پزشكيان: تمام اختلافات ناشي از تجاوز به حقوق ديگران است
رييسجمهور گفت: تمام مشكلات ما به اين دليل است كه به حق و حقوق خود قانع نيستيم و به حقوق ديگران تجاوز ميكنيم و همين آغاز اختلاف است.
رييسجمهور گفت: تمام مشكلات ما به اين دليل است كه به حق و حقوق خود قانع نيستيم و به حقوق ديگران تجاوز ميكنيم و همين آغاز اختلاف است.
مسعود پزشكيان صبح سه شنبه ۲۷ آذرماه در كه با معرفي برگزيدگان اين رويداد علمي در سالن اجلاس سران همراه بود، با بيان اينكه ما از نظر اعتقادي اصول دين داريم تا باور كنيم دنيا صاحب و خالقي دارد، اظهار كرد: ما براي رسالتي به دنيا آمدهايم. اين باور اگر در ما نهادينه شود كه قدرتي اين دنيا را خلق كرده و براي انسان اين اقدام را انجام داده و انسان به خاطر علم و اين علم به دليل اخلاص بايد عمل كند. وي ادامه داد: جزو اصول دين عدالت است. پيامبران آمدند تا عدالت را اجرا كنند. جوامع ثاني همه يكي بودند. تمام دعواهايي كه ما ميكنيم را پيامبران با كتاب و ميزان به دنبال حل و فصل آنها بودند.
پزشكيان تصريح كرد: تمام ظلم و بيعدالتي كه در جامعه وجود دارد به اين دليل است كه به حق خود قانع نيستيم. تمام مشكلات ما به اين دليل است كه به حق و حقوق خود قانع نيستيم و به حقوق ديگران تجاوز ميكنيم و همين آغاز اختلاف است. اگر در جامعه اختلاف وجود دارد به دليل اين است كه ما به حقوق ديگران در جامعه احترام نميگذاريم و تصور ميكنيم همه بايد آن طور كه من ميپسندم و ميفهمم عمل كنند. رييسجمهور تصريح كرد: به حقوق قوميت، جنسيت و تفكر و انديشه ديگران در جامعه احترام نميگذاريم و تصور ميكنيم ديگران بايد حتما آنگونه كه من ميبينيم و ميفهمم، ببينند و بفهمند و اگر اينطور نباشند، نبايد هم وجود داشته باشند و اين آغاز اختلاف است. وي با بيان اينكه «شاخصهاي حق و عدالت را انديشمندان علوم انساني بايد در جامعه تعريف كنند» اظهار كرد: همه دم از حق ميزنيم و همه دعواها در جامعه براي اين است كه حق را پياده كنيم. اما آيا ما در جامعه حق را پياده ميكنيم؟ آيا عدالت را در جامعه ايجاد ميكنيم؟ اين علم و دانش شماست كه ميتواند به مديران و مسوولان و سياستگذاران راهنمايي كند چگونه حق در جامعه پياده شود. حتي نه تنها راهنمايي كنيد كه در ميدان حاضر شويد و مشكل را حل كنيد. پزشكيان با طرح اين پرسش كه «چرا قوميتها اختلاف دارند» اظهار كرد: به اين دليل كه قوميت ديگري، آنان را ناديده ميگيرد. چرا در كارمندان اعتراض ايجاد ميشود؟ براي اينكه بين خوب و بد، من به دليل اينكه با كسي رفاقت دارم را برميكشم و اجازه نميدهيم كسي كه حقش است، پيشرفت كنم. اين موجب نارضايتي در آن كارمند ميشود. رييسجمهور با تاكيد بر اينكه «اصول دين تقليدي نيست و عدالت را مسلمانان بايد بفهمند و درك كنند و اين امر قابلتقليد نيست»، اظهار كرد: وقتي به كسي ظلم ميكنيم ميفهمد و وقتي بفهمد نميتواند كسي را كه به او ظلم ميكند باور كند. حالا با هر ادبياتي كه ميخواهي با او صحبت كن! وي ادامه داد: اگر اسم خودمان را مسلمان بگذاريم اما بيانصافي كنيم، غيرعادلانه عمل كنيم و حقوق ديگران را رعايت نكنيم هر اسمي برايش بگذاريم، آن اسلام نيست. اسلام يعني حق، عدالت و انصاف. پزشكيان يادآور شد: مديريت و علم شما انديشمندان علوم انساني است كه به مديران و مسوولان كمك ميكند براساس عدالت و انصاف عمل كنند. اگر ما بتوانيم براساس انصاف حركت كنيم و جايگاه هركس را منصفانه در اختيارش قرار بدهيم، مشكلي ايجاد نميشود. رييسجمهور تصريح كرد: اگر براساس انصاف و عدالت عمل كنيم و هركس را بر جايگاهش قرار دهيم. بيسواد را بر باسواد حاكم نكنيم، بيهنر را بر باهنر حاكم نكنيم، بيتجربه را بر باتجربه حاكم نكنيم؛ اگر اين كار را ميكرديم باور كنيد كه مملكت ما گلستان ميشد. وي افزود: ما در هرجايي كه هستيم و در هر اقدامي كه انجام ميدهيم، به هركسي بر اساس اندازه و جايگاهش احترام بگذاريم نه بيشتر. من به عنوان يك كارمند در ساختار اداري چه كار كنم، چه كار نكنم، حقوق، پاداش و مزايا را دريافت ميكنم اما بين كسي كه عالم است، كار ميكند و اثربخش است و بين كسي كه عالم نيست و بدون دليل پستي را گرفته است و كار نميكند، چون آن پست سرجايش است، پرداخت هم به همان اندازه سرجاي خود است. آيا اين علمي و كارشناسي است؟ اعتقادي است؟
پزشكيان يادآور شد: در مديريت نيروي انساني ميگويند براساس عملكرد پول پرداخت كنيد، احترام بگذاريد و جايگاه بدهيد. اين موارد را ميتوانيد در ساختار اداري ما نهادينه كنيد تا براساس عدالت و انصاف عمل شود. چرا سيستم پويا و خلاق نيست و جلو نميرود؟ چون افراد در جايگاه درست قرار نگرفتهاند. رييسجمهور با تاكيد بر اينكه «بايد اين نگاه در جامعه ايجاد شود كه انسان ميتواند همواره پيشرفت كند و بهتر از روز قبل باشد» اظهار كرد: اگر اين باور در جوامع اسلامي ايجاد شد، همهچيز از اقتصاد و فرهنگ تا ديگر موارد اصلاح ميشود. اگر چنين نميشود به اين دليل است كه باورهاي ما در يك قالبي متصلب شده است و ذهنيت بستهاي در ما ايجاد ميشود كه نميتوانيم از آن خارج شويم. وي ادامه داد: راستي و درستي اين نيست كه هرچه من بگويم درست است. اين امر، مستقل از من و شماست. من بايد خودم را با راستي و درستي تطبيق دهم نه راستي و درستي با من. چه كسي ظالمتر از آن است كه به مردم دروغ بگويد؟ و اگر راست و درست هم مطرح شد را نپذيرد؟
پزشكيان يادآور شد: ما بايد براساس شواهد در كشور مديريت كنيم و راه درست را اينگونه انتخاب كنيم. بايد با جامعه برخورد صادقانه داشته باشد و اگر چنين باشد انتخاب راه درست امكانپذير است. اين چيزي است كه شما بايد كمك كنيد در جامعه پياده شود. مشكلاتي كه امروز از نظر اعتياد، مسائل اخلاقي و رفتارهاي اجتماعي با آن مواجهيم زاييده همان آموزشي است كه از مدارس شروع ميشود و روش آن را هم بلد نيستيم.
رييسجمهور تصريح كرد: با امر و نهي امكان اصلاح نيست. اصلاح هر انسان روش دارد. با گفتن نميتوان تغيير ايجاد كرد. با دستور دادن نميشود انسانها را اصلاح كرد. راهش را شما انديشمندان بلديد.