هواپیماهای ایرانی به سن بازنشستگی رسیدند
در حالی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ۱۸۵ فروند هواپیمای فعال در بخش هوایی خبر میدهد که روز گذشته اعلام کرد صنعت هوایی کشور پیر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - صنعت حمل و نقل هوایی یکی از مهم ترین صنایع در حوزه جابهجایی مسافر به شمار میرود که این روزها خبر پیر شدن و فرسودگی این ناوگان همواره به گوش میرسد.
این موضوع را هم روز گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تایید و اعلام کرد که تحریم های ۴۰ ساله ایران بر صنعت هوایی کشور باعث شده که سن ناوگان هوایی کشور افزایش یابد و ما شاهد پیر شدن ناوگان هوایی کشور باشیم.
حسین پورفرزانه با بیان اینکه اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است گفت: تحریمها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده و اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است.
عمر ناوگان هوایی کشور ۲۷ سال است
وی با بیان اینکه هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم، اما بهرهمندی شرکتهای هواپیمایی و سرمایهگذاران از منابع مالی محدود شده است گفت: در حالی که سرمایهگذار ایرانی با رقمی حدود چهار تا پنج میلیون دلار نقد، هواپیمای با عمر بالای ۲۷ سال وارد میکند و پس از آن هزینههای زیادی انجام میدهد تا آن هواپیما سرپا و آماده به کار شود، اما در خارج از کشور با همین رقم ۱۰ درصد پول یک هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری پرداخته میشود و باید گفت تحریمها ستونهای سرمایهگذاری کشور را تحت فشار قرار داده است.
کمبود ناوگان هوایی کشور یکی از اصلی ترین دلایل و عوامل در تاخیر پروازها و همچنین کاهش خطوط پروازی در بخش داخلی و خارجی بوده است که در صورت افزایش تعداد ناوگان به طور قطع ما شاهد کاهش میزان تاخیرات در این بخش خواهیم بود.
براساس این گزارش پیش از این همزمان با آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما وعده ورود ناوگان جدید و افزایش اورهال ناوگان هوایی را داده بودند اما بعد از چند حدود ۶ ماه هنوز هیچ خبری از افزایش تعداد ناوگان نیست و این درحالیست که در دولت قبل اعلام کرده بودند که حدود ۱۰۰ پرنده وارد کشور شده است.
۱۱۳ فروند هواپیمای زمین گیر داریم
در همین رابطه پیش از این مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص نوسازی ناوگان هوایی از طریق آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما گفته بود: با اجرای رای دیوان عدالت اداری مبنی بر اجرای قانون و آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما شاهد افزایش عرضه بلیت در تمامی مسیرهای داخلی هستیم همچنین همزمان با آزاد سازی بلیت هواپیما در طی این مدت دست دلالان و واسطه گران در این بخش کوتاه شده و در بسیاری از مسیرها در ایامی که پیک پروازی نیست بلیت ها از سقف قیمتی هم پایین تر عرضه می شود.
وی ادامه داد: طبق انتظاری که از شناور سازی بلیت ها می رفت شاهد بهبود وضعیت عرضه بلیت هواپیما هستیم به طوری که دسترسی مردم به بلیت ها میسر شده و از سوی دیگر شاهد افزایش تعداد ناوگان هوایی از طریق اورهال کردن هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی هستیم.
سامانی توضیح داد: آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما به طور قطع شرایط مالی شرکت ها را تغییر میدهد و براساس آماری که سال گذشته اعلام شده ۱۱۳ ناوگان هوایی زمین گیر داریم که ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار باید برای فعال سازی آنها تامین شود .
۱۸۵ فروند هواپیمای فعال در کشور داریم
همچنین در خصوص تعداد ناوگان هوایی کشور و ناوگان زمین گیر هم روز گذشته حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان ١٨۵ فروند است که از این تعداد هواپیما بین ١٣٠ تا ١۴٠ فروند هواپیما پرواز دارند.
پیش از این هم رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری به باشگاه خبرنگاران گفته بود: نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از اصلی ترین موضوعات و برنامههایی است که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری شرکت های هواپیمایی با جدیت دنبال می کند که یکی از این برنامه ها اورهال کردن ناوگان است که با همت مهندسان و متخصصان ایرانی بدون هیچ وابستگی به کشورهای خارجی تمامی قطعات آن را بومی سازی و داخلی سازی می کنیم.
بازگشت هواپیمای ایرباس A۳۲۰ به ناوگان هوایی بعد از ۴سال زمین گیری
همین موضوع را هم شمس الدین فرزادی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تایید کرد و به باشگاه خبرنگاران گفت: هواپیمای A۳۲۰ پس از حدود چهار سال زمینگیر ماندن با وجود همه کمبودها و مشکلات عدیده ناشی از تحریم، با تلاش مستمر و شبانه روزی متخصصان فنی هما عملیاتی شد و به ناوگان پروازی بازگشت.
وی ادامه داد: بازگشت هواپیمای ایرباس A۳۲۰ به ناوگان در شرایط تحریم و محدودیتهای شدید، نشاندهنده توانایی و تبحر بالای متخصصان همایی دربخش تعمیر و نگهداری هواپیماست.
او بیان کرد: انجام تعمیرات سنگین و تعویض قطعات مانند دو موتور اصلی، موتور اضطراری و ارابههای فرود بخشی از فعالیتهای انجام شده روی هواپیمای یاد شده است. تا پایان سال هم با همت تمامی متخصصان و مهندسان ایرانی دو فروند دیگر هم اورهال سنگین خواهند شد.
گفتنی است پیش از این هم یکی از شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده بود که در راستای تقویت ناوگان هوایی و افزایش ظرفیت پروازی، یک فروند هواپیمای بوئینگ B737-300 با شماره ثبت EP-DOA را به ناوگان خود افزود. این هواپیمای اجارهای با ظرفیت ۱۳۹ صندلی، آماده ارائه خدمات در مسیرهای داخلی و بینالمللی است.
براساس این گزارش نوسازی و ورود ناوگان هوایی جدید به کشور در این شرایط یکی از اصلی ترین برنامه ها و نیازها در حوزه حملونقل کشور به شمار می رود که خود می تواند راهگشا و نقش آفرین در صنعت حمل ونقل مسافری کشور باشد و زمینه را برای بهبود وضعیت پروازهای داخلی و خارجی فراهم کند تا مسافران دسترسی راحت تری برای تهیه بلیت داشته باشند.