درآمد صنعت تبليغات امسال براي اولين به بيش از يك هزار ميليارد دلار مي‌رسد

سهم 500 ميليارد دلاري شركت‌هاي فناوري

۱۴۰۳/۰۹/۲۰ - ۰۱:۰۸:۱۳
|
کد خبر: ۳۲۷۶۷۵

درآمد صنعت تبليغات جهان در سال جاري ميلادي براي اولين‌بار از مرز يك هزار ميليارد دلار عبور مي‌كند و بزرگ‌ترين شركت‌هاي فناوري از جمله گوگل، متا، بايت‌دنس، آمازون و علي‌بابا بيش از نيمي از اين درآمد را به خود اختصاص مي‌دهند.

درآمد صنعت تبليغات جهان در سال جاري ميلادي براي اولين‌بار از مرز يك هزار ميليارد دلار عبور مي‌كند و بزرگ‌ترين شركت‌هاي فناوري از جمله گوگل، متا، بايت‌دنس، آمازون و علي‌بابا بيش از نيمي از اين درآمد را به خود اختصاص مي‌دهند. براساس پيش‌بيني اين شركت، سهم تبليغات ديجيتال در سال‌ جاري و آينده از بازار تبليغات افزايش مي‌يابد و درآمد تبليغات چاپي كاهش خواهد يافت. به گزارش پيوست به نقل از فايننشال تايمز، شركت Group M برآورد كرده است كه در سال ۲۰۲۴ در آمد تبليغاتي جهان با وجود شرايط سخت اقتصادي بازارهاي بزرگي مثل امريكا و انگلستان، رشد ۹.۵ درصدي را تجربه خواهد كرد كه بيشتر از پيش‌بيني اين شركت در ميانه سال است. طبق پيش‌بيني اين گروه بازار تبليغات در سال ۲۰۲۵ نيز يك رشد ۷.۷ درصدي را تجربه مي‌كند و بيشتر اين رشد مربوط به درآمد تبليغات ديجيتال در صنعت فناوري امريكا است و ارائه‌دهندگان خدمات بازاريابي و آژانس‌هاي تبليغاتي سهم كمتري از اين رشد خواهند داشت. شركت Group M مي‌گويد درآمد حاصل از تبليغات سياسي امريكا را به دليل تاثير ناگهاني آن بر قياس سالانه، از محاسبات خود حذف كرده است. درآمد تبليغات سياسي امريكا در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵.۱ ميليارد دلار بود و حدود يك سوم نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ افزايش يافت. اين شركت در گزارش خود مي‌گويد: «با اينكه احتمال نمي‌رود تا در چند سال آينده نرخ بهره نزديك به صفر را كه باعث رشد در دروان پس از بحران مالي و در دوران پاندمي شد را تجربه كنيم، اما انتظار داريم كه استفاده بيشتر از هوش مصنوعي و خودكارسازي اين تاثير را پوشش بدهد و باعث نوآوري بيشتر شود.» در اين گزارش پيش‌بيني مي‌شود كه تبليغات ديجيتال حدود ۷۳ درصد از تمام درآمد تبليغاتي را تا پايان سال آينده به خود اختصاص بدهند (اين بخش از تبليغات با يك نرخ ۱۲.۴ درصدي در سال ۲۰۲۴ و ۱۰ درصدي در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد كرد) و اگر درآمد مربوط به استريم و روزنامه‌ها و مجلات ديجيتال را در نظر بگيريم، سهم اين بخش به ۸۲ درصد از كل بازار تبليغات مي‌رسد. كانال‌هاي تبليغات سنتي از جمله تلويزيون، تبليغات چاپي و راديو به دليل سلطه تبليغاتي ديجيتال شرايط سختي را تجربه مي‌كنند. مجموع درآمد تبليغات چاپي در سراسر جهان ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ كاهش مي‌يابد و در سال ۲۰۲۵ نيز يك ريزش ۳ درصدي را تجربه خواهد كرد و سال پس از آن بدون تغيير باقي خواهند ماند، اما در بخش تبليغات تلويزيوني، آنتني و استريمي، رشد كوچك ۲.۴ درصدي در سال براي دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ پيش‌بيني مي‌شود. براساس پيش‌بيني اين شركت، امريكا به عنوان بزرگ‌ترين بازار تبليغات جهان در سال ۲۰۲۵ حدود ۳۷۹ ميليارد دلار از درآمد تبليغاتي را به خود اختصاص مي‌دهد و اين در حالي است كه هزينه بالاي دريافت وام به رويكرد محافظه‌كارانه‌اي در بازار خرده‌فروشي از جمله لوازم الكترونيك و فروشگاه‌هاي لوازم خانگي منجر شده است. اين گزارش همچنين هشدار داده است كه تعرفه‌هاي واردات و افزايش ارزش دلار پس از پيروزي دونالد ترامپ نيز ممكن است بر اين بازار تاثيرگذار باشد. «هردو اين تحولات احتمالا فعالان تبليغات لوازم مصرفي و لوكس را با يك دوره كاهش مصرف به چالش مي‌كشد.» در چين نيز انتظار مي‌رود كه درآمد تبليغاتي با يك رشد ۱۳.۵ درصدي در سال ۲۰۲۴ به ۲۰۴.۵ ميليارد دلار برسد. در انگلستان، بزرگ‌ترين بازار تبليغاتي اروپا، حجم بازار در سال ۲۰۲۴ با رشد ۸.۳ درصدي به ۵۳.۲ ميليارد دلار خواهد رسيد. در اين گزارش همچنين با اشاره به طرح‌هاي دولتي چين براي افزايش اعتماد مصرف‌كننده و مخارج مشتري مي‌گويد در صورت موفقيت اين طرح‌ها ممكن است «رشد تبليغاتي بيشتري را شاهد باشيم زيرا فعالان تبليغات بومي و بين‌المللي به دنبال بهره‌برداري از تقاضا  خواهند  بود.»