معادله ۴ سر برد عرضه خودرو در بورس كالا

۱۴۰۳/۰۹/۱۹ - ۰۱:۴۱:۰۶
|
کد خبر: ۳۲۷۵۸۵

علي تسبيحي، كارشناس بازار سرمايه ضمن انتقاد از اعمال سياست‌هاي حمايتي اشتباه در صنعت خودرو، توضيح داد: خودروسازان با دو چالش بزرگ مواجه‌اند.

علي تسبيحي، كارشناس بازار سرمايه ضمن انتقاد از اعمال سياست‌هاي حمايتي اشتباه در صنعت خودرو، توضيح داد: خودروسازان با دو چالش بزرگ مواجه‌اند. از طرفي با قيمت‌گذاري دستوري اجازه نمي‌دهيم به اندازه‌اي كه هزينه متحمل مي‌شود، قيمت خودرو افزايش يابد. از طرفي نيز جلوي واردات و رقابت خودروسازها را گرفته‌ايم كه موجب شده بازار خودرو انحصاري باشد؛ همين دو عامل باعث وارد آمدن ضرر به صنعت خودروسازي شده است. معاون تامين مالي گروه رسام با بيان اينكه صنعت خودرو تحت تاثير عوامل متعددي زيان‌ده شده است، ادامه داد: در حالي شاهد قيمت‌گذاري دستوري هستيم كه قيمت تمام شده خودرو با نرخ تورم، نرخ دلار و ساير متغييرهاي اقتصادي در حال افزايش است. او با بيان ساير دلايل زيان‌ده بودن خودروسازان، گفت: رشد هزينه‌هاي تامين مالي، كه به شركت‌هاي خودروساز تحميل شده، خودروسازان را وارد چرخه‌اي مي‌كند كه نمي‌توانند تامين‌مالي كنند، در نتيجه هزينه تامين‌مالي بالا مي‌رود، كه اين موضوع روي افزايش قيمت خودرو بي‌تاثير نيست. افزون بر اين خودروساز در تهيه مواد اوليه و توليد خودرو دچار مشكل مي‌شود، در نتيجه عرضه كم شده و نسبت عرضه و تقاضا به هم خورده و قيمت خودرو در بازار بالا مي‌رود. تسبيحي با تاكيد بر اينكه انتظار معجزه و اصلاح يك شبه صنعت خودروسازي وجود ندارد، گفت: بورس كالا گزينه مناسبي براي استارت اصلاح عرضه خودرو است. طبق آماري كه در سابقه پيشين عرضه خودرو در بورس كالا وجود دارد، مجموع ارزش ريالي خودروهاي معامله شده در بورس كالا در سال ۱۴۰۱، ۴۱۶ همت بود كه ۱۵۸ همت سهم خودروساز شد. از اين عدد ۱۵۸ همت سود توليد‌كننده و ۹۶ همت هم سود مصرف‌كننده بود. همچنين در اين بين ۱۴ همت هم دولت توانست ماليات بر ارزش افزوده دريافت كند.