علت گراني خودرو به روايت يك نماينده مجلس

۱۴۰۳/۰۹/۰۸ - ۰۰:۵۴:۴۵
|
کد خبر: ۳۲۶۸۴۶

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: بخشي از گراني خودرو به هرز رفتن سرمايه خودروسازان درگذشته باز مي‌گردد كه صرفِ سرمايه‌گذاري در ديگر بخش‌ها شده است.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: بخشي از گراني خودرو به هرز رفتن سرمايه خودروسازان درگذشته باز مي‌گردد كه صرفِ سرمايه‌گذاري در ديگر بخش‌ها شده است. به گزارش خبرگزاري مهر، ابوالقاسم جراره با بيان اينكه مجلس با گران‌شدن خودرو موافق نيست، اظهار كرد: بخشي از گراني خودرو به هرز رفتن سرمايه خودروسازان درگذشته باز مي‌گردد كه صرفِ سرمايه‌گذاري در ديگر بخش‌ها شده است. اين كار را هزينه‌اي مضاعف بر شرايط اقتصادي مي‌دانيم و بايد در عرضه خودرو، كنترل شكل گيرد. وي در مصاحبه راديويي با اشاره به ديدار هفته گذشته مجلس با وزير صنعت و خودروسازان گفت: مواضع خود را مطرح كرديم و طرف قابل هم‌صحبت‌هايي در زمينه ارزبري و مواد اوليه داشت. جراره با اشاره به اينكه دولت تأمين‌كننده فولاد و مواد ديگر خودروسازي است و اين شركت‌ها از انرژي و فرصت‌هاي ارزان در كشور استفاده مي‌كنند، افزود: خودرو بايد باقيمت مناسب‌تري به دست مردم برسد. وي از گلايه‌ها نسبت به گران‌بودن خودرو سخن گفت كه مجلس هم آن را به دولت منتقل كرده است و خانه ملت در اين راستا اقدامات لازم را دنبال خواهد كرد.

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس درباره راهكارها گفت: امروز همه متضرر هستند. خودروساز هم به دليل زيان انباشته و كلان گلايه‌مند است و مردم هم نسبت به خودروي گراني كه مي‌خرند گلايه دارند. مجلس مي‌تواند بر اساس قوانين به موضوع ورود كند و از طرفي براي اصلاح قوانين هم آمادگي داشته و از اين حيث مشكلي ندارد.

وي همچنين تأكيد كرد: بايد به گذشته خودرو توجه كرد؛ چون اين زيان انباشته ناشي از قيمت‌گذاري غلط نيست. ولي تضميني وجود ندارد كه خودروساز قيمت خود را به حاشيه بازار نزديك كند. آيا اتفاقي كه امروز افتاده، دوباره رخ نخواهد داد؟!

اين نماينده مجلس اضافه كرد: اگر اجازه دهيم خودرو اين قيمت را به حاشيه بازار نزديك كند، بايد مشخص باشد كه نهايت اين كار مجاز خواهد بود! اگر سياست‌گذاري در حوزه واردات به شكلي باشد كه مردم امكان انتخاب خودرو را داشته باشند و از تعرفه‌هاي مناسب بهره‌مند شود، روندي صحيح است. جراره با تأكيد بر اينكه راضي نگه‌داشتن مردم، خودروساز و ارايه خودروي بي‌كيفيت همخواني ندارد، تصريح كرد: ما هم قبول داريم سياست‌گذاري كلان در زمينه خودروسازي دچار اشكال جدي است و بخشي از مشكلات امروز ما ناشي از اقداماتِ غير خودرويي خودروسازان درگذشته است. اين شركت‌ها به عرصه‌هاي سرمايه‌گذاري در جاهاي مختلف وارد شدند و در نهايت منابعي كه بايد صرف خودروسازي مي‌شد، هرز رفته است. اين صحبت‌ها مفصل است و در مجال يك برنامه راديويي نمي‌گنجد. اين نماينده مجلس گفت: اگر واردات را آزاد كنيم، مردم فرصت انتخاب خواهند داشت. مردم دنا را يك ميليارد تومان مي‌خرند ولي اگر تعرفه را پايين بياوريم، سراغ خريد خودروهاي خارجي باكيفيت‌تر با همين نرخ نمي‌روند؟! در اين صورت قطعاً خودروساز زمين مي‌خورد.

وي افزود: قبول داريم كه با چالش ارزي روبرو هستيم؛ ولي مجلس مي‌تواند ارزهاي خارجي را فراهم آورد تا مردم خودروي باكيفيت بخرند. شخصاً به توليد داخلي معتقدم ولي تأكيد دارم مردم نبايد آسيب ببينند و خودروساز بايد محصول باكيفيت در اختيار مردم گذارد.