حتي شكل كلاسهاي فعلي ديگر كارآمد نيست
رييسجمهور با بيان اينكه محور طرح اجراي عدالت در نظام آموزشي، مدارس دولتي و هدف، ارتقاي توانمنديهاي دانشآموزان است، گفت: اين طرح بر پايه ايجاد فضاهاي نوين آموزشي كه مناسب اجراي شيوههاي تعاملي آموزش هستند و با استفاده از همه تجهيزات و امكانات نوين آموزشي اجرا خواهد شد.
رييسجمهور با بيان اينكه محور طرح اجراي عدالت در نظام آموزشي، مدارس دولتي و هدف، ارتقاي توانمنديهاي دانشآموزان است، گفت: اين طرح بر پايه ايجاد فضاهاي نوين آموزشي كه مناسب اجراي شيوههاي تعاملي آموزش هستند و با استفاده از همه تجهيزات و امكانات نوين آموزشي اجرا خواهد شد. مسعود پزشكيان در ادامه جلسات و پيگيريهاي اجراي عدالت و رفع كمبودها در فضاهاي آموزشي و تحول در شيوههاي نظام آموزشي كشور، نشستي با مسوولان اجراي اين طرحها داشت و ضمن استماع گزارش عملكرد و راهكارهاي پيشنهادي آنان براي تسريع در اجراي اين طرحها، نظرات و انتظارات خود را در اين زمينه نيز تشريح كرد. در ابتداي جلسه گزارش رييس سازمان نوسازي مدارس ايران درباره اقدامات انجام شده براي اجراي پايلوت طرح بازسازي مدارس ناايمن و فرسوده در روستاي طاهرآباد شهرستان كلات استان خراسان رضوي و نيز تكميل اين مدل براي الگو قرار دادن آن در اجراي طرح رفع كمبودها در عرصه فضاهاي آموزشي ارائه شد و رييسجمهور پس از آن اظهار داشت: آنچه در اين روستا انجام شده خوب است، اما انتظار اين است كه هر چه سريعتر جزييات اجراي اين طرح در سراسر كشور مشخص شود. پزشكيان افزود: شما بايد نياز هر استان، شهرستان و بخش را به دقت در پروندههاي مجزا ثبت كنيد و در مرحله بعد مشخص كنيد كه در هر كدام چه انتظاراتي داريم و چه بايد انجام شود. همچنين بايد ظرفيتهاي در دسترس هر كدام از اين بخشها در راستاي اجراي طرح، به دقت احصا شود تا بر اساس آن تصويري از تغييرات مورد نظر در سطح استان، شهرستان و بخش ايجاد و زمان لازم براي آن، به دست آيد و مسوول اجراي آن را نيز مشخص، توجيه و معرفي كنيد. رييسجمهور تصريح كرد: اجراي اين طرح در استان، شهرستان و بخش در دو سطحِ، وظايف اختصاصي هر دستگاه و نيز آنچه بايد در ارتباطات بين بخشي دنبال شود، پيگيري خواهد شد. در قدم اول پس از تامين زمين و مكان مناسب و تهيه نقشه مورد نظر براي اجراي فضاي آموزشي جديد، بايد به دنبال جذب مشاركت و استفاده از ظرفيتهاي مردمي، خيرين، نهادهاي عمومي و انقلابي و بهرهگيري حداكثري از منابع مربوط به مسووليتهاي اجتماعي بنگاههاي توليدي و صنعتي باشيم. پزشكيان با تاكيد بر اينكه نكته مهم اين است كه ما در اجراي اين طرح به دنبال ساخت فضاهاي آموزشي سنتي و مرسوم در كشور نيستيم، گفت: ما به دنبال ساخت كلاسهاي درسي هستيم كه در آن فضاي تعاملي شكل بگيرد، دانشآموزان كارگروهي و حل مساله را تمرين كنند و در اين دو زمينه مهم توانمند شوند. اگر دانشآموزان در اين فرآيند در كنار كارگروهي، مديريت و همكاري با يكديگر و غلبه بر دشواريهاي حل مساله را بياموزند، وقتي بزرگ شدند نيز در برابر سختيها ميدان را خالي نميكنند و شبيه آنچه امروز در حال وقوع است به دنبال مهاجرت نميروند، بلكه ميمانند و كشور خودشان را ميسازند. رييسجمهور از مسوولان اجراي اين طرح خواست تا جزييات مطرح شده را هر چه سريعتر نهايي كنند تا در نشستهاي اعضاي دولت و استانداران موضوع به بحث گذاشته شده و استانداران نيز در رابطه با اجراي طرح توجيه شوند و خاطرنشان كرد: سعي كنيد چابك عمل كنيد، اگر چابك باشيد و بتوانيم همه ظرفيتها و را بسيج كنيم، مطمئنم كه در مدت نهايتا يك سال ميتوانيم كمبودهاي فضاهاي آموزشي را با رويكرد ايجاد فضاهاي آموزشي تعاملي و جديد به سرانجام برسانيم. پزشكيان با بيان اينكه اجراي موفق اين طرح ميتواند الگويي براي عرصههاي ديگر باشد تا با تدوين طرحهاي لازم و جذب مشاركت و ظرفيتهاي مردمي و عمومي مشكلات آن بخشها را نيز رفع كنيم، اظهار كرد: در اجراي اين طرح سعي كنيد فضاهاي آموزشي قديمي فعلي را نيز به همان شكل كه هستند، مقاومسازي و حفظ كنيد و كاربري آنها را به بخش گردشگري و فرهنگي واگذار كنيد، چرا كه بالاخره اين ساختمانها و سازهها بخشي از فرهنگ و تاريخ كشور هستند. رييسجمهور همچنين تاكيد كرد كه ظرفيتها و زمينههاي متنوع و متعدد را لحاظ و طرح را انعطافپذير تدوين كنيد تا در زمان اجرا در مواجهه با مشكلات مختلف اجراي آن متوقف يا كند نشود و افزود: در اجراي طرح كاملا مصمم و ثابتقدم باشيد و هر هفته و هر روز كار را پيگيري كنيد. همچنين سامانه برخطي ايجاد كنيد كه همه اجزاي طرح و نيز جزييات اجرا در آن منتشر شود تا براي ما و همه افراد درگير در طرح، از مجريان تا خيرين و مردم قابل رصد، پايش و نظارت باشد. پزشكيان همچنين در واكنش به مطالب مطرح شده مبني بر اينكه در پروژههاي انبوهسازي مسكن چه به شكل برج و مجتمع و چه شهركسازي نسبت به تامين فضاهاي آموزشي كمكاري جدي وجود دارد، گفت كه اين مساله حتما بايد درباره پروژههاي در حال اجرا اصلاح شده و در پروژههاي اجرا و تكميل شده نيز سازندگان و ذينفعان بايد كاستيها را به هر نحو جبران كنند. در ادامه جلسه گزارش مسوول شبكه آموزش دانشآموز «شاد» و تعدادي از مديران بخشهاي مرتبط با شيوههاي آموزشي و برنامهها و اقدامات در حال طراحي و اجرا براي ايجاد تحول در نظام آموزشي و روشهاي آموزش كشور ارائه شد و دكتر پزشكيان پس از استماع اين گزارشها با بيان اينكه مدارس دولتي هدف اصلي اجراي اين طرحها هستند، تصريح كرد: از همه تلاشهايي كه تا به حال داشتهايد، تشكر ميكنم و از شما ميخواهم كه هر چه سريعتر جزييات مدنظرتان براي تحول در روشهاي آموزشي را به شكل دقيق و به تفكيك پايههاي تحصيلي دانشآموزان ارايه كنيد. رييسجمهور با بيان اينكه در طرح شما بايد مشخص باشد كه براي هر پايه تحصيلي چه هدفي در نظر گرفته شده و با چه ابزار و امكانات و شيوههايي ميخواهيم اين اهداف را محقق كنيم، گفت: در فضاهاي آموزشي تعاملي كه قرار است ساخته شوند، بايد يك بسته كامل از آموزشهاي شنيداري، ديداري و گفتاري تدارك شود كه با ابزارها و تكنولوژيهاي نوين به شكلي موثر ارايه شوند تا كيفيت آموزش را ارتقا ببخشند. در اين طرح همچنين بايد براي آموزش در منزل نيز تدبير مناسبي صورت بگيرد تا ادامه موثر آموزش در كلاس درس باشد و نه صرفا انجام يكسري تكاليف درسي تكراري. پزشكيان با تشكر از اقداماتي كه براي تقويت و كيفيتبخشي به شبكه شاد كشيده شده است، بر استفاده از همه ابزارها و امكانات موجود براي ايجاد عدالت آموزشي در سراسر كشور به خصوص براي اقشار محروم و ضعيف تاكيد و خاطرنشان كرد: اگر چه امروز تعداد زياد دانشآموزان در كلاسها يك مشكل محسوب ميشود، اما وقتي كلاس به شكل تعاملي برگزار شود و دانشآموزان با تقسيم به گروههاي چند نفره، از طريق كار گروهي و با روش حل مساله آموزش ببينند، آن وقت همين مساله از يك تهديد تبديل به يك فرصت ميشود.