مجازي كردن مدارس و دور كاري كارمندان به رفع آلودگي كمك نمي‌كند
انتقاد وزارت بهداشت از عدم اجراي قانون هواي پاك

مجازي كردن مدارس و دور كاري كارمندان به رفع آلودگي كمك نمي‌كند

۱۴۰۳/۰۹/۲۰ - ۰۱:۲۸:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۷۶۸۹

مجازي كردن مدارس و دور كار كردن كارمندان دردي از آلودگي هوا درمان نمي‌كند. مساله اين است كه اقدامات لحظه‌اي شايد به صورت مسكن عمل كنند اما قطعا تاثير بلندمدت نخواهند داشت و منجر به درمان نمي‌شوند.

مجازي كردن مدارس و دور كار كردن كارمندان دردي از آلودگي هوا درمان نمي‌كند. مساله اين است كه اقدامات لحظه‌اي شايد به صورت مسكن عمل كنند اما قطعا تاثير بلندمدت نخواهند داشت و منجر به درمان نمي‌شوند. اين روزها هواي تهران و اكثر كلان‌شهرهاي كشور به طرز غير قابل باوري آلوده است. از ريزگردها بگير كه شهرهاي جنوبي را درنورديده‌اند تا تاثيرات مازوت سوزي در تهران و اراك و قم و .... در اين بين تنها راهكار پيشنهاد شده از سوي مسوولان خارج نشدن شهروندان از منزل است. پيشنهادي كه شايد براي عده كمي قابل اجرا باشد اما قطعا براي افرادي كه در بخش خصوصي فعاليت مي‌كنند و كساني كه معيشتشان به كار روزانه بستگي دارد اجرايي نخواهد بود.

 

فكري براي آلودگي هوا نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبري آلودگي هوا با اشاره به عوارض ناشي از هواي آلوده براي سلامت و همچنين تكليف ۲۳ دستگاه در اجراي قانون هواي پاك، گفت: تصميمات ناگهاني و موقت مانند تعطيلي مدارس و حضور ۵۰ درصدي كارمندان در ادارات به رفع آلودگي هوا كمكي نمي‌كند؛ اين تصميمات بيانگر اين است كه فكري براي آلودگي هوا نشده است. دكتر عليرضا رييسي اظهار كرد: وضعيت هواي آلوده و ناپاك مي‌تواند مولفه‌هاي فراواني را تحت تاثير قرار مي‌دهد. وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت مردم مي‌بايست موضوع هواي پاك و اجراي وظايف محوله ساير ارگان‌ها را مطالبه كند.

 

توليد برق به قيمت آسيب به «سلامت» پذيرفتني نيست

او با بيان اينكه رييس‌جمهور درباره توقف مازوت‌سوزي دستور صادر كرده، افزود: دستور توقف مازوت‌سوزي، يك اقدام قابل تقدير است. نبايد به اقداماتي دست‌زنيم كه موجب بيماري مي‌شود. تامين آب، برق و رفاه جزو وظايف تمام دولت‌ها محسوب مي‌شود و برخورداري از اين مولفه‌ها جزو حقوق اوليه شهروندي است. در عين حال نيز من موافقم قطع برق نيستم اما ترجيح مي‌دهم كه در تاريكي بنشينم اما از مازوت براي تامين برق در نيروگاه‌ها استفاده نشود. توليد برق به قيمت آسيب‌رساندن به سلامت مردم به هيچ‌وجه پذيرفتني نيست.

 

۲ آلاينده خطرناك ناشي از مازوت سوزي

رييسي با بيان اينكه مازوت سبب آزادشدن آلاينده‌هاي فراواني در محيط مي‌شود، خاطرنشان كرد: اگرچه آلاينده‌هاي فراواني به دليل مازوت‌سوزي در محيط منتشر مي‌شود اما «بلك‌كربن» و «دي‌اكسيد گوگرد» جزو آلاينده‌هاي خطرناك ناشي از مازوت‌سوزي است. كربن‌سياه يا دوده‌ها مي‌توانند وارد ريه‌ها شوند و موجب سرطان شوند. او با بيان اينكه تمام كشورها با رعايت استانداردهايي از مازوت استفاده مي‌كنند در عين حال تصريح كرد: تمام كشورهاي دنيا از مازوت استفاده مي‌كنند اما استانداردهايي در اين زمينه دارند. كشورها در وهله نخست نسبت به گوگردگيري مازوت اقدام مي‌كنند و از اين سوخت در مكان‌هاي خالي از جمعيت استفاده مي‌كنند.

 

تكليف ۲۳ دستگاه

در اجراي قانون هواي پاك

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه قانون «هواي پاك» در سال ۹۶ به تصويب رسيد، گفت: قانون هواي پاك، ۱۷۴ تكليف براي ۲۳ دستگاه درنظر گرفته است كه ۱۱ دستگاه از ۲۳ دستگاه مسوول اجراي قانون هواي پاك جزو دستگاه‌هاي اصلي هستند. اين انتظار وجود دارد هنگامي كه يك قانون به تصويب مي‌رسد، آن قانون به درستي اجرا شود.

 

وظايف وزارت بهداشت براي هواي پاك

رييسي درباره وظايف وزارت بهداشت در خصوص قانون هواي پاك نيز اظهار كرد: بررسي مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا، اعلام شرايط اضطرار توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و اجراي طرح «كاهش، هدايت، انتقال و بازيافت بخارات بنزين در جايگاه‌هاي سوخت» جزو وظايف وزارت بهداشت در خصوص قانون هواي پاك است.

تصميم‌هاي موقت، چاره آلودگي هوا نيست

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه متاسفانه براي آلودگي هوا فكري نشده است، خاطرنشان كرد: تصميمات ناگهاني و موقت مانند تعطيلي مدارس و حضور ۵۰ درصدي كارمندان در ادارات دولتي به آلودگي هوا كمك نمي‌كند. اين تصميمات بيانگر اين است كه فكري براي آلودگي هوا درنظر گرفته نشده است.

 

تاثير توسعه حمل و نقل عمومي

در كاهش آلودگي هوا

وي ادامه داد: تعريف تعداد تكاليف براي آلودگي هوا چندان اهميت ندارد؛ چرا كه گاهي اوقات يك تكليف مي‌تواند اثر بسيار فراواني بر آلودگي هوا داشته باشد و گاهي چندين تكليف نيز اثر فراواني ندارند. به‌طور مثال، توسعه سيستم حمل و نقل عمومي يكي از تكاليف قانون هواي پاك است؛ به‌طور قطع، اين تكليف مي‌تواند اثر فراواني در كاهش آلودگي هوا داشته باشد. رييسي درباره منشاهاي آلودگي در كشور گفت: ۶۰ درصد آلودگي هوا ناشي از سيستم موتوري در كشور است. علاوه بر آلودگي ناشي از سيستم موتوري، كشور با پديده گرد و خاك مواجه است كه اين پديده يكي از عوامل آلودگي هوا محسوب مي‌شود. شهر زابل در استان سيستان‌وبلوچستان، بيشترين آلودگي ناشي از گرد و خاك را در كشور تجربه مي‌كند.

 

معضل موتورسيكلت‌هاي فرسوده

معاون وزير بهداشت با بيان اينكه ۱۲ ميليون دستگاه موتورسيكلت در كشور تردد مي‌كنند، افزود: بيش از ۱۱ ميليون از موتورسيكلت‌هاي كشور جزو وسايل نقليه فرسوده محسوب مي‌شوند. هنگامي كه يك وسيله نقليه به عنوان فرسوده قلمداد مي‌شود به اين معنا است كه سوخت را بد مي‌سوزاند و طبق قانون مي‌بايست از چرخه خارج شود. متاسفانه، فقط ۶هزار موتورسيكلت در كشور توانستند معاينه فني دريافت كنند. رييسي درباره وضعيت سوخت خودروهاي كشور نيز گفت: حدود ۱۴ ميليون خودرو در كشور وجود دارد كه از اين تعداد ۲ ميليون و ۵۰۰هزار مورد فرسوده هستند. مشكل كشور در مواجهه با خودروها فقط به خودروهاي فرسوده محدود نمي‌شود. خودروهايي كه در كشور توليد مي‌شوند كيفيت چنداني ندارند؛ خودروهاي توليدي كشور از ميزان استاندارد بيشتر سوخت مصرف مي‌كنند اين موضوع سبب آلودگي هوا مي‌شود. او با انتقاد از تصميم‌هاي موقتي براي كاهش آلودگي هوا تاكيد كرد: با توجه به اينكه سهم وسايل نقليه از آلودگي هوا حدود ۶۰ درصد است؛ كيفيت وسايل نقليه مي‌بايست در كانون توجه قرار گيرد. او با بيان اينكه توسعه سيستم حمل و نقل عمومي كشور از ديگر تكاليف دستگاه‌ها در قانون هواي پاك است، خاطرنشان كرد: تعداد اتوبوس‌هاي شهر تهران ۱۰ سال گذشته حدود ۸هزار مورد بود كه در حال حاضر حدود ۲هزار دستگاه است. اگرچه قانون هواي پاك بر افزايش وسايل نقليه عمومي تاكيد دارد، اما تعداد دستگاه‌هاي اتوبوس شهر تهران نسبت به ۱۰ سال گذشته كاهش يافته و حدود ۲۵ درصد ۱۰ سال گذشته است. برق را با هدف كنترل ميزان مصرف و سوزاندن مازوت كمتر، گران ‌مي‌شود؛ اين در حالي است كه تعداد اتوبوس‌ها را مي‌بايست افزايش دهند.

 

استاندارد بنزين مصرفي در كشور

رييسي با بيان اينكه ارتقاي كيفيت سوخت از ديگر ماده‌هاي قانون هواي پاك است، تصريح كرد: ۱۱۲ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي‌شود كه از اين تعداد فقط ۴۴ ميليون ليتر داراي استاندارد «يورو ۴» هستند. به عبارت ديگر، ميزان اجراي اين ماده قانوني حدود ۴۰ درصد است.

 

هزينه‌هاي تحميلي آلودگي هوا

بر نظام سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: برخي بر اين باور هستند كه استفاده از منابع تجديد پذير براي توليد برق بسيار هزينه‌بر است؛ اين در حالي است كه ميزان هزينه‌هاي تحميلي بر سيستم بهداشتي كشور ناشي از آلودگي هوا به مراتب از هزينه‌هاي تامين برق از منابع تجديدپذير بيشتر است. ميزان هزينه‌هاي درماني ناشي از آلودگي هوا در كشور بر سيستم بهداشتي و درماني در سال گذشته، معادل ۱۲ ميليارد دلار است. او درباره ماده ۳۳ قانون هواي پاك نيز توضيح داد: تمام درآمدهاي ناشي از قانون هواي پاك مي‌بايست براي اين ماده لحاظ شود اما به دليل اينكه درآمدهاي قانون هواي پاك مشخص نيست، ميزان درآمد اختصاص يافته به اين قانون «صفر» درصد است.

 

بيش از ۲هزار اخطار به جايگاه‌هاي سوخت درباره بخارات بنزين

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعيت جايگاه‌هاي توزيع سوخت در كشور گفت: ۴هزار و ۲۰۰ جايگاه سوخت توزيع بنزين در كشور فعاليت مي‌كند كه اين جايگاه‌ها به‌طور مداوم مورد رصد و پايش قرار مي‌گيرند. ميزان بخار بنزين ۲۴۸ جايگاه با استاندارد و «حدود مجاز شغلي» مغايرت دارد. كارگراني كه در جايگاه‌هاي سوخت اشتغال دارند در معرض بخار بنزين قرار مي‌گيرند كه خطرات خاص خود از جمله خطر برخي سرطانها را به دنبال دارد. او ادامه داد: سال گذشته، ۲۱۶۰ اخطار براي جايگاه‌هاي توزيع سوخت صادر شده و ۲۷۴ پرونده قضايي در اين زمينه تشكيل شده است. همچنين ۳۰ مركز توزيع سوخت به دليل رعايت نكردن نكات بهداشتي و توصيه‌ها پلمب شده‌اند. رييسي با بيان اينكه ميزان آلاينده‌هاي موجود در هواي كشور از استاندارد جهاني بالاتر است، خاطرنشان كرد: بر اساس استاندارد سازمان جهاني بهداشت ميزان آلاينده‌هاي موجود در هوا مي‌بايست ۵ ميكروگرم بر هر مترمكعب باشد؛ اين در حالي است كه ميانگين آلاينده‌هاي موجود در هواي كشور بيش از ۳۰ درصد است. ميزان آلاينده‌هاي موجود در هوا به ۹۰ درصد هم مي‌رسد. تنفس در هواي آلوده سبب بيماري، از كار افتادگي و مرگ مي‌شود.

 

تا ۳۵هزار مرگ سالانه منتسب به آلودگي هوا در كشور

معاون وزير بهداشت درباره مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا گفت: ميزان مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا حدود ۳۰هزار تا ۳۵هزار نفر در هر سال است و سهم شهر تهران از مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا حدود ۷۰۰۰ نفر است.

او ادامه داد: اعلام مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا جزو وظايف وزارت بهداشت در زمينه قانون هواي پاك به حساب مي‌آيد و اين موضوع به صورت شهر به شهر و تفكيك شده اعلام مي‌شود. اعلام مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا بسيار مهم است؛ چرا كه به سياست‌گذاران كمك مي‌كند تا با اقدامات مناسب خود از ميزان مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا بكاهند. معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا در استان‌هاي صنعتي كشور گفت: استان‌هاي اراك و اصفهان جزو استان‌هاي صنعتي كشور هستند. ميزان مرگ‌هاي منتسب به آلودگي هوا در استان‌هاي اراك و اصفهان به ترتيب ۶۶۱ و ۲۰۲۹ نفر است. ميزان هزينه‌هاي تحميلي بر سيستم بهداشتي در استان اراك معادل ۲ ميليون و ۵۶۴ هزار دلار و اين ميزان در استان اصفهان نيز ۷۹۶ ميليون دلار است.