رييس سازمان راهداري مطرح كرد

اعمال عوارض جديد آزادراهي از ابتداي بهمن ماه

۱۴۰۳/۰۹/۲۸ - ۰۰:۵۳:۱۵
|
کد خبر: ۳۲۸۱۸۵

در حالي كه آبان ماه، شوراي اقتصاد افزايش نرخ عوارض 5 آزاد راه كشور را تصويب كرد و قرار شد كه اين افزايش از روز پنجشنبه 1 آذرماه 1403 اجرايي شود اما پس از چند روز مسوولان وزارت راه و شهرسازي اعلام كردند كه عوارض جديد با تعويق چند ماهه اجرايي مي‌شود.

در حالي كه آبان ماه، شوراي اقتصاد افزايش نرخ عوارض 5 آزاد راه كشور را تصويب كرد و قرار شد كه اين افزايش از روز پنجشنبه 1 آذرماه 1403 اجرايي شود اما پس از چند روز مسوولان وزارت راه و شهرسازي اعلام كردند كه عوارض جديد با تعويق چند ماهه اجرايي مي‌شود.

حالا رييس سازمان راهداري با اشاره به اينكه عوارض جديد ۵ آزادراه دولتي مصوب و بررسي‌هاي تكميلي نيز انجام شد، گفت كه نرخ نبايد در طول آزادراه ثابت باشد، تصميم بر اين شد كه عوارض جديد را بر اساس پيمايش اعمال كنيم.

به گزارش ايسنا، رضا اكبري اكبري در پاسخ به افزايش نرخ عوارض ۵ آزادراه دولتي گفت: با توجه به اينكه پنج سال عوارض پنج آزادراه افزايش پيدا نكرده بود و درآمدشان كفاف نگهداري از آنها را نمي‌داد از دوسال پيش افزايش نرخ عوارض درخواست شده بود. كه اين درخواست با طي مراحلي مصوب شد.

 به گفته او، نرخ عوارض جديد مصوب و بررسي‌هاي تكميلي نيز انجام شد و اين عوارض از ابتداي بهمن ماه اعمال مي‌شود.

رييس سازمان راهداري افزود: مبلغ عوارضي كه قبلا پيشنهاد شده بود عدد بزرگي بود كه مي‌خواست كل ۵ همت هزينه را جبران كند.اما عددي كه مصوب شده در خوشبينانه‌ترين حالت ممكن تنها ۲ همت درآمد دارد كه نصف هزينه‌هاي آن هم نيست.

اكبري تاكيد كرد: مردم نبايد در جاده‌هاي آزادراهي كشته شوند، ولي آزادراه‌هاي ما حادثه خير شده‌اند يا حفاظ ندارند يا چاله دارند. چه كسي بايد به داد مرد برسد كه در آزاد راه‌ها كشته نشوند. هزينه اين آزاد راه خرج مردم مي‌شود. در اين افزايش سعي كرديم عدالت محور باشيم.

او اضافه كرد: براي كاربران دايمي تخفيف قرار داديم. علاوه بر اين يكسري از سكونتگاه‌هاي مهم را در اين مسير حذف كرديم. آزاد راه بايد خط كشي گرم با ماندگاري بالا داشته باشد بايد بدون چاله و داراي حفاظ باشد. ماحصل اين كار به نفع مردم است.

 

ثبت۱۲ ميليون تن ترانزيت جاده‌اي

رييس سازمان راهداري با بيان اينكه امسال در بازه ۸ ماهه ۱۲ميليون تن ترانزيت جاده‌اي انجام شده كه نسبت به سال گذشته رشد خوبي داشته است، گفت: همچنين ۲۱ ميليون و ۹۰۰ هزار مسافر بين‌المللي از مرزهاي زميني داشتيم.

او در پاسخ به تخصيص سوخت به ناوگان باري كاميون نيز گفت: چندسالي است كه تخصيص سوخت براي كاميون‌ها بر اساس پيمايش اتفاق مي‌افتد و مشكلي ندارد. اما تكليف جديد داريم كه تخصيص سوخت در مسير شروع شود؛ به اين صورت كه كاميوني كه در مبدا بارگيري مي‌كند مبدا و مقصدش را در لحظه صدور بارنامه تعيين كند.

به گفته اكبري، اين مسير روي نقشه پياده‌سازي شود. جايگاه‌هاي سوختي كه در مسير است به رانندگان اعلام شود و كارت سوخت راننده فقط در آن جايگاه‌ها فعال شود.

رييس سازمان راهداري كشور افزود: اين طرح جديد است و اين موضوع بر اساس ارزيابي‌ها مي‌تواند از قاچاق سوخت جلوگيري كند. سوخت اضافي را كم كند. رصد بار هم مي‌تواند انجام شود. اين طرح يكماه پيش شروع شد. در روزهاي ابتدايي به دليل مشكلات ارتباطي و نرم‌افزاري با ايراداتي همراه بود.

 او ادامه داد: عدم ارتباط با جايگاه‌هاي سوخت و عدم تعيين تكليف، زماني كه كاميون‌ها به صورت خالي در مسير تردد مي‌كنند؛ همچنين عدم تعريف برخي محورها در سامانه و ايراداتي از اين دست اعتراضاتي از ابتداي شروع طرح به همراه داشت كه اين ايرادات مرتفع شد. اين طرح تكليف قانوني است.

اكبري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر مشكلات كاميون داران براي جابه‌جايي بار در شهرهاي مختلف گفت: به‌شدت مخالف بومي گرايي هستيم. اعلام كرديم اين رويه غلط است.

به گفته رييس سازمان راهداري كشور، ‌اگر بومي گرايي در كشور رواج پيدا كند يعني به هيچ كاميوني غير از شهر خودش هيچ باري نمي‌دهند. در حال حاضر ۳۵درصد كاميون‌هاي باري سرخالي هستند و در آن صورت ۵۰ درصد سرخالي مي‌شوند. اين باعث كاهش درآمد راننده‌ها و افزايش مصرف سوخت مي‌شود كه با اين رويه مخالفيم.