آغاز توليد انبوه قطار ملي از امروز
توليد انبوه قطار ملي از امروز (شنبه 24 آذرماه) آغاز ميشود، موضوعي كه با چالشهاي بسياري از جمله تأمين منابع مالي توسط دولت و شهرداري تهران مواجه بود، در همين راستا سخنگوي شهرداري تهران درباره توليد قطار ملي گفت: پس از رفع چالشهاي مالي، نرمافزار مديريت قطار طراحي شد و اكنون قطار ملي به مرحله توليد انبوه رسيده است.
توليد انبوه قطار ملي از امروز (شنبه 24 آذرماه) آغاز ميشود، موضوعي كه با چالشهاي بسياري از جمله تأمين منابع مالي توسط دولت و شهرداري تهران مواجه بود، در همين راستا سخنگوي شهرداري تهران درباره توليد قطار ملي گفت: پس از رفع چالشهاي مالي، نرمافزار مديريت قطار طراحي شد و اكنون قطار ملي به مرحله توليد انبوه رسيده است. عبدالمطهر محمدخاني درباره آخرين وضعيت توليد قطار ملي اعلام كرد: با توجه به اينكه چالش اصلي در مسير توليد قطارملي تأمين منابع مالي توسط دولت و شهرداري تهران بود، توليد قطار ملي با پيگيريهاي شهردار تهران انجام شد. او با اشاره به اينكه در دوره قبل ادعا شده بود كه يك رام (۷ واگن) با حدود ۸۰ درصد توليد داخلي رونمايي شده است، بيان كرد: رونمايي صورت گرفته بيشتر جنبه ظاهري داشت. قطار مذكور بدون طراحي نرمافزار مديريت قطار (TCMS) و پشت سر گذاشتن تستهاي سرد و گرم و همچنين اخذ مجوز و تأييديههاي بينالمللي لازم براي سير در خطوط و مسافرگيري، فقط از ظاهر فيزيكي قطار ملي رونمايي شده بود. رييس مركز ارتباطات و امور بينالملل شهرداري تهران با اشاره به اينكه طراحي نرمافزار مديريت قطار و موفقيت در تستها براي گرفتن مجوز بخش اصلي و مهم پروژه بود؛ عنوان كرد: مديريت سابق عجولانه و بدون تكميل بخش نرمافزاري كه بخش مهمتر پروژه محسوب ميشود، اقدام به رونمايي از اين محصول كرد. او ادامه داد: ما قطار ملي را در شرايطي تحويل گرفتيم كه فقط طراحي و مونتاژ قطعات آن انجام شده بود و تستهاي لازم براي اخذ مجوز انجام نشده بود. به گفته محمدخاني، رونمايي اوليه مربوط به بخش سختافزاري بود و بيش از يك سال و نيم براي انجام تستهاي سرد و گرم و اخذ مجوزهاي بينالمللي زمان صرف شد. تاكنون بيش از ۱۱۰ ساعت تست گرم روي قطار انجام شده است. او با بيان اينكه بخش مهم كار يعني نرمافزار مديريت قطار (TCMS) طراحي شد كه سيستم كنترل مديريت قطار است، بيان كرد: در فرآيند تستها و اخذ مجوزهاي بينالمللي، تمامي مراحل طراحي و مونتاژ قطار بخش به بخش چك شد تا مطابق استانداردهاي لازم باشد. خوشبختانه تمامي تستها موفقيتآميز بوده و بزودي مجوز سير در خطوط را اخذ خواهيم كرد.
بوميسازي 85 درصدي
سخنگوي شهرداري تهران اضافه كرد: نكته مهمتر اينكه الزام بود تا ۸۵ درصد از دانش طراحي قطار، بومي و داخلي باشد كه در اين دوره طي فرآيند تستها و اخذ مجوز، با افزايش دانش و ارتقاي فناوري در ساخت قطار مترو، عمق داخليسازي قطار ملي امروز به حدود ۹۰ درصد افزايش پيدا كرده است. او يادآور شد: در خرداد ماه ۱۴۰۲ و براي اولينبار در كشور، با حمايت شهرداري و مترو تهران، تست ديناميكي قطار متروي ملي با سرعت ۹۰ كيلومتر بر ساعت در خط ۴ مترو تهران به مدت ۱۱ شب انجام شد كه نتايج حاصله نشان از عملكرد ايمن قطار ملي مترو داشت. محمدخاني تصريح كرد: به دليل نياز گسترده شبكه حملونقل عمومي تهران به توسعه خطوط مترو و استفاده از قطارهاي ملي، شهرداري تهران (از طريق شركت مترو تهران) در كنسرسيوم ساخت قطار ملي حضور دارد. او بيان كرد: قطار ملي مترو، چهارمين نسل از قطارهايي است كه به ناوگان مترو تهران افزوده ميشود. يك رام قطار ملي بعد از ۵۰ هزار كيلومتر در خط پرند شروع به كار كرد و اكنون به مرحله توليد انبوه رسيده است، اين قرارداد شامل تأمين ۱۱۳ دستگاه واگن ملي طي ۲ سال ميشود. سخنگوي شهرداري تهران تاكيد كرد: شهرداري تهران به عنوان يكي از بهرهبرداران اصلي قطارهاي توليدشده، در تعريف نيازها، تأمين منابع مالي، و سفارش ساخت قطارهاي مترو نقش مهمي ايفا ميكند. محمدخاني ادامه داد: همكاري شهرداري با ساير اعضاي كنسرسيوم (وزارت راه و شهرسازي، شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران، شركتهاي زيرمجموعه مپنا، شركت واگنسازي تهران و...) به توسعه زيرساختهاي حملونقل شهري و كاهش هزينههاي ارزي واردات تجهيزات مترو كمك كرده است. اين حضور نشاندهنده تأكيد بر توليد ملي و هماهنگي بيشتر بين بهرهبرداران و توليدكنندگان در پروژههاي كلان ملي است.