پس از 18 سال انتظار بالاخره قطار ملي به توليد انبوه رسيد

ورود سه رام تا اوايل سال آينده

۱۴۰۳/۰۹/۲۵ - ۰۰:۳۳:۰۹
|
کد خبر: ۳۲۷۹۱۹

سرانجام پس از 18 سال انتظار، قرارداد توليد انبوه نخستين نمونه قطار ملي مترو، بين شركت مترو تهران و شركت واگن‌سازي تهران، شامل توليد ۱۱۳ واگن، به جريان افتاد و خط توليد انبوه قطار ملي مترو افتتاح ‌شد.

سرانجام پس از 18 سال انتظار، قرارداد توليد انبوه نخستين نمونه قطار ملي مترو، بين شركت مترو تهران و شركت واگن‌سازي تهران، شامل توليد ۱۱۳ واگن، به جريان افتاد و خط توليد انبوه قطار ملي مترو افتتاح ‌شد. در مراسم آغاز فعاليت خط توليد انبوه قطار ملي مترو كه ديروز (24 آذر ماه) برگزار شد، شهردار تهران از ورود سه رام قطار ملي تا اوايل سال آينده خبر داد و گفت: رام اول قطار ملي ۷ واگنه، بهمن ماه به خطوط اضافه شود، رام بعدي در اسفندماه و بعد از آن هم رام بعدي قطار ملي در ابتداي سال آينده وارد خطوط، مي‌شود. عليرضا زاكاني با بيان اينكه از سال ۸۵ پايه ساخت قطار ملي مترو گذاشته شده است كه نهايتا در سال ۹۸ تبديل به قرارداد شد، گفت: اين روند ادامه پيدا كرد تا اينكه يك رام قطار به عنوان نمونه ساخته شده و حالا بيش از ۶۰ هزار كيلومتر اين قطار تردد كرده و عملا امتحان خود را اصطلاحا پس داده است. او با بيان اينكه اين قطارهاي ملي تمام سرفصل‌هاي اعتباري خارجي را كسب كرده و با اطمينان و ايمني مي‌شود از قطار ملي استفاده كرد، افزود: مپنا، جهاد دانشگاهي، كارخانه واگن‌سازي، معاونت علمي رياست‌جمهوري و... در اين فرايند همكاري كردند و اميدواريم در سال جاري مردم از قطارملي استفاده كنند. به گزارش ايسنا، زاكاني ابراز اميدواري كرد كه پس از اين، بومي‌سازي قطار پرسرعت هم در دستور كار قرار گيرد و گفت: قبل از توليد قطارملي مترو ميزان بومي‌سازي توليد قطار تنها ۳۰ درصد بود؛ اما با همراهي دستگاه‌هاي مختلف همچون مپنا، جهاد دانشگاهي، دانشگاه علم و صنعت و... توانستيم تا ۸۵ درصد فرايند ساخت واگن را بومي كنيم. شهردار تهران با بيان اينكه قطارهاي ملي مترو تمامي تأييديه‌هاي بين‌المللي را كسب كردند و حتي در مرحله آزمايشي نيز ۶۰ هزار كيلومتر در خط فعاليت كرده است، افزود: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، نخستين رام قطار ملي به صورت رسمي در ايام دهه فجر خدمت خود را آغاز مي‌كند.

نياز به 4 هزار واگن در پايتخت

شهردار تهران با اشاره به اينكه كشور در ۱۰ سال آينده به حدود ۸۰۰۰ واگن نياز دارد كه ۴۰۰۰ واگن مترو براي تهران و باقي براي ساير شهرهاست، گفت: اگر پروژه قطار ملي محقق شود حدود ۵۰ درصد واگن ملي زير قيمت توليد مي‌شود كه صرفه جويي ارزي خواهيم داشت. زاكاني با بيان اينكه درصدد هستيم كه از دو طريق واگن‌هاي مورد نياز مترو را تأمين كنيم، تصريح كرد: علاوه بر تأمين واگن از محل قراداد ۱۱۳ واگن، قرار است تا با همكاري با شركت خارجي ۷۹۱ واگن تأمين كنيم‌ كه طبق قرارمان بيش از ۵۵ درصد بومي‌سازي خواهد شد. به گفته او، اميد داريم اولين رام هم امسال در خدمت شهروندان قرار گيرد چرا كه گلوگاه‌هاي مالي هفته پيش برداشته شد و خوشبختيم كار شروع شد و اين يك آغاز است كه با همت جمع دوستان شكل گرفت تا مشكل بزرگ حمل و نقل كشور را حل كند.

85 درصد بومي‌سازي

در مراسم آغاز فعاليت خط توليد انبوه قطار ملي مترو، معاون علمي رييس‌جمهوري هم حضور داشت، او در مورد توليد قطار پرسرعت گفت: به بلوغ خوبي در زمينه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ريلي رسيديم. حسين افشين اظهار كرد: در مورد قطارملي مترو ۸۵ درصد بومي‌سازي واقعي صورت گرفته و شركت‌هاي دانش بنيان توانستند با استاندارد بالا محصولات با كيفيت خود را در عرصه بين‌المللي عرضه كنند. او ادامه داد: در مورد ساخت قطار پرسرعت نيز مي‌تواند اين اتفاق رخ دهد و نبايد مردم از اينكه قطار پرسرعت در كشور نيست و در كشورهاي همسايه هست، غصه بخورند. افشين با بيان اينكه اگر عزم خود را جزم كنيم كه اولين خط پرسرعت را داشته باشيم قطعا اين قطار كه تكنولوژي بالاتري نيز دارد ساخته مي‌شود، گفت: در ساخت قطار ملي مترو به طراحي واقعي قطار رسيديم كه اميد است در مابقي عرصه‌ها وپروژه‌ها نيز به اين عرصه برسيم.

كمبود ۸۰۰۰ واگن مترو در تهران

معاون حمل و نقل و ترافيك‌ شهرداري تهران هم در اين مراسم از كسري و كمبود ۸۰۰۰ واگن براي شبكه متروي تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۸۱ واگن موجود است و قرارداد ۱۱۸۴ واگن را منعقد كرديم. محسن هرمزي با بيان اينكه در شركت واگن‌سازي تهران ظرفيتي ايجاد كرديم كه مي‌توانيم به‌طور متوسط در روز يك دستگاه واگن توليد كنيم، گفت: با ساخت قطار ملي مترو، شاهد صرفه جويي ارزي قريب به ۵۰ درصد قيمت يك واگن خواهيم بود كه تا حدود يك و سه دهم ميليون يورو قيمت دارد. او اظهار كرد: واقعيت اين است كه پروژه‌اي را تحويل گرفتيم كه اما و اگر زيادي داشت و داراي نواقص زيادي بود؛ اما در يك سال اخير، كار جهادي توسط مهندسان دخيل در امر كار پيش رفت.