اظهار بياطلاعي كرد.
انتقال پسماند به تهران مشكل بزرگي از ساري حل ميكرد
سخنگوي شهرداري تهران درباره انتقال زباله از ساري به تهران با تأكيد بر اينكه درست است انتقال اين پسماند مشكل بزرگي از ساري حل ميكرد اما تأثير خاصي در ميزان پسماند پايتخت نداشت، خاطرنشان كرد: اين برداشت پيش آمد كه تهران در مديريت پسماند مشكل دارد و پسماند ديگر شهرها را نيز پذيرفته است. اين خبر به غلط منتشر شد و اعلام كردند كه شهر تهران جمعآوري پسماند ساري را نيز پذيرفته كه اولاً تنها تهران نبود و چهار شهر ديگر هم بودند، دوماً بخشي از پسماند به دليل نصب زباله سوز به تهران منتقل شده و چند روز است كه انتقال پسماند كاملاً به پايان رسيده است. بهتر بود فعالان محيط زيستي از شهرهايي كه همراهي كردند، حمايت ميكردند.
محمدخاني در ادامه يادآور شد: بخشي از وعدههاي سازمان مديريت پسماند كاملاً محقق شده كه از جمله ميتوان به طرح نوماند اشاره كرد و پسماند خشك در قالب برنامه شهرزاد، از درب منازل مردم جمعآوري ميشود كه نوعي تحول محسوب ميشود و ميزان پسماند خشك جمعآوري شده عدد قابل توجهي است.
۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر
وجود دارد
وي با بيان اينكه بيش از ۵۰ هزار مخزن پسماند در سطح شهر وجود دارد، گفت: در دوره ششم ۲۳ هزار مخزن نو جايگزين مخازن قبلي شده است. دادههاي ما در سامانه ۱۳۷ نيز نشان ميدهد كه وضعيت رو به بهبودي است؛ با اين وجود ادعا نميكنيم كه در برخي محلات و در برخي ساعات شبانه روز، مشكل وجود ندارد. در هر فرايندي نيم درصد خطاي كار قابل قبول است اما در ماههاي آينده با گسترش استفاده از طرح نوماند، اين وضعيت بهبود خواهد يافت.
رييس مركز ارتباطات و امور بينالملل شهرداري تهران با بيان اينكه استفاده از اتباع در جمعآوري پسماند موضوع پيچيدهاي است، يادآور شد: مهاجرتهاي قانوني و بسيار گسترده در سالهاي اخير و ناامني و جنگ در منطقه، باعث حضور اتباع در تهران شده است.
انتخاب شهردار تهران توسط مردم
انجام ميشود؟
محمدخاني در رابطه با موضوع انتخاب شهردار تهران توسط مردم، يادآور شد: تصميمگيري در مورد اين موضوع در اختيار مجلس شوراي اسلامي است و طبيعتاً هر قانوني در مجلس تصويب شود، همه مجموعهها و شهروندان ملزم به رعايت آن هستند و اگر چنين تصميمي بگيرند، مديريت شهري تابع آن خواهد بود. گرچه مشخص نيست كه اين موضوع به انتخابات بعدي شوراها خواهد رسيد يا خير؟ وي ادامه داد: در اين دوره مديريت شهري ما پويش بزرگ من شهردارم را اجرايي كرديم و بخش قابل توجهي از اختيارات مديريت شهري را به شهروندان داديم كه در سال اول بيش از سه همت، سال دوم نزديك به ۹ همت و امسال بيش از ۱۰ همت اعتبار براي پروژههاي اين طرح اختصاص داده شده است. پويش من شهردارم ۳ از دهم آذرماه آغاز و پروژهها با رأي مردم انتخاب ميشود و اين طرحها را شهرداري در قالب لايحه بودجه به شورا ارايه ميدهد. اين نوع از مديريت يكي از اصول دموكراسي است كه شهرداري به آن عمل ميكند.
شهرداري تهران خود را تابع ۱۰۰ درصدي دستگاههاي نظارتي ميداند
محمدخاني در مورد رفع ابهامات قرارداد شهرداري تهران با چين، اظهار داشت: در مورد قرارداد چين و سازمان بازرسي، خبري هفته گذشته توسط يكي از رسانهها منتشر شد كه يك روايت سينمايي پركششي بود كه بر اساس آن در جلسه سازمان بازرسي دعوايي صورت گرفته و غير از اين روايت فانتزي موضوع مورد توجه اين بود كه هيچ منبع معتبري براي آن خبر وجود نداشت و ما از هر مديري پرسيديم، اظهار بياطلاعي كرد. وي افزود: شهرداري تهران قطعاً و حتماً خود را تابع ۱۰۰ درصدي دستگاههاي نظارتي ميداند. اين دستگاهها از جمله سازمان بازرسي ممكن است سوالاتي داشته باشند كه در فضاي كارشناسي به آن پاسخ داده ميشود. بر اساس آخرين گزارشات، همكاري سازنده و همراهي مثبت و رو به جلو در برقيسازي ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهرداري و سازمان بازرسي وجود دارد و مسير رو به جلو است و اين موضوع از دغدغههاي آنهاست. محمدخاني در ادامه اعلام كرد: پروژه ساختمان خانه شهر يا بلديه در ماههاي آتي به عنوان يكي از نشانههاي برجسته شهر تهران به بهرهبرداري خواهد رسيد.
ماجراي ساخت مسجد در پارك قيطريه
وي درباره ساخت مسجد در پارك قيطريه گفت: تحريفي در بخش ساخت مسجد در پارك، صورت گرفت. بهطوري كه با تدبير شهردار تهران در پارك قيطريه قرار شد كه اين كار به گونهاي صورت بگيرد كه هيچ درختي در آنجا قطع نشود. تصاوير هوايي از همان نقطه داريم كه نشان ميدهد هيچ تغييري در بحث تعداد درخت در اين پارك ايجاد نشده است. محمدخاني اظهار كرد: فضايي كه در بحث مساله قطع درختان ايجاد شد در واقع هياهو براي هيچ بود و هيچ اتفاقي به معناي قطع درختان براي ساخت وساز در بوستانها نداريم. درباره پاركهاي جنگلي از جمله سرخه حصار نيز بحث تنشهاي آبي و افزايش دما و هجوم آفتها بود كه بخشي از آنها با درخواست منابع طبيعي براي عدم گسترش آفتها با همكاري منابع طبيعي قطع شدند. در كل نبايد اين موضوعات با هم خلط شود.
ماجراي راهاندازي خط HOV در اتوبان همت
محمدخاني درباره ماجراي راهاندازي خط HOV در اتوبان همت و نظارت بر خطوط اتوبوسراني گفت: نظارت در مورد لاينهاي فعلي اتوبوسهاي تندرو برعهده مجموعه راهور است و گاهي ممكن است با تدبير خودشان براي حل مقطعي ترافيك از ظرفيت مسير براي كاهش ترافيك استفاده كنند. اما با نصب دوربينهاي بيشتر در سالهاي آتي بخشي از ورود غيرقانوني خودروهاي شخصي به مسير ويژه بيآر.تي برطرف ميشود.وي افزود: درباره خط HOV در اتوبان همت، چندبار اعلام شد كه اين خط بيآرتي نيست و يك روش جديدي براي عبور و مرور و براي كمك به تسهيل خودروهاي پرسرنشين است. اين مدل در بسياري از كشورهاي دنيا استفاده ميشود تا هزينه استفاده از خودروهاي تكسرنشين را بالا ببرند. اين روش شبيه طرح ترافيك است كه در ابتدا با نارضايتيهايي مواجه شود. در مجموع نياز به فرهنگسازي در مورد آن وجود دارد.