تعطيلي‌ها، تاثير چنداني در كاهش آلودگي هوا ندارند
گزارش حسابرسي مالي سه منطقه پايتخت، زير تيغ شورا

تعطيلي‌ها، تاثير چنداني در كاهش آلودگي هوا ندارند

۱۴۰۳/۰۹/۲۶ - ۰۰:۴۵:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۸۰۱۲

در ادامه بررسي گزارش حسابرسي مالي شهرداري مناطق مختلف پايتخت توسط شوراي شهر، ديروز نوبت به گزارش مناطق ۱۹، ۲۱ و ۱۴ تهران براي سال‌هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رسيد و در پايان هم تمامي گزارش‌ها تصويب شد.

در ادامه بررسي گزارش حسابرسي مالي شهرداري مناطق مختلف پايتخت توسط شوراي شهر، ديروز نوبت به گزارش مناطق ۱۹، ۲۱ و ۱۴ تهران براي سال‌هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رسيد و در پايان هم تمامي گزارش‌ها تصويب شد.

اعضاي شوراي شهر در جلسه روز گذشته (25 آذر ماه) شورا، گزارش حسابرسي مالي سه منطقه از شهرداري تهران را روي ميز بررسي قرار دادند و انتقادات فراواني را هم به اين حسابرسي‌ها وارد كردند.

عدم تعيين تكليف پروژه‌هاي شهرداري، وجود اختلاف مالي در گزارش‌هاي حسابرسي، نبود مديران مالي شهرداري در زمان بررسي حسابرسي‌ها و ... از مواردي بود كه توسط اعضاي شوراي شهر مورد انتقاد قرار گرفت.

موضوع مهم ديگري كه در جلسه ديروز ساختمان خيابان بهشت به آن اشاره شد، اظهارات رييس شوراي شهر درباره تاثير ناچيز تعطيلي‌ها بر كاهش آلودگي هوا و نياز به همراهي دولت با مديريت شهري براي ساماندهي شرايط موجود بود.

در ابتداي جلسه گزارش حسابرسي مالي منطقه ۱۹ قرائت شد، پس از آن ناصر اماني، عضو شوراي شهر گفت: پروژه‌اي در منطقه ۱۹ سال ۱۳۹۳ تمام شده و ۱۰ سال نيز از اين پروژه گذشته است اما به خاطر بحث پايان كار و اختلاف بين سرمايه‌گذار و شهرداري مشكل آن حل و فصل نشده است، اين پروژه خيلي بزرگ نيست اما نمي‌دانم چرا تعيين تكليف نشده است.

اماني ادامه داد: همچنين بين دو فقره چك پرداختي به كاركنان بين دفتر مالي منطقه و استعلامي كه حسابرس از بانك گرفته است چند ميليارد اختلاف وجود دارد.

او اظهار كرد: اين‌ها به راحتي با برگزاري جلسه قابل حل است. در گزارشات حسابرسي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منطقه ۱۹ آمده است كه سيستم محاسبه مالي هزينه جاري از عمراني شهرداري منطقه تفكيك شده نيست.

به گفته اين عضو شوراي شهر، مي‌دانيم كه اين سيستم تفكيك شده است، اما چگونه حسابرس به اين نتيجه رسيده است؟ احتمالا با حسابرس همكاري لازم صورت نگرفته يا اسناد و مدارك لازم ارايه نشده است و اگر كارگروه اين منطقه به صورت جدي تشكيل شود، مشكلاتشان حل خواهد شد.

در ادامه نماينده منطقه ۱۹ تهران هم در پاسخ به گزارش حسابرسي و تكاليف مطرح شده، گفت: كارگروهي تشكيل داديم و تمام ريز اسناد پرداختي، دارايي و حساب‌هاي راكد را تعيين و تكليف خواهيم كرد. همه همكارانم در حال كار هستند و اصلاحات لازم را انجام مي‌دهيم و نتايج آن در گزارش حسابرسي ۱۴۰۳ خواهد آمد.

به گزارش ايسنا، پس از گزارش حسابرسي منطقه ۱۹ براي سال مالي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، نوبت به گزارش حسابرسي مالي شهرداري منطقه ۲۱ تهران رسيد كه پس از ارايه تكاليف از سوي احمد صادقي، عضو شوراي شهر تهران، اين گزارش تصويب شد.

 

لزوم حضور مديران مالي شهرداري در زمان بررسي حسابرسي‌ها

منطقه ۱۴ تهران، منطقه ديگري بود كه گزارش حسابرسي مالي آن براي سال ۱۴۰۰و ۱۴۰۱»روي ميز بررسي اعضاي شوراي شهر قرار گرفت و اعضاي شورا آن را تصويب كردند. اماني در قرائت بندهاي تكليفي گزارش حسابرسي منطقه ۱۴گفت: پيش از اين تأكيد شده بود كه در حين بررسي گزارشات حسابرسي حتما خزانه‌دار شهرداري يا معاون مالي حضور داشته باشند كه اين مهم محقق نشده است. او با اشاره به حساب‌هاي بانكي راكد و كم گردش، اقلام راكد و سنواتي و همچنين صورت‌هاي ريز موديان بابت عوارض نوسازي و پسماند از شهرداري تهران درخواست كرد كه نسبت به تعيين تكليف امور مالياتي و تهيه سيستم‌هاي كنتوري داخلي اقدام كند. اين عضو شوراي شهر تهران تصريح كرد: شهرداري تهران بايد شرايطي را بابت ثبت دارايي‌ها منطقه ۱۴ ايجاد كند و همچنين موظف است كه نسبت به تدوين آيين‌نامه مدون و ثبت زمين‌هاي متروكه اقدام كند و نسبت به تعيين تكليف پروژه مشاركتي باغ گيوي و كودك اقدام كند. او افزود: در يكي از بندهاي حسابرسي قيد شده كه شهرداري منطقه بيش از سقف مجازي كه شوراي شهر تعيين كرده اقساط بيشتري به موديان داده است كه بايد اين مهم بررسي شود. احمد علوي، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم در واكنش به گزارش حسابرس با تأكيد بر اينكه عمده مشكلات قرائت شده در گزارش همه مناطق ديده مي‌شود، گفت:‌اي كاش معاون امور مناطق داشتيم تا حداقل مشكلات را به او گفته و پيگیري مي‌كرديم و به نظر مي‌رسد بايد تدبيري شود تا حتما فردي از معاونت امور مناطق در جلسه حاضر شود تا پاسخگو باشد. مهدي اقراريان، ديگر عضو شوراي شهر هم با تأكيد بر اينكه معاون امور مناطق كجاست؟ گفت: تا حالا چند عضو شورا اعم از منتقدين، محبين و دوستدارن آقاي زاكاني تاكنون اين نبود معاون امور مناطق را تذكر دادند اما فايده‌اي نداشته است و بايد فكري به حال اين موضوع كرد.

 

كاهش آلودگي هوا با برقي‌سازي

از ديگر موضوعاتي كه در تازه‌ترين جلسه شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت، بحث آلودگي هوا بود، رييس شوراي اسلامي شهر تهران در اين باره گفت: تعطيلي‌ها تأثير اندكي در كاهش آلودگي دارد و ميزان آلودگي به اندازه‌اي بالاست كه تعطيلي ملموس نيست. مهدي چمران افزود: شهرهايي كه سال‌ها پيش آلوده بودند، امروز ديگر آلوده نيستند چون به سمت برقي سازي رفته‌اند. بايستي مباحث را دنبال كنيم تا به نتيجه برسيم. او تصريح كرد: ميزان آلودگي به اندازه‌اي بالاست كه تعطيلي ملموس نيست. بحث‌هاي زيادي مطرح كرديم. چمران تصريح كرد: اميدواريم قراردادها عملياتي شود، بر اساس پيگيري‌ها ساخت مترو در چين انجام مي‌شود و دولت بايد مبالغ را بپردازد كه گفتند اين مشكل در اين هفته يا حل شده و يا حل مي‌شود. هر موقع قطار وارد شد بنده شيريني آن را خواهم داد.

او همچنين در خصوص بازديد خود از پايانه شرق جديد اظهار كرد: پايانه شرق كار خود را رسماً آغاز كرده و كسي نارضايتي بابت انتقال پايانه نداشت و تنها چند نفر مواردي را در مورد انتقال وسايل نقليه مطرح مي‌كردند كه البته نديده بودند كه چند ميني‌بوس و اتوبوس خطي، مسافران را به صورت رايگان به پايانه منتقل مي‌كنند. ظاهراً مشكلي در اين خصوص وجود ندارد. رييس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه كمبودهاي پايانه جنبي است، افزود: فضاي پايانه بزرگ و عمومي است و درجه حرارت آن نبايد بالا باشد اما سرد هم نبايد باشد. چمران افزود: فكر، كار و طراحي در پايانه صورت گرفته و همه جزئيات به خوبي بررسي شده و اميدواريم امكاناتي همچون بانك به مجموعه منتقل و خدمات‌رساني تكميل شود. به گفته او، مشكل مردم كمبود اتوبوس‌ها براي انتقال به ساير شهرها بود كه مسووليت آن بر عهده شهرداري نيست، درمجموع كار ارزشمندي صورت گرفت و پس از چند سال توقف كار و آسيب ديدن به آن، پايانه شروع به فعاليت كرد. رييس شوراي اسلامي شهر تهران در مورد توليد انبوه قطار ملي گفت: قطار ملي كار خود را در خط تهران_ پرند آغاز كرده بود و چند هزار كيلومتر را در اين مدت طي كرده بود. چمران اظهار كرد: مسائلي كه بايد در نظر گرفته شود، بررسي شده است. به عقيده من كار خود را به خوبي آغاز كرده البته انتظار داريم با سرعت بيشتر عمل شود كه البته تغييرات صورت گرفت و با علاقه تمام كار مي‌شود و به عقيده من قطار، قطار ملي است. او با اشاره به اينكه ساخت برخي موارد در كشور به صرفه نيست، ‌گفت: كسي براي آن سرمايه‌گذاري نمي‌كند و قطعات هم همين شرايط را دارند اما بوژي، ترمز، تهويه و سيستم رانش در داخل كشور ساخته مي‌شود كه بايد از مپنا، جهاد دانشگاهي، واگن‌سازي و شركت مترو كه در اين راستا تلاش كردند، تقدير كنيم.

 

حركت به سوي توليد قطار پرسرعت

چمران با بيان اينكه بايد به سمت قطارهاي پرسرعت برويم، يادآور شد: در گذشته قرار بر اين بود قطار پرسرعت به سمت فرودگاه امام راه‌اندازي شود و اين مساله را مطرح كرديم كه قطار به سمت قم، اصفهان، شيراز و مشهد برود اما عملياتي نشد و اعتبارات آن تأمين نشد. به گفته رييس شوراي اسلامي شهر تهران، زيرساخت‌هاي آن بايد آماده شود، به ميزان زيادي كار شده اما مربوط به زيرساخت نيست و بايد كار شود و سپس به سمت تأمين قطار برويم. قطار مدنظر ما مغناطيسي بود كه رانش و حركت آن به شكل ديگري است و در شانگ‌هاي فعاليت مي‌كند و سرعت بسيار بالايي دارد و گران قيمت است.

او ادامه داد: بخشي از منابع مالي را كه شهرداري بايد تأمين كند، مشكلي ندارد. اصرار ما اين بود كه ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو كابين خريداري و تا قبل از عيد وارد شود تا شاهد گشايش در حمل و نقل درون شهري باشيم اما چون هنوز عملياتي نشده نمي‌خواستم بازگو كنم.

چمران اظهار كرد: قرارداد آن بسته شده و منابع ارزي و ريالي آن تأمين شده و اين جدا از قراردادهاي قبل است. عملياتي شدن اين قراردادها مهم است؛ هرچند ضمانت‌هاي بانكي صورت گرفته است. در بودجه سال قبل ۱۰ هزار ميليارد تومان و امسال ۱۵ هزار ميليارد تومان براي تأمين منابع مالي تاكسي، اتوبوس و مترو اختصاص داده شد.