موافقت شورا با افزايش ۱۸۰۰ ميليارد توماني سرمايه اتوبوسراني
خرداد سال گذشته، شوراي شهر تهران با افزايش ۷۰۰ ميلياردي سرمايه شركت واحد اتوبوسراني تهران براي جلوگيري از ورشكستگي اين شركت موافقت كرد و حالا پس از گذشت يك سال و نيم دوباره مجمع عمومي فوقالعاده شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تشكيل شد تا با افزايش سرمايه اين شركت از انحلال آن جلوگيري كند.
خرداد سال گذشته، شوراي شهر تهران با افزايش ۷۰۰ ميلياردي سرمايه شركت واحد اتوبوسراني تهران براي جلوگيري از ورشكستگي اين شركت موافقت كرد و حالا پس از گذشت يك سال و نيم دوباره مجمع عمومي فوقالعاده شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تشكيل شد تا با افزايش سرمايه اين شركت از انحلال آن جلوگيري كند.
تشكيل دوباره مجمع عمومي فوقالعاده شركت واحد درشرايطي است كه سال گذشته اعضاي شوراي شهر پيشنهاد دادند كه شركت واحد اتوبوسراني بايد راهكارهايي را اجرايي كند كه هر ساله نياز به افزايش سرمايه نداشته باشد اما به نظر ميرسد كه اين شركت، برنامهاي براي خروج از اين وضعيت مالي ندارد.
درهمين راستا اعضاي شوراي شهر در جلسه روز گذشته (11 آذر ماه) با افزايش ۱۸۰۰ ميليارد توماني سرمايه شركت واحد اتوبوسراني موافقت كردند.
اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه ديروز همچنين بررسي تعدادي از پروندههاي پلاك ثبتي در پايتخت را روي ميز بررسي خود قرار دادند و بر باغ بودن ۹ پلاك ثبتي رأي مثبت دادند.
اما در مجمع عمومي فوقالعاده شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه كه به درخواست معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تشكيل شد، همچون سنوات قبل به مبحث زيان انباشته شركت واحد اتوبوسراني پرداخته شد.
اعضاي شوراي شهر انتقاداتي را به كارنامه مالي اين شركت وارد كردند اما در نهايت پس از توضيحات مديرعامل اين شركت، اعضاي شورا با رأي مثبت خود با افزايش سرمايه اين شركت موافقت كردند.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران كه در صحن شوراي شهر تهران حضور داشت، با اشاره به اينكه چند همت طلب از شهرداري تهران داريم، گفت: اگر اين طلب پرداخت شود شركت از مرحله زيان انباشته خارج ميشود.
مهدي عليزاده افزود: شركت عقاب ۵۰۰ اتوبوس تحويل داده و تا پايان سال ۵۰۰ دستگاه ديگر تحويل ميدهد و شركت اسنا هم ۱۶۷ دستگاه تحويل داده و تا پايان خرداد ماه سال آينده نيز۵۰۰ اتوبوس ديگر تحويل ميدهند.
او با بيان اينكه براي ترخيص ۴۰ ون جانبازان به مشكلاتي برخورديم؛ ادامه داد: تنها ۶ دستگاه تحويل شده و در تلاش هستيم كه با كمرگ مشكلات را حل كنيم، در چند ماه گذشته هم با شركت خوردو سرويس شهر وارد قراداد شديم و از ظرفيت آنها استفاده كرديم.
به گفته عليزاده، حدود ۱۰۰۰ همت در هزينههاي شهرداري تهران صرفه جويي شده است و تاكنون ۸۰۰ دستگاه اتوبوس و ۷۰ خط بخش خصوصي تحويل خودرو سرويس دادهايم.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران با بيان اينكه تاكنون ۱۱۸۸ اتوبوس از ابتداي اين دوره نوسازي شده، گفت: بر روي اتوبوسهاي نو برچسبي زده خواهد شد كه اين اتوبوس با پول عوارض خريداري شده است.
ورود ۵۰۰ اتوبوس برقي چيني تا پايان سال
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران همچنين از ورود۵۰۰ اتوبوس برقي چيني تا پايان سال به ناوگان اتوبوسراني تهران خبر داد و گفت: دو ترامواي ۴۰ متري نيز به بندرعباس رسيده است.
به گزارش ايسنا، عليزاده با بيان اينكه در حال حاضر تعداد اتوبوسهاي شاغل روزانه تهران به بيش از ۲۳۰۰ دستگاه رسيده است، افزود: اتوبوسهاي برقي اگر با مشكل روبه رو نشود و استاندارد ايراد جديدي نگيرد تا آخر هفته به تهران ميرسد.
او با بيان اينكه ۷۹ دستگاه تا پايان همين هفته وارد گمرك ميشود، اظهار كرد: دو دستگاه تراموا هم به گمرك رسيده و اقدامات اداري و تأييد استاندارد در حال انجام است.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با تأكيد بر اينكه پس از آن، تست تراموا و اتوبوسها انجام خواهد شد و دو ترامواي وارداتي در خط يك بيآرتي فعال خواهند شد، گفت: اين دو تراموا ۴۰ متري، سه كابين و برقي هستند كه به تعداد جابهجايي مسافر كمك زيادي خواهند كرد كه پس از انجام تستها، اگر جوابگو باشد تعداد بيشتري وارد خواهد شد.
عليزاده در مورد سرانجام وارد شدن اتوبوسهاي چيني برقي به تهران هم بيان كرد: اتوبوسهاي چيني وارداتي تا پايان امسال به ۵۰۰ دستگاه ميرسد؛ اما آنچه تاكنون عملياتي شده نزديك به حدود ۱۰۰ دستگاه است.
او با بيان اينكه در اين دو سال ۱۵۰۰ نفر از رانندگان بازنشسته شده و اين در راستاي سياستهاي كوچكسازي بوده است، ادامه داد: مصوبهاي از سوي شوراي تامين داشتيم و از آنجايي كه كمبود راننده داريم از طريق شركت خودروسرويس كمبود رانندگان پايه يك را جبران خواهيم كرد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با تأكيد بر اينكه خطوطي كه به بخش خودرو سرويس داديم ازجمله خطوطي است كه مورد استقبال بخش خصوصي واقع نشد، گفت: بخش خصوصي توان خريد اتوبوس ۱۲ ميلياردي را ندارد و شركت هم نميتواند معطل آنها شود.
عليزاده در مورد ايستگاههاي شارژ هم با تأكيد بر اينكه براي ايجاد اين ايستگاهها با مبپنا در حال مذاكره هستيم، گفت: با جمعآوري اتوبوسهاي برقي قديمي ۱۰ دستگاه جديد را وارد خط فعلي ميكنيم و براي مابقي اتوبوسها هم چند خط سبز ايجاد خواهيم كرد.
در ادامه جلسه شوراي شهر، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه زيان انباشته شركت واحد به بيش از نيمي از سرمايه اين شركت رسيده است، گفت: سرمايه شركت واحد بيش از ۴ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان است كه ۵۰ درصد سرمايه شركت ۲ هزار و ۱۸۰ ميليارد تومان ميشود.
جعفر تشكري هاشمي، افزود: از آنجايي كه زيان انباشته شركت ۲هزار و ۷۳۷ ميليارد تومان و بيش از نيمي از سرمايه است به اين ترتيب مطالبات عمراني به عنوان افزايش سرمايه قلمداد ميشود و با افزايش ۱۸۰۰ ميليارد توماني سرمايه شركت از ۴ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان به ۶ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان ميرسد.
تشكري هاشمي افزود: بر اساس قانون با توجه به اين حجم از زيان انباشته، يا بايد شركت منحل شود يا بايد افزايش سرمايه بدهد. او ادامه داد: در حال حاضر بيش از ۴ همت سرمايه شركت است كه بيش از ۲ همت هم زيان انباشته دارد و بايد مجمع تشكيل شده و در اين مورد تصميمگيري كنيم.
تثبيت ۹ باغ در تهران
علاوه بر بحث افزايش سرمايه شركت اتوبوسراني تهران، موضوع ديگري كه توسط اعضاي شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت، تعدادي از پروندههاي پلاك ثبتي در پايتخت بود كه در نهايت اعضاي ساختمان خيابان بهشت بر باغ بودن ۹ پلاك ثبتي رأي مثبت دادند. جعفر شربياني، از اعضاي شوراي شهر تهران در تشريح جزييات پروندههاي باغات، گفت: اولين پرونده متعلق به ملكي ۱۲۵۲ متر در منطقه يك است كه حدنصاب درختان را ندارد اما سند آن يك قطعه باغ و زمين مشجر بوده است و مطابق بر عكسهاي هوايي ۵۵درصد پوشش درختان را داشته بنابراين كميسيون مربوطه اين ملك را باغ اعلام كرده است. شربياني در بيان جزييات پرونده ديگر گفت: پرونده ديگر متعلق به زميني در منطقه ۵ تهران است كه حدنصاب درختان را دارد و سند آن نيز يك قطعه زمين قيد شده و بنا بر شرايط عكسهاي هوايي رأي كميسيون غيرباغ است. او با قرائت مشخصات يك پرونده باغ ديگر گفت: اين پرونده متعلق به ملكي به مساحت ۲۹۰۰ متر در منطقه ۱۲ در خيابان لاله زار است كه حدنصاب درختان را ندارد و اين پرونده دو پلاك ثبتي است كه يكي از آنها غيرباغ و ديگري به مساحت۱۹۰۰ متر باغ اعلام شده از باب سنداست.
اين عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: پرونده ديگر متعلق به ۵۴۰۰ متر در منطقه يك است كه حدنصاب درختان را ندارد و سند آن يك قعطه زمين است كه فاقد رأي كميسيون ماده ۱۲ است و رأي كميسيون بر اين اساس كه اين ملك باغ است؛ چراكه در پهنه فضاي سبز قرار دارد.شربياني افزود: پرونده ديگر متعلق به زمين ۱۵۰۰ متري در منطقه ۲ است كه حدنصاب درختان را ندارد و سند آن يك قطعه زمين است اما مطابق عكسهاي هوايي بيش از ۵۵درصد پوشش درختان دارد و برهمين اساس رأي باغ بودن داديم.اين عضو شوراي شهر با قرائت مشخصات يك پروند ديگر اظهار كرد: اين پرونده متعلق به پروندهاي به مساحت ۴۸۰۵ متر در منطقه ۲ تهران است كه حدنصاب درختان را ندارد و در سند آن عبارت يك قطعه زمين قيد شده اما تصاويرهوايي نشان ميدهد كه بيش از ۵۵ درصد اين زمين پوشش درختان را داشته و لذا رأي كميسيون در مورد اين پرونده باغ بودن است. او ادامه داد: پرونده ديگر متعلق به زمين ۲۹۸ متر در منطقه يك است كه حدنصاب درختان را ندارد و سند آن يك قطعه زمين مزروعي است و رأي كميسيون غيرباغ است چراكه ناخودگاه از يك قطعه باغ بزرگتر منشعب شده است.اين عضو شوراي شهر تهران با قرائت مشخصات يك پرونده باغ ديگر بيان كرد: اين پرونده متعلق به ملكي به مساحت۱۴۵۰ هزار متر در منطقه يك است كه حدنصاب درختان را ندارد و رأي كميسيون ماده ۱۲ ندارد و در سند آن نيز يك قطعه زمين اعلام كردند.شربياني ادامه داد: پرونده ديگر متعلق به زمين ۵هزار متري در منطقه يك است كه حدنصاب درختان را بيشتر دارد و شرايط ديگر هم ندارد و بر همين اساس رأي غيرباغ در كميسيون داده شده؛ اما تأكيد شده كه عمده اين درختها زينتي هستند و ملاك عمل نيستند.او با قرائت مشخصات يك پرونده ديگر گفت: اين پرونده متعلق به ملكي به مساحت ۱۰۰۰ متر در منطقه يك است كه حدنصاب درختان را ندارد و سند آن يك قطعه زمين قيد شده و رأي كميسيون ماده ۱۲ را ندارد و بر همين اساس رأي كميسيون غير باغ است. در پايان، اعضاي شوراي شهر تهران از ميان 15 پروندهاي كه براي باغهاي تهران مورد بررسي قرار گرفت، تنها به 9 باغ راي تثبيت دادند.