ورود ماهانه دو تا سه رام قطار مترو از سال آينده
شنبه هفته جاري، توليد انبوه قطار مترو ملي پس از 18 سال انتظار بالاخره آغاز شد و حالا سخنگوي شهرداري تهران از ورود دو تا سه رام قطار به صورت ماهانه به ناوگان ريلي شهري از سال آتي خبر ميدهد.
شنبه هفته جاري، توليد انبوه قطار مترو ملي پس از 18 سال انتظار بالاخره آغاز شد و حالا سخنگوي شهرداري تهران از ورود دو تا سه رام قطار به صورت ماهانه به ناوگان ريلي شهري از سال آتي خبر ميدهد. مطهر محمدخاني با بيان اينكه از بهار سال آينده هر ماه بهطور منظم دو تا سه رام قطار وارد مترو ميشود، گفت: در كنار اين موضوع تاكسي و اتوبوس برقي را نيز در دستور كار داريم و اميد است طي روزهاي آينده بخشي از تاكسي و اتوبوس برقي رونمايي شود. محمدخاني در مورد مطالبه اصلي مردم براي رفع آلودگي هوا و اقدامات عاجل و مهم شهرداري تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومي و توسعه فضاي سبز و مديريت پسماند از تكاليف شهرداري تهران است. به گفته سخنگوي شهرداري تهران، در طول سه سال گذشته شهرداري تهران در اين حوزهها اقدام عاجلي داشته بگونهاي كه ۱۳۰۰ اتوبوس خريداري كرديم و بهطور متوسط ماهانه ۸۰ الي ۱۰۰ اتوبوس جديد وارد مدار ميشود و در كنار آن توسعه مترو و اورهال واگن ها را در دستور كار قرار داديم.
كاشت سه و نيم ميليون درخت
محمدخاني ادامه داد: در كنار اين اقدامات در توسعه فضاي سبز كاشت سه و نيم ميليون درخت را داشتيم. در حوزه پسماند نيز ساخت زباله سوز در دستور كار قرار دارد كه اميد است با همراهي دولت و محيط زيست اين مهم به سرانجام برسد. او همچنين در مورد انتقادات مطرح شده در مورد نحوه اجراي طرح من شهردارم، گفت: شهرداري تهران تصميم گرفته است كه از طريق طرح من شهردارم بخشي از اختيارات خود را به مردم بسپارد و مردم تصميم بگيرند كه براي ناحيه و منطقه خود چه پروژهاي اجرا شود. سخنگوي شهرداري تهران گفت: به نظر ميرسد بايد از سوي يك نهاد مردم سالارانه همچون شوراي شهر از اين طرح مردم سالارانه حمايت بيشتري شود كه اينطور هم هست. او افزود: ۱۲ همت از بودجه شهرداري تهران براي اجراي طرح من شهردارم است و اين اعتبار بنا به درخواست و انتخاب مردم صرف اجراي پروژهها ميشود و امسال نيز اتفاق خوبي رخ داده و حدود ۱۸ درصد طرحهايي كه به راي مردم گذاشته شد با نظر مردمي بوده است. به گفته محمدخاني، بعد از پايش به راي مردم گذاشتيم اما فارغ از گرايشهاي سياسي و مباحث حاشيهاي، بايد اين طرح مورد استقبال اعضا قرار بگيرد؛ كمااينكه برخي اعضاي شورا حمايت جدي در اين زمينه دارند اما متأسفانه اينكه اين موضوع درگير مباحث سياسي ميشود و برخي رسانههاي رقيب اظهارات اعضاي شورا را كه انتظار ميرود مورد همراهي قرار نگيرد، برجسته ميكنند كه نكته قابل تأملي است،
بهبود وضعيت پياده روها در تهران
سخنگوي شهرداري تهران همچنين در مورد وضعيت نامناسب سنگفرشها در معابر و نارضايتي مردم گفت: متولي بحث پياده روها شهرداران مناطق ۲۲ گانه هستند كه با پشتيباني معاونتها تلاش ميكنند اما وقتي در مورد پياده راههاي تهران صحبت ميكنيم به معابر متعدد اشاره ميكنيم كه بخشي از اين مسيرها در راستاي اجراي طرح من شهردارم، رصد و بهبود پيدا كرد. او افزود: البته وسعت پياده روها زياد است كه شاهد عقب ماندگي جدي در اين حوزه بوديم و با تلاش دو الي سه ساله اين عقب ماندگي جبران نميشود. محمدخاني در پاسخ به سوال ديگري در مورد سرانجام تبديل پادگان ۰۶ به بوستان گفت: در پادگان ۰۶ مقرر شد كه ۳۵ هكتار تبديل به بوستان شود و فرآيندهاي تحويل اين بخش طولاني شده و اميد است با سرعت اين مهم انجام شود تا كار ساخت بوستان كه طراحي خاص دارد به سرعت رقم بخورد و در روزهاي آتي شاهد سرعت گرفتن عمليات عمراني با همكاري ارتش باشيم. او افزود: البته در اين مدت پادگانهاي ديگري نيز در راستاي تفاهم شهرداري با ساير نهادها تحويل خواهد شد كه ميتوانند به بوستان يا فضاهاي عمومي تبديل شوند. محمدخاني ادامه داد: به پيشنهاد شهرداري تهران مقرر شد در مهلت ۱۰ روزه شهرداري با شناسايي همه ظرفيتها در حوزه زيرساختي و فرهنگي به كمك دولت بيايد و طبيعتا در اين فاصله 10 روزه جلساتي در مجموعه شهرداري براي ارايه طرح جامع و كامل به دولت برگزار خواهد شد.
جايگزيني ۳۰۰ هزار موتور كار
با موتور برقي
سخنگوي شهرداري تهران در مورد سرانجام طرح ساماندهي موتورسيكلتهاي آلاينده، گفت: شهرداري تهران درصدد آن است كه ۳۰۰ هزار موتور كار را با موتور برقي جايگزين كند. محمدخاني گفت: طرح ويژه معاينه فني موتورها نيز در حال انجام است چراكه سال گذشته تنها ۸۲۳ موتور به مراكز معاينه فني تهران مراجعه كردند و اين در حالي است كه ۶ خط ويژه معاينه فني براي موتورسيكلتها داريم و در ميدان بهارستان، محمديه و امام خميني با محوريت منطقه ۱۲ طرح معاينه فني رايگان موتورسيكلتها در حال اجرا است. او افزود: اميدواريم با اجراي اين طرح حداقل بخشي از سه و نيم ميليون موتورسيكلت متردد در شهر تهران را ساماندهي كنيم و ميزان آلايندگي آنها را كاهش دهيم.
ورود ۵۰۰ اتوبوس برقي چيني
تا بهار سال آينده
محمدخاني در مورد نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي افزود: شهرداري تهران به صورت عملي و واقعي بيش از ۵ هزار اتوبوس داخلي و خارجي خريداري كرده است كه در حال طي كردن مراحل ساخت هستند. سخنگوي شهرداري تهران گفت: اين ۵ هزار خريد اتوبوس بدون اتكا به كمك دولت بوده و شهرداري تهران با بودجه خود اين خريدها را داشته كه ركورد بيسابقهاي است. او افزود: توليد و تحويل اتوبوس داخلي سرعت گرفته و هر ماه حدود ۱۰۰ اتوبوس به ناوگان اضافه ميشود و در مورد اتوبوسهاي برقي چيني نيز بايد بگويم كه واردكشور شدند و در نمايشگاه حمل و نقل به نمايش گذاشته شدند. تا بهار سال آينده ۵۰۰ اتوبوس برقي از اين قرارداد وارد ناوگان شود. او گفت: اميد است بتوانيم هر چه زودتر فرآيند جايگزيني اتوبوسهاي نو با فرسوده و بعد هم جايگزيني با اتوبوسهاي برقي را داشته باشيم البته اميدواريم با ورود اتوبوسهاي برقي شاهد اين اتفاقات نباشيم و مديران شركت مربوطه نيز در اين خصوص پاسخگو باشند.
قرارداد چين متوقف نشده است
سخنگوي شهرداري تهران در مورد سرانجام قرارداد چين و تاثير مافياي خودرو در اين قرارداد گفت: قرارداد چين متوقف نشده و با توجه به ظرفيت خوب داخلي كه در توليد موتور سيكلت برقي داريم، اولويت اول استفاده از توان داخلي است، اما با مافياي واردات خودرو مواجه هستيم كه اجازه طي مسير خريد خودرو با كيفيت و قيمت بهتر را نميدانند و سنگ اندازي كردند و از تمام ظرفيتهايشان در رسانه و حتي برخي نهادها استفاده كردند. محمدخاني با بيان اينكه نمونههاي اتوبوسي كه ما وارد كريم حداقل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ يورو تفاوت قيمت دارد كه ببينيد قرار بود چه پولي به جيب مافياي واردات خودرو برود گفت: آزمونها و خطاهايي در مسير واردات انجام شد و اين طبيعي بود تا خودرو ارزانتر و با كيفيتتري وارد كشور كنيم و اگرميخواستيم از طريق مسير مافيا عمل ميكرديم به جاي ۲۵۰۰ اتوبوس تنها ميتوانستيم ۲۰۰۰ اتوبوس وارد كشور كنيم. به گفته او، اما حالا محمولهها يا به تهران رسيدند يا در حال رسيدن هستند و اين مسير شتاب گرفته است و تا قبل از اين دوره مديريت شهري حداقل ۱۵۰۰ تاكسي و ۵۰۰ اتوبوس برقي را وارد كشور ميكنيم.
محمدخاني گفت: در شهرداري تهران دستهبندي بين اعضاي شوراي شهر وجود ندارد و ماطبق اختيارات و وطايف نمايندگان پاسخگوي آنها هستيم اما بايد بگويم كه مشخص كردن و زمانبندي كردن اعضاي شوراي شهر تهران مورد تاكيد رييس شوراي شهر تهران بود البته اعضاي شوراي شهر ميتوانند هر زمان كه ميخواهند حتي سرزده بازديد داشته باشند اما از سويي ديگر ممكن است كه شهردار منطقه يا معاونينش جلسه ديگر داشته باشند .