چهار ويژگي عرضه خودرو در بورس كالا

۱۴۰۳/۰۹/۱۱ - ۰۱:۵۴:۳۲
|
کد خبر: ۳۲۷۰۱۲

ياسر فلاح، مديرعامل سبدگردان دارايي نيكي، در پاسخ به اين سوال كه چه دليلي براي عرضه خودرو در بورس كالا وجود دارد؟ گفت: هرچند در بورس‌هاي كالايي دنيا، عرضه بسياري از محصولات از جمله خودرو رايج نيست، اما صنعت خودروسازي كشور در شرايط خاصي قرار دارد و بايد براي حفظ اين صنعت، نقشه راهي ترسيم كرد.

ياسر فلاح، مديرعامل سبدگردان دارايي نيكي، در پاسخ به اين سوال كه چه دليلي براي عرضه خودرو در بورس كالا وجود دارد؟ گفت: هرچند در بورس‌هاي كالايي دنيا، عرضه بسياري از محصولات از جمله خودرو رايج نيست، اما صنعت خودروسازي كشور در شرايط خاصي قرار دارد و بايد براي حفظ اين صنعت، نقشه راهي ترسيم كرد. او با بيان اينكه در شرايط فعلي دروازه بهبود صنعت خودروسازي، بورس كالا است و عرضه خودرو از بستر آن به شكل مستقيم و غيرمستقيم، سدي مقابل رانت‌جويي، تصميمي براي حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده، راهي براي افزايش شفافيت عرضه و تقاضا و ابزار تعديل قيمت‌ها در بازار است، گفت: ويژگي مهم عرضه خودرو در بورس كالا كاهش رانت‌جويي در شرايط فعلي است؛ چراكه اين عرضه بر مبناي اصول رقابتي و شفاف صورت مي‌گيرد و اگر نگوييم حذف، حداقل فضاي تاخت و تاز واسطه‌ها را كم مي‌كند و به كاهش فساد و افزايش اعتماد عمومي منجر مي‌شود؛ زماني كه معاملات خودرو در سازوكار قانوني بورس انجام شود، رانت‌هاي ناشي از روش‌هاي سنتي نيز پايان مي‌يابد. مديرعامل سبدگردان دارايي نيكي، ادامه داد: قيمت‌گذاري دستوري چالش حل نشده كل اقتصاد، از جمله بازارسرمايه است. ما بايدوقتي فرآيند عرضه و تقاضا در فضاي رقابتي شفاف بورس كالا تعيين‌كننده قيمت باشد، عملا خط پاياني بر قيمت‌گذاري دستوري صنعت خودرو است. واقيعت‌هاي اقتصادي را بپذيريم. نمي‌توانيم نرخ تورم، افزايش دستمزدها و در مجموع افزايش هزينه‌ها را در توليد ناديده بگيريم. توليد خودرو با قيمت‌گذاري دستوري، براي توليد‌كننده توجيه اقتصادي ندارد. چرا دو شركت بزرگ خودروساز كشور كه سرمايه ملي ما هستند، بايد محصول خود را با اختلاف از قيمت بازار عرضه كنند و با زيان انباشته روبرو باشند؟ وقتي بورس كالا با فضاي رقابتي شفاف و براساس فرآيند عرضه و تقاضا، تعيين‌كننده قيمت باشد، عملا خط پاياني بر قيمت‌گذاري دستوري صنعت خودرو است. ياسر فلاح افزود: سال ۱۴۰۱ معادل ۶۸ هزار دستگاه از انواع مختلف خودرو در بورس كالا معامله شد (كمتر از ۷ درصد از كل فروش خودروي توليدي سال ۱۴۰۱) و آمارها نشان مي‌دهد كه نه تنها مصرف‌كنندگان بلكه توليدكنندگان نيز از اين اقدام سود بردند؛ زيرا محصول نهايي با قيمت واقعي‌تر و بدون فشار كاذب به دست مصرف‌كننده رسيد. اين مدير بازارسرمايه با بيان اينكه تجربه گذشته نشان داد منافع مصرف‌كننده در كنار توليدكننده با عرضه خودرو در بورس كالا حفظ مي‌شود، گفت: قيمت خودروهاي عرضه شده در بورس كالا بسيار ارزانتر از بازار آزاد بود و مصرف‌كنندگان با قيمت بهتري خودرو خريداري كردند و در بلندمدت با تامين منابع و كاهش زيان انباشته، دست توليدكننده براي بهبود كيفيت و توسعه محصول بازتر شد.