قطعي برق جادهها براي كاهش مصرف
در حالي كه بارها و بارها پليس راهور در مورد خاموشي خيابانها و جادهها و تاثير آن بر افزايش ميزان تصادفات هشدار داده است اما به دليل كمبود برق و صرفه جويي در مصرف انرژي همچنان برق خيابانها و جادهها قطع ميشود و البته اين در حالي است كه مسوولان سازمان راهداري بر اين باور هستند كه روشنايي جادهها در هنگام شب اصلا مساله ضروري نيست و باعث بروز هيچ اتفاقي نميشود!
در حالي كه بارها و بارها پليس راهور در مورد خاموشي خيابانها و جادهها و تاثير آن بر افزايش ميزان تصادفات هشدار داده است اما به دليل كمبود برق و صرفه جويي در مصرف انرژي همچنان برق خيابانها و جادهها قطع ميشود و البته اين در حالي است كه مسوولان سازمان راهداري بر اين باور هستند كه روشنايي جادهها در هنگام شب اصلا مساله ضروري نيست و باعث بروز هيچ اتفاقي نميشود!
مديركل دفتر نگهداري علائم، تجهيزات و توسعه ايمني راه سازمان راهداري گفت: در هيچ يك از استانداردهاي بينالمللي و همچنين استانداردهاي داخلي، روشنايي راه الزامي نيست و در هيچ كجاي دنيا در مشخصات فني گفته نشده كه روشنايي آزادراه يا بزرگراهي الزامي باشد.
مجيد صباغزاده، مديركل دفتر نگهداري علائم، تجهيزات و توسعه ايمني راه سازمان راهداري در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره وضعيت روشنايي جادههاي كشور اظهار داشت: در هيچ يك از استانداردهاي بينالمللي و همچنين استانداردهاي داخلي، روشنايي راه الزامي نيست و در هيچ كجاي دنيا در مشخصات فني گفته نشده كه روشنايي آزادراه يا بزرگراهي الزامي باشد. وي ادامه داد: البته در سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي درباره روشنايي راهها اولويتبندي ايجاد شده و اگر منابع مالي وجود داشته باشد، گردنههاي مهگير و تونلها در اولويت روشنايي هستند. در تونلها به واسطه تغيير وضعيت چشم راننده در نور خارج و داخل تونل وجود دارد و اينكه از محيط پر نور وارد محيط تاريك ميشود و همچنين برعكس اين وضعيت، نياز است كه محيط تونل روشنايي داشته باشد. در گردنهها و نقاط مهگير، در زمستانها و در شرايطي كه مه غليظي وجود دارد، روشنايي ميتواند موثر باشد اما به صورت كلي در هيچ استانداردي روشنايي الزام نيست.
روشنايي آزاد راه يا جاده روستايي
مديركل دفتر نگهداري علائم، تجهيزات و توسعه ايمني راه سازمان راهداري گفت: در شب هم در اكثر از جادهها خط كشي مسير نماي بهتري براي رانندگان ايجاد و مسير حركت را مشخص ميكند، حال سوال اين است كه آيا كسي كه در يك جاده روستايي عبور ميكند با فردي كه آزادراه تردد دارد از نظر ارزش انساني تفاوتي دارد؟ اگر قرار باشد در آزادراهها روشنايي وجود داشته باشد كه راننده بتواند جاده را ببيند قاعدتا بايد راه روستايي هم براي رانندگان روشن باشد. صباغزاده تاكيد كرد: براي ديده شدن در شب خط كشي را با استفاده از گلاسبيد كه دانههاي شيشهاي هستند كه در شب بازتاب نور دارند، انجام ميدهيم و وقتي در شب راننده در جاده حركت ميكند، بازتابي كه از برخورد نور خودرو به گلاسبيد در داخل خطكشيها برميگردد مسير را براي رانندگان مشخص ميكند. وي افزود: درباره اينكه در كل كشور در طول جادهها بايد روشنايي ايجاد شود، هيچ استانداردي وجود ندارد و نه تنها در ايران اين استاندارد وجود ندارد بلكه در تمام دنيا و در آزادراههايي اروپايي هم با سرعت نامحدود الزاما همه جادهها روشن نيستند. نهايت سرعت در آزادراههاي ايران 120 كيلومتر در ساعت است اما در كشورهايي با سرعت 200 كيلومتر در ساعت هم سيستم روشنايي اجباري نيست.
چراغ خودروها
براي روشنايي جاده كافي است
مديركل دفتر نگهداري علائم، تجهيزات و توسعه ايمني راه سازمان راهداري گفت: چراغ تمام خودروها زاويه نور و زوايه پراكنش نور دارد كه اين زوايه نور مطابق با شرايط جاده طراحي شده است و اين دو استاندارد نور خودرو و خط كشي با هم همانگ هستند و مسير حركت را براي راننده مشخص ميكنند. نوري كه چراغ خودرو ساطع ميشود امكان ديدن خط را به راننده ميدهد و بازگشت نور از خط كشيها مشخصكننده مسير است.
صباغزاده درباره قطعي برق جادهها براي صرفهحويي در مصرف برق اظهار داشت: هر سال با اين موضوع مواجه هستيم كه وقتي مصرف برق در كشور از حدي افزايش پيدا ميكند، به اجبار مصرف برق از محل ديگر را كاهش ميدهند تا بتوانند برق مراكز اولويتدار را تامين كنند.
وي تاكيد كرد: در قطعي برق معمولا اينگونه است كه در فضاي برون شهري چراغها را يك در ميان خاموش ميكنند تا محيط دچار خاموشي مطلق نشود. محيط يا بايد بدون روشنايي باشد اما اگر قرار باشد كه محيط روشن باشد نبايد اين روشنايي مقطعي باشد و راننده دايم از محيط تاريك وارد محيط روشن شود چراكه باعث خستگي چشم راننده خواهد شد. سياست ما در وزارت راه و شهرسازي هم استفاده از لامپهاي كم مصرف LED است كه بتوانيم مصرف برق را كاهش دهيم. اما اولويت ما براي روشنايي همان نقاط مهخير، تونلها و نقاط حادثهخير هستند كه تقاطع عبور پياده هم دارد و ممكن است در شب عابر پياده ديده نشود.
مديركل دفتر نگهداري علائم، تجهيزات و توسعه ايمني راه سازمان راهداري درباره استفاده از پنلهاي خورشيدي براي روشنايي جادهها گفت: از پنلهاي خورشيدي هم براي روشنايي جادهها استفاده شده اما در اين باره هم با محدوديتهايي مواجه هستيم چراكه باتري اين پنلهاي خورشيدي معمولا عمر محدودي دارد و بعد از مدتي جوابگو نيستند يا هزينه نگهداري آنها بالاتر است. اما در مناطقي كه شبكه برق وجود ندارد از سيستم سولار يا خورشيدي استفاده ميكنيم.