چند ميليون نفر از پنجره ملي خدمات دولت هوشمند استفاده كردهاند؟
براساس آخرين آمار رسمي اعلام شده در مجموع بيش از ۵۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ايرانيان از خدمات پنجره ملي خدمات دولت هوشمند استفاده كردهاند. به گزارش ايسنا، فناوري اطلاعات طي ساليان گذشته در دنيا و به تبع آن در كشور ما، نقشي بيبديل و انكارناپذير در پيشرفت همه برنامههاي كشور داشته است.
براساس آخرين آمار رسمي اعلام شده در مجموع بيش از ۵۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ايرانيان از خدمات پنجره ملي خدمات دولت هوشمند استفاده كردهاند. به گزارش ايسنا، فناوري اطلاعات طي ساليان گذشته در دنيا و به تبع آن در كشور ما، نقشي بيبديل و انكارناپذير در پيشرفت همه برنامههاي كشور داشته است. در دنيايي كه دسترسي به هوش مصنوعي و بهرهگيري و تعميق حداكثري از آن به امري مهم و رقابتي براي كشورها تبديل شده است، سازماني حاكميتي مانند سازمان فناوري اطلاعات ايران در مهياسازي بسترها براي رشد و پيشرفت حداكثري در اين حوزه و ساير حوزهها نقشي كليدي دارد. به باور كارشناسان فناوري اطلاعات ابزار مناسبي براي سنجش رضايت مردم از خدمات حضوري و برخط و امكان مشاركت و اخذ نظر از ايشان در مورد موضوعات مختلف تبديل شده به واسطه اين شرايط، امروزه ميتوان گفت خدمات هوشمند به يكي از اركان مهم تحقق عدالت اجتماعي تبديل شده است. اينك در دسترسي به انواع خدمات دولت شاهديم تفاوتي بين اقشار مختلف جامعه با يكديگر وجود ندارد و همگان ميتوانند از شرايطي مشابه و يكسان در تمامي نقط كشور بهرهمند شوند بيانگر آن است كه فناوري اطلاعات ابزاري مهم در راستاي توسعه عدالت اجتماعي محسوب ميشود. پنجره ملي خدمات دولت هوشمند از اقداماتي است كه براي تسهيل فعاليت مردم و بينيازي از تبادلات كاغذي مورد توجه قرار گرفته است. اين پنجره ارايهدهنده خدمات دولتي بهصورت يكپارچه، سريع و آسان به عموم مردم است كه در مسير آمادهسازي و بهرهبرداري قرار دارد. دستورالعمل اجرايي اتصال دستگاههاي اجرايي به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت »شامل اولويتها، اصول حاكم و ضوابط ساماندهي با همكاري دبيرخانه شوراي اجرايي فناوري اطلاعات و سازمان اداري و استخدامي كشور طي سالهاي گذشته تهيه و مطابق قانون براي تصويب نهايي به شوراي اجرايي فناوري اطلاعات ارايه شد.
پنجره ملي خدمات دولت هوشمند چند ميليون كاربر دارد؟
براساس آمار رسمي از سوي مسوولان در مدت ۱۰۰ روز نخست فعاليت دولت چهاردهم، بيش از ۴۲ ميليون مراجعه از طريق پنجره ملي خدمات دولت هوشمند به سامانههاي دستگاههاي اجرايي و نهادهاي عمومي صورت گرفته است و مردم توانستهاند به صورت الكترونيكي خدمات دريافت كنند و بيشترين مراجعه كاربران به سامانههاي وزارت آموزش و پرورش با بيش از ۱۶ ميليون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازي با بيش از ۴ ميليون و سازمان تامين اجتماعي با بيش از ۳ ميليون مراجعه بوده است. محمد محسن صدر - معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- درباره آخرين تعداد كاربران پنجره ملي خدمات دولت هوشمند توضيح داد: بيش از ۲ ميليون نفر به كاربران پنجره ملي خدمات دولت هوشمند اضافه شده است كه در مجموع بيش از ۵۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از ايرانيان تاكنون از خدمات پنجره ملي خدمات دولت هوشمند استفاده كردهاند. پيش از اين و مهرماه سال جاري اعلام شده بود مجموع كل فراخوانيهاي سرويسهاي مستقيم و سامانههاي ملي و استاني در اين بخش ۵.۷ ميليارد بوده و اين سامانه بالغ بر ۵۳ ميليون كاربر دارد كه بدينترتيب امكان دسترسي به ۷۷ درصد خدمات دولتي از طريق اين پنجره مهيا شده و در گام بعدي و تاكنون، ۱۴ درصد از مجموع خدمات به سمت هوشمند شدن گام برداشتهاند، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه ميبايست سالانه تعداد خدمات هوشمند دستگاهها ۲۰ درصد افزايش داشته باشد. گفتني است پنجره ملي خدمات دولت هوشمند به عنوان يك درگاه واحد، امكان دسترسي سريع و آسان به خدمات مختلف دولتي را براي كاربران فراهم ميكند. اين سامانه با تجميع خدمات مختلف، موجب تسريع در ارايه خدمات و افزايش شفافيت در انجام امور اداري شده است. همچنين، امكان پيگيري آنلاين و جلوگيري از ترددهاي غيرضروري، از ديگر مزاياي اين سامانه به شمار ميرود.