پيام عرضه خودرو در بورس كالا خودرو كالاي سرمايه‌اي است

۱۴۰۳/۰۹/۲۴ - ۰۲:۱۷:۱۵
|
کد خبر: ۳۲۷۸۲۵

بابك صدرايي ،كارشناس صنعت خودرو در رابطه با اينكه آيا عرضه خودرو در بورس مي‌تواند راهكار مناسبي براي بازار خودرو باشد يا خير؟ گفت: واقعيت اين است كه برابر شدن عرضه با تقاضا مي‌تواند تنها راه صحيح و متعادلي براي عرضه خودرو باشد و علتش اين است كه بنده معتقد هستم سامانه و بورس كالا صرفاً مكانيزم‌هايي هستند كه نه تنها به عنوان مُسكن موقت عمل مي‌كنند بلكه بعضي از آنها مي‌توانند در مدت زمان طولاني تأثيرات منفي به همراه داشته باشند.

نبض بورس| بابك صدرايي ،كارشناس صنعت خودرو در رابطه با اينكه آيا عرضه خودرو در بورس مي‌تواند راهكار مناسبي براي بازار خودرو باشد يا خير؟ گفت: واقعيت اين است كه برابر شدن عرضه با تقاضا مي‌تواند تنها راه صحيح و متعادلي براي عرضه خودرو باشد و علتش اين است كه بنده معتقد هستم سامانه و بورس كالا صرفاً مكانيزم‌هايي هستند كه نه تنها به عنوان مُسكن موقت عمل مي‌كنند بلكه بعضي از آنها مي‌توانند در مدت زمان طولاني تأثيرات منفي به همراه داشته باشند.  اين كارشناس صنعت خودرو اظهار كرد: پيام عرضه خودرو در بورس كالا اين است كه خودرو يك كالاي سرمايه‌اي محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه بايد خودرو از كالاي سرمايه‌اي به كالاي مصرفي تبديل شود و علتش اين است كه دست دلالان از سوءاستفاده از اين موضوع كوتاه شده و بساط بازار سياه جمع شود.  بابك صدرايي تصريح كرد: يكي از مشكلاتي كه وجود دارد محدود بودن عرضه خودرو در بورس كالاست و همين محدوديت باعث مي‌شود كه خودرو با قيمتي بالاتر از كارخانه در بورس عرضه شود و در نتيجه، اين سيگنال به بازار داده مي‌شود كه چه تعداد تقاضاي خودرو وجود داشته و چه تعداد از آن فروخته شده است و بدنبال آن، ديگر تقاضا‌هاي موجود وارد بازار مي‌شوند و به‌طور مجدد، شاهد افزايش قيمت در بازار آزاد خواهيم بود؛ به‌طوري‌كه مثلاً يك شركت خودروسازي اعلام مي‌كند ۳ هزار پژو ۲۰۷ را با قيمت ۶۰۰ تا ۶۸۰ ميليون مي‌فروشد. اما با تقاضاي چند برابري روبرو مي‌شود كه در اين ميان، يك يا دو هزار متقاضي حقيقي وجود دارد كه وارد بازار آزاد مي‌شوند و قيمت اين خودرو از آن رقم در بورس با افزايش ناگهاني در بازار آزاد روبرو خواهد شد.  اين كارشناس صنعت خودرو با اشاره به ديدگاه‌هاي موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس كالا تأكيد كرد: موافقان بر اين باور هستند كه بورس كالا مي‌تواند به عنوان يك ابزار كنترلي عمل كند و با وارد شدن خودرو در بورس، قيمت‌ها از حالت دستوري خارج شوند و شركت خودروسازي هم، از اين موضوع منفعت مي‌برد. چون مي‌تواند خودرو را با قيمت مقرون به صرفه‌تر عرضه كند ولي مخالفان معتقد هستند دسترسي همه افراد جامعه به كد بورسي وجود ندارد و به همين دليل، عرضه خودرو در بورس كالا باعث مي‌شود كه بازار سياه رونق بگيرد. بابك صدرايي با بيان اينكه تنها راه، سپردن عرضه خودرو به مكانيزم بازار است، ادامه افزود: بايد قوانين و بستر‌هاي من‌درآوردي بورس و سامانه حذف شوند و با روشي بهتر كمك كنيم تا نرخ خودرو متعادل شود و شركت‌هاي خودروسازي نيز از حاشيه ضرر رها شوند؛ البته آنها هم بايد تعهداتي به منظور كيفيت و كميت خودرو دهند و توليدشان به ميزاني باشد كه عرضه و تقاضا متعادل باشند و خريدار بتواند در كوتاه‌ترين زمان ممكن، خودروي خود را تحويل بگيرد.