شهرداري لايحه‌اي براي مناسب‌سازي فضاي شهر، ارايه مي‌دهد
اذعان مديران شهري به نامناسب بودن سيستم حمل و نقل عمومي معلولان

شهرداري لايحه‌اي براي مناسب‌سازي فضاي شهر، ارايه مي‌دهد

۱۴۰۳/۰۹/۱۹ - ۰۱:۴۲:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۷۵۸۶

جلسه روز گذشته (18 آذر ماه) شوراي شهر تهران به نامناسب بودن سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت براي معلولان و سالمندان و ارايه راهكارهايي براي بهبود شرايط كنوني اختصاص داشت.

جلسه روز گذشته (18 آذر ماه) شوراي شهر تهران به نامناسب بودن سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت براي معلولان و سالمندان و ارايه راهكارهايي براي بهبود شرايط كنوني اختصاص داشت. اعضاي شوراي شهر تهران در دويست و هشتاد و ششم جلسه شوراي شهر تهران به مسائل مهمي همچون لزوم بازنگري استانداردهاي مناسب‌سازي فضاي شهر براي معلولان، اجراي۶۶ درصد برنامه‌هاي مناسب‌سازي فضا براي معلولان و ... پرداختند و مديركل سلامت شهرداري تهران، مديركل معماري و ساختمان شهر تهران هم علاوه بر پاسخ به انتقادها و سوال‌ها، بر لزوم مناسب‌سازي پايتخت براي معلولان پرداختند. اعضاي شوراي شهر، همچنين لايحه ايين‌نامه اجرايي بند ۳ تبصره ۱۶ مصوبه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداري تهران را با رأي ثبت خود تصويب كردند و قرار شد كه شهرداري تهران طي سه ماه آينده لايحه‌اي در مورد ابعاد مختلف مسكن پرسنل به شوراي شهر بياورد. در اين جلسه مديركل سلامت شهرداري تهران با اشاره به نامناسب بودن سيستم حمل ونقل براي معلولان در تهران، گفت: لايحه‌اي به زودي به شوراي شهر تقديم خواهيم كرد. به گزارش ايسنا، حميد صاحب افزود: مناسب‌سازي را نبايد به مسائل كالبدي و راهسازي تقليل دهيم؛ بلكه مناسب‌سازي بايد در همه شونات اعم از فرهنگي، حمل و نقل و... ديده شود. او با بيان اينكه جامعه معلولان در شهر تهران با دو چالش اصلي مواجه بودند كه يكي از آنها عدم حضور در برنامه‌هاي اجتماعي و فرهنگي بود، افزود: براي رفع اين چالش در سه سال اخير زمينه حضور معلولان را در برنامه‌هاي مختلف فراهم كرديم و حتي كانون افراد داراي معلوليت را راه‌اندازي كرديم. به گفته مديركل سلامت شهرداري تهران، مساله اصلي براي معلولان عدم مناسب‌سازي سيستم حمل و نقل است كه فاصله زيادي با نقطه مطلوب داريم كه البته لايحه‌اي به زودي به شوراي شهر تقديم خواهيم كرد كه راهكارهايي براي حل اين مساله بيان خواهيم كرد.

 

شناسايي ۱۵۰۰ فضاي پارك مختص معلولان در پايتخت

جدا از لايحه‌اي كه قرار است براي مناسب‌سازي فضاي شهري به وشوراي شهر تحويل شود، مديركل معماري و ساختمان شهر تهران از شناسايي ۱۵۰۰ فضاي پارك حاشيه‌اي مخصوص معلولان خبر داد و گفت: بيش از ۶۰۰ مورد از اين فضاهاي پارك مناسب‌سازي شده است،

به گزارش ايسنا، حامد سليمي با بيان اينكه بخشنامه‌هاي لازم براي اجراي مناسب‌سازي در پروژه‌ها ابلاغ شده است، گفت: چالش‌هايي در حوزه شهري وجود دارد و وضعيت نامناسب پياده روها براي شهروندان، نبود يكپارچگي در مناسب‌سازي و اتصال غيراستاندارد پياده روها از جمله اين چالش‌هاست و سياست‌ها در راستاي رفع اين ايرادات پيش بيني شده است. مديركل معماري و ساختمان شهر تهران افزود: در فرايند صدور پروانه ساختماني و گواهي‌هاي ساختماني ضوابط مدنظر قرار مي‌گيرد؛ اما لازم است كه شاهد ورود سازمان نظام مهندسي به مناسب‌سازي فضاهاي شهري باشيم. او با بيان اينكه ۱۱۰ ميليارد تومان بودجه در شهرداري براي اين امر تصويب شد كه ۸۹ ميليارد تومان به مناطق تخصيص داده شده است، گفت: ۴۱ ساختمان شهرداري، ۵۲ بوستان و ۳۱۳ كيلومتر مسير براي مناسب‌سازي در نظر گرفته شد و بر اساس جداول، ۸۹ ميليارد تومان بين مناطق توزيع شده است. به گفته سليمي، امسال تا نيمه آذرماه ۱۴ كيلومتر در منطقه يك، ۱۰ كيلومتر در منطقه ۲ و ۱۱ كيلومتر مسير در منطقه ۲۲ مناسب‌سازي شده است. حدود ۶۶ درصد نيز اقدامات در حوزه مناسب‌سازي انجام شده و اميدواريم با اهتمام مناطق اين روند تكميل شود. مديركل معماري و ساختمان شهر تهران با بيان اينكه ۱۷۰ ساختمان از ۱۸۲ ساختمان بر اساس ارزيابي‌ها و دسترسي به فضاهاي موجود در مسير تردد معلولان، مناسب‌سازي شده است، اظهار كرد: مجموع طول معابر براي مناسب‌سازي از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۱۲۹۷ كيلومتر است كه ۷۹۱ كيلومتر مناسب‌سازي شده و به تأييد معاونت فني و عمراني نيز رسيده است. او با بيان اينكه فراخواني براي جذب مشاركت افراد داراي معلوليت براي كمك به شهرداري تهران صادر شده است، گفت: در اين راستا ۱۱ نفر از معلولان داراي شرايط مناسب، در قالب كميته‌هايي انتخاب شده و به عنوان ناظر فعاليت‌هاي مناسب‌سازي انتخاب و فعال هستند.

سليمي در مورد وضعيت مناسب‌سازي حمل ونقل با تأكيد بر اينكه ۱۵۰۰ فضاي پارك توسط افراد داراي معلوليت در مجاورت بوستان ها و...شناسايي شده است، تأكيد كرد: متأسفانه دسترسي معلولان به ايستگاه‌هاي مترو دچار اختلال شده است چراكه براساس آيين نامه سازمان استاندارد در هر ۱۱ متر ارتفاع بايد يك خروجي آسانسور باشد اما عملا امكان ايجاد اين دسترسي وجود ندارد و فعاليت آسانسورها متوقف مانده است.

 

احداث رمپ‌هاي جديد با شيب ۸ درصد براي تردد معلولان

در ادامه يكي از اعضاي شوراي شهر تهران از پيگيري براي احداث رمپ‌هاي با شيب هشت درصدي براي تردد معلولان و سالمندان در پايتخت خبر داد. به گزارش ايسنا، سيد محمد آقاميري افزود: معاونت فني و عمراني موضوع ساخت رمپ با شيب هشت درصد را پيگيري كرده و حتي پنج رمپ نصب شده و قرارداد ساخت ۱۷ رمپ نيز منعقد شده است.

او گفت: به محض ساخت رمپ‌ها تا يك هفته بعد اين رمپ‌ها نصب خواهند شد؛ اما دقت داشته باشيد فردي كه با ويلچر تردد مي‌كند؛ مي‌تواند از رمپ‌هاي با شيب هشت درصد عبور كند و حتي سالمندان نيز مي‌توانند به راحتي از رمپ‌ها استفاده كنند و استفاده شهروندان عادي نيز به راحتي صورت مي‌گيرد. اين عضو شوراي شهر با بيان اينكه دو رمپ بتني در بزرگراه حكيم اجرايي مي‌شود، افزود: ۵۱ پله برقي نصب شده و ۱۴ پله نيز در حال نصب است و قرارداد ۶۱ پله نيز در حال انعقاد است و در سال آينده نصب مي‌شوند؛ اما در برخي موارد شرايط نصب رمپ و پله‌هاي برقي وجود ندارد و مي‌توان براي برخي پل‌ها، از پله‌هاي با ارتفاع ۱۰ سانتي‌متري استفاده كرد و اين تجربه وجود دارد كه افراد داراي عارضه ديسك كمر هم مي‌توانند از اين پله‌ها تردد كنند.

 

ضرورت ارايه لايحه تأمين مسكن پرسنل شهرداري تهران

پس از بررسي مناسب‌سازي فضاي شهري براي تردد معلولان، اعضاي شوراي شهر تهران لايحه « آيين نامه اجرايي بند ۳ تبصره ۱۶ مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداري تهران را بررسي و تصويب كردند. در همين راستا، مهدي عباسي، رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينكه تأمين مسكن پرسنل يكي از دغدغه‌ها بود؛ گفت: اين موضوع پيچيدگي‌هايي از جمله تأمين اعتبار و... دارد، بر همين اساس شهرداري تهران را ملزم كرديم كه در قالب لايحه‌اي ابعاد مختلف اين موضوع را بررسي و براي تصويب به شوراي شهر تهران بياورد. عباسي با بيان اينكه نگراني اعضاي شوراي شهر در اين لايحه تامين مسكن پرسنل بود، افزود: ما اعلام كرديم كه به دليل تنوع و پيچيدگي دستگاه‌ها نمي‌شود در اين لايحه به آن پرداخت و نياز به لايحه مجزا دارد. او ادامه داد: در اين لايحه ميزان ارزش براي هر پرسنل بر اساس امتيازات، ميزان اعتبار تزريقي از سوي شهرداري تهران و.... بايد مشخص شود كه قرار است شهرداري تهران طي سه ماه آينده لايحه‌اي در مورد ابعاد مختلف مسكن پرسنل به شوراي شهر بياورد.

پس از آن، معاون شهرسازي شهرداري تهران با بيان اينكه از آورده سازمان نوسازي تعداد ۶ تا ۷ هزار واحد مسكوني در مناطق ۲۱ و ۲۲ داريم، اظهار كرد: چون لايحه زمانبر است، سهم‌ها در پروژه‌هاي مختلف براي هر پرسنل مشخص شده و به همه پرسنل مسكن مي‌رسد و اگر قرار بر لايحه جديد باشد كار قفل مي‌شود. او ادامه داد: قيمت‌ها در مسكن براساس متوسط قيمت منطقه خواهد بود و در بيشتر مناطق توان خريد نيست و مگر سازمان نوسازي منفعت شخصي در آن دارد؟ حميدرضا صارمي با بيان اينكه در مناطق شمالي اراضي ذخيره نداريم و قيمت مسكن در موقعيت پروژه بايد از ميانگين قيمت مسكن پايين‌تر باشد، گفت: متوسط قيمت مسكن در تهران براي هر متر ۸۶ ميليون تومان است و در منطقه يك بيش از ۱۸۰ ميليون تومان است. پس بيشتر افراد عملاً نمي‌توانند از شرايط استفاده كنند و ممكن است كه قفلي به كار سازمان نوسازي بزنيم كه نتواند كاري انجام دهد. او با بيان اينكه در برنامه چهار ساله، شهرداري ملزم شده و به سازمان نوسازي اجازه داده كه در راستاي تسهيل ساخت مسكن جايگزين اقدام كند، افزود: ما براي ساخت مسكن در مناطق شمالي و استفاده از درآمد آن براي نوسازي بافت فرسوده، منفعت شخصي نداريم. معاون شهرسازي شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه سازمان نوسازي نبايد مثل تعاوني‌ها ساختمان بسازد و بحث ما اين است كه سازمان نوسازي تنها روي بافت فرسوده كار كند، گفت: سازمان نوسازي موظف است تعادل ساخت و ساز را در تهران حفظ كند و تنها در مناطق ۱۹ و ۲۱ تهران نسازد و منطقه ۱۵ را فراموش نكند.