راندمان نيروگاهي نفس برق را به شماره انداخت
نماينده ادوار مجلس گفت: ما اگر در حد ۲۰ هزار مگاوات نيروگاه اجرا كرده بوديم اكنون نه ناترازي برق و نه ناترازي گاز داشتيم يعني ما براي سوخت نيروگاهها به ميزان ۲۰هزار مگاوات نياز به گاز و سوخت مايع نداشتيم، اين مسيري است كه در برنامه ششم آمده بود اما جلو نرفت.
نماينده ادوار مجلس گفت: ما اگر در حد ۲۰ هزار مگاوات نيروگاه اجرا كرده بوديم اكنون نه ناترازي برق و نه ناترازي گاز داشتيم يعني ما براي سوخت نيروگاهها به ميزان ۲۰هزار مگاوات نياز به گاز و سوخت مايع نداشتيم، اين مسيري است كه در برنامه ششم آمده بود اما جلو نرفت. علي بختيار در گفتوگو با ايلنا، در ارزيابي قطعي برق در فصل سرد سال اظهار داشت: موضوع راندمان نيروگاهي و مصرف سوخت موضوعي است كه بيش از ۴ دهه است كه بين وزارت نفت و نيرو محل بحث بوده و همچنان لاينحل مانده است. وي افزود: ترجيح وزارت نفت اين است كه به جاي ارسال گازوييل به نيروگاه آن را صادر كند و بايد مازوت بسوزانند، براي مصرف مازوت هم كه محيطزيست اجازه نميدهد، بنابراين تامين برق همواره مشكل دارد. اين نماينده ادوار مجلس گفت: اكنون راهكار ناترازي برق و گاز اين است كه طبق ماده ۱۰ قانون رقابتپذير هر ميزان كه سوخت را كاهش مصرف دادند به سمت احداث انرژي تجديدپذير بروند همان راهي كه تمام دنيا ميرود. وي بيان داشت: ما اگر در حد ۲۰ هزار مگاوات نيروگاه اجرا كرده بوديم اكنون نه ناترازري برق و نه ناترازي گاز داشتيم يعني ما براي سوخت نيروگاهها به ميزان ۲۰ هزار مگاوات نياز به گاز و سوخت مايع نداشتيم اين مسيري است كه در برنامه ششم آمده بود اما جلو نرفت. بختيار با بيان اينكه تامين سوخت و كمبود برق نتيجه دعواي دو وزارتخانه است كه سالها سابقه دارد، تصريح كرد: اگر پول سوخت صرفهجويي شده به مصرف ساخت نيروگاه تجديدپذير ميرسيد امروز مشكل برق و سوخت نداشتيم. وي تاكيد كرد: ما بايد هاب تجديدپذير ايجاد كنيم يعني نقاطي از كشور را آماده كنيم كه سرمايه خارجي به اين بخش تزريق شود و براي سرمايهگذار جذاب شده و امكان صادرات ۵۰ درصد برق توليدي خود را داشته باشد، براي هاب شدن بايد زمين و زيرساخت آماده شود و مجوزهاي لازم را اخذ كنند و سرمايهگذار خارجي و از جمله چينيها امكان ورود داشته باشند اگر دولت امتياز ندهد براي سرمايهگذار نميصرفد كه سرمايهگذاري كند، اجازه صادرات باعث ميشود در تجارت برق در منطقه حرفي براي گفتن داشته باشيم. بختيار بيان داشت: ما تجارت گاز را تا حد زيادي از دست دادهايم اكنون بايد بتوانيم در زمينه تجارت برق از مزيت انرژي موجود استفاده كنيم و در اين راستا دو وزارتخانه بايد با هم همكاري كنند. وي افزود: در كوتاهمدت منابع داخلي كفاف احداث ۲۰ هزار مگاوات برق تجديدپذير را نميدهد بايد با استفاده از منابع خارجي توليد برق را افزايش دهيم، ضمن اينكه نهاد رگولاتوري كه تنظيم شود و در كلانشهرها به خصوص شهرهاي كه با مشكل آلايندگي مواجهيم مجوز احداث نيروگاه تجديدپذير داده شود و مصرف سوخت را كم كنيم بگيرند كه در اين شهرها استفاده از سوخت مايع و گاز را كم كنيم. اين كارشناس حوزه انرژي در ادامه برقي كردن خودروها را نيز راهكاري براي كاهش مصرف سوخت و همچنين راهكاري بلندمدت براي حل مشكلات مربوط به سوخت دانست، گفت: سالها است كه موضوع برقي كردن خودروها مطرح است اما ما تعلل كردهايم در كشور چين كل ناوگان تاكسيراني و ۵۰درصد خودروها برقي شدهاند در ايران هم شدني است كه به سمت برقي شدن برويم و كاري كه سالهاي متوالي بايد انجام ميشد اما بسيار كند كار پيش ميرود. وي در ادامه به موضوع بنزين اشاره و اظهار داشت: در رابطه با بنزين قيمت سياست افزايش جهشي قيمت آثار مخربي در اقتصادي دارد اما زنجيرهاي از اقدامات مساله بنزين را حل ميكند به اين معنا كه بنزين بايد به برندينگ سپرده شود، يعني بايد يك شركت برند خود بنزين را با كيفيت مختلف وارد و با قيمت مختلف عرضه كند، شركت پخش هم با قيمت يارانهاي سوخت را در اختيار مردم قرار دهد و به اين ترتيب ۲۰درصد از ميزان مصرف كنوني كه روي دوش وزارت نفت است كم و ناترازي حل ميشود، راهكارهاي گذشته و افزايش قيمت فشار روي مردم است و مسير اشتباهي است كه نبايد انجام شود زيرا روي اقتصاد كلان آثار مخربي دارد.