خرابي جادههاي اصلي به ۴۰ درصد رسيد
مديركل دفتر نگهداري رويه و ابنيه فني راه سازمان راهداري كشور گفت: در حوزه بهسازي سبك و سنگين توانستيم شش درصد خرابيها را كاهش دهيم و مجموع خرابيهاي سبك و سنگين شريانهاي اصلي را از ۴۶ درصد به ۴۰ درصد برسانيم.
مديركل دفتر نگهداري رويه و ابنيه فني راه سازمان راهداري كشور گفت: در حوزه بهسازي سبك و سنگين توانستيم شش درصد خرابيها را كاهش دهيم و مجموع خرابيهاي سبك و سنگين شريانهاي اصلي را از ۴۶ درصد به ۴۰ درصد برسانيم. عليرضا سياهپور در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينكه عمده خرابيها جادههاي كشور در حوزه بهسازي سنگين و سبك است، اظهار كرد: از ۶۶ هزار و ۹۰۰ كيلومتر راههاي شرياني كشور براساس آخرين برداشت و پايش در سال ۱۴۰۱، ميزان خرابيهاي نيازمند بهسازي سبك و سنگين (شروع خرابيها تا خرابيهاي سنگين) حدود ۴۶ درصد، خرابيهاي نيازمند نگهداري پيشگيرانه (آستانه خرابي) جادهها ۳۳ درصد و نگهداري جاري (جلوگيري اوليه از خرابي) در حدود ۲۱ درصد بوده است.
او افزود: تامين اعتبار براي رسيدگي به شريانهاي اصلي از محل ۹ درصد عوارض دولتي جابهجايي كالا و محل تامين اعتبار براي راههاي روستايي و فرعي از محل تامين اعتبار استاني است. مديركل دفتر نگهداري رويه و ابنيه فني راه سازمان راهداري كشور تصريح كرد: هزينههايي كه در سال ۱۴۰۱ براساس ضرايب پيشنهادي برداشت كرديم نشان داد كه براي اصلاح خرابيها به ۷۲ همت اعتبار نياز داريم.
او اضافه كرد: در سال گذشته براي ۲۲ هزار كيلومتر از جادهها با راهكار آسفالتهاي حفاظتي براي نگهداري پيشگيرانه، نگهداري جاري، بهسازي سبك شامل لكهگيري، بهسازي سنگين شامل روكش واقداماتي از اين دست، ۷۲ همت پيش بيني اعتبار شده بود كه از اين ميزان حدود۱۵ همت تامين منابع شد. سياهپور گفت: با اقداماتي كه سال گذشته انجام و به روزرسانيهايي كه صورت گرفت خوشبختانه در حوزه بهسازي سبك و سنگين توانستيم شش درصد خرابيها را كاهش دهيم و مجموع خرابيهاي سبك و سنگين به ۴۰ درصد رسيد. همچنين نگهداري پيشگيرانه را از ۳۳ درصد به ۱۲ درصد رسانديم كه بهبود بيشتري را در اين بخش شاهد بوديم. از طرفي ميزان ۲۱ درصد نگهداري جاري به ۴۸ درصد رسيد كه اين يعني بهبودي در جادهها افزايش يافت. او با بيان اينكه پنجمين دوره پايش را از اواسط سال يعني سه ماه پيش شروع كرديم و خرداد سال آينده نتايج اين پايش را اعلام خواهيم كرد، گفت: اين پايش هر دوسال يكبار انجام ميشود و براساس آن ميتوانيم عدد نهايي را اعلام كنيم كه چقدر از جادههاي اصلي خراب هستند و نياز به نگهداري دارند. مديركل دفتر نگهداري رويه و ابنيه فني راه سازمان راهداري كشور عنوان كرد: براساس آخرين پايشها، بيشترين خرابي جادهها متعلق به استان اصفهان است و بنابراين اين استان به ۱۲ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد تا محورهاي خود را بهبود بخشد. همچنين بهترين استان نيز براساس طول راه و نسبت خرابيها استان البرز گزارش شده است. استانهاي خراسان شمالي، قم، كرمان جنوبي، كهگيلويه و بوير احمد و گلستان نيز جزو جادههايي است كه شرايط خرابي و شدت خرابي آنها از متوسط كشوري كمتر است و شرايط بهتري دارند.
به گفته او، براي بهبود جادههاي هر استان بهطور متوسط ۴۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است. سياهپور با بيان اينكه سال گذشته پيش بيني شد كه براي حدود ۱۲ هزارو۵۰۰ كيلومتر راه شرياني آسفالت حفاظتي و لكهگيري و ... انجام شود، افزود: براساس پايشها، تحليلها، ترافيك جادهها، طول راه، سهم هر استان در ابتداي سال مشخص و اعتبارات را به استان ابلاغ ميكنيم. استان هم براي محورهاي مهم خود برنامهريزي و نوع اصلاح را مشخص ميكنند و در نهايت طي مناقصه پيمانكار مشخص ميشود.