قنات‌هاي رها شده؛ عامل فرونشست زمين در تهران

۱۴۰۳/۰۹/۱۲ - ۰۱:۲۰:۳۳
|
کد خبر: ۳۲۷۱۱۰

عضو هيات علمي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با اشاره به وجود رشته‌قنات‌هاي متعدد در زير ساختگاه تهران، اين موضوع را يكي از مهم‌ترين عوامل بروز فرونشست در مناطق مختلف پايتخت به‌ويژه نيمه شمالي شهر عنوان و بر لزوم تعيين‌تكليف هرچه‌سريعتر آنها تاكيد كرد.

عضو هيات علمي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با اشاره به وجود رشته‌قنات‌هاي متعدد در زير ساختگاه تهران، اين موضوع را يكي از مهم‌ترين عوامل بروز فرونشست در مناطق مختلف پايتخت به‌ويژه نيمه شمالي شهر عنوان و بر لزوم تعيين‌تكليف هرچه‌سريعتر آنها تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، عصر روز شنبه به دليل فرونشست آسفالت در قسمتي از بزرگراه شهيد باكري در مسير شمال به جنوب حوالي پل آيت‌الله كاشاني، با حجم بالاي ترافيك خودروها در اين محدوده مواجه شديم، حادثه‌اي كه مشابه آن در ماه‌ها و سال‌هاي گذشته در مناطق مختلف پايتخت رخ داد.

در اين زمينه عضو هيات علمي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: در يك سال گذشته، اين پنجمين مورد از رخداد فرونشست در پايتخت است كه مستندسازي شده است و شايد فرونشست‌هاي خفيف‌تري هم اتفاق افتاده كه مطلع نشديم.

علي بيت‌اللهي بيان كرد: به‌طور كلي ساختگاه تهران، يعني زمين خاكي كه زير ساختمان‌ها و معابر است، ساختگاهي ناپايدار و نا ايمن است.

بيت‌اللهي دليل اين موضوع را رشد ناگهاني پايتخت عنوان كرد و گفت: شاهديم مناطقي كه در دهه‌هاي گذشته سكونتگاه نبودند، به بافت شهري الحاق شدند و شهري بزرگ را به وجود آوردند كه تا ارتفاع يك هزار و ۸۰۰ متري آن نيز ساخت و ساز انجام شده است.

او بيان كرد: نيمه شمالي تهران حالت كوهپايه‌اي داشته و از گذشته رشته قنات‌هايي در آنجا وجود داشت كه به باغات جنوب شهر و شهر ري منتهي مي‌شد، اين تونل‌هاي زيرسطحي يا قنات‌ها از ديرباز وظيفه انتقال آب را بر عهده داشتند كه هر يك از آنها داراي شناسنامه و صاحب بودند و مسائل حقوقي خاص خود را داشتند.

رييس زلزله‌شناسي مهندسي و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اظهار كرد: در اراضي كه قنات‌ها به آنها منتهي مي‌شد، ساختمان‌هاي متعدد ساخته شده است، اما اين قنات‌ها و ميله قنات‌ها رها شده‌اند و هر از گاهي شاهديم با يك بارندگي يا نفوذ آب به زير سطح، فروريزش‌هاي سطحي را در معابر و حتي ساختمان‌ها موجب مي‌شوند كه يك نمونه آن را در هفته‌هاي گذشته در شمال شهر و در پاركينگ يكي از ساختمان‌ها شاهد بوديم.

او تصريح كرد: اينها علائم عدم توجه جدي در ساخت و سازها به ساختگاه تهران و عدم پايدارسازي اين عوارض زيرسطحي است.