خودروهاي وارداتي با تصميم جديد وزارت صمت ارزان ميشوند؟
در شرايطي كه تعداد شركتهاي واردكننده خودرو روز به روز بيشتر ميشود و نگرانيهايي نيز بابت نداشتن نمايندگي در سطح كشور وعدم ارايه خدمات پس از فروش از سوي آنها مطرح است، آيا سختگيري در اين زمينه و اختصاص ارز به واردكنندههايي كه توانايي واردات خودرو ارزانتر را دارند، ميتواند به اين وضعيت سر و سامان بدهد؟
در شرايطي كه تعداد شركتهاي واردكننده خودرو روز به روز بيشتر ميشود و نگرانيهايي نيز بابت نداشتن نمايندگي در سطح كشور وعدم ارايه خدمات پس از فروش از سوي آنها مطرح است، آيا سختگيري در اين زمينه و اختصاص ارز به واردكنندههايي كه توانايي واردات خودرو ارزانتر را دارند، ميتواند به اين وضعيت سر و سامان بدهد؟ آيا اصلا امكان واردات خودروي ارزانتر وجود دارد يا شركتهاي واردكننده از مردم دريغ ميكنند؟ ابراهيم شجاعت، كارشناس حوزه خودرو درخصوص وعده جديد وزارت صمت به اقتصادآنلاين ميگويد: در برخي موارد مشخصا اين اتفاق ميافتد. براي نمونه شركتهاي مختلفي مشغول واردات خودروي تويوتا كرولا بودند، اما اخيرا شركت سايپا به دليل اينكه برند مطرحتري است و امكان عقد قرارداد و قدرت چانهزني بيشتري دارد توانسته است سفارشگذاري بيشتري انجام دهد و با قيمت بسيار پايينتري تويوتا كرولا را سفارش بدهد. شجاعت توضيح داد: منطقي است كه وزارت صمت به عنوان تنظيمگر بخشي حوزه خودرو كه مجوز واردات خودرو را هم خودش صادر ميكند، به دليل اعتراض برخي مشتريها كه خودروي گرانتري به آنها تحويل دادهاند و به منظور كاهش مصرف ارز، مداخله كند. وي افزود: در چنين شرايطي خودرو با كيفيت يكسان و قيمت پايينتر وارد ميشود و شركتهايي كه توان خدماتي كمتري دارند كم كم از دور حذف ميشوند يا اينكه به سمت گزينههاي ديگر براي واردات ميروند. اين كارشناس حوزه خودرو ادامه داد: با اين اتفاق يك رقابتي بين شركتهاي واردكننده خودرو بر سر اينكه خودرو با مشخصات فني يكسان، اما ارزانتر و با تخفيف بيشتري وارد شود، شكل ميگيرد. شجاعت تصريح كرد: اين وضعيت اثر كمي در قيمت تمام شده خودرو وارداتي ميگذارد و تفاوت قيمت براي مشتري محسوس نخواهد بود و يك مقدار سرعت افزايش قيمت را كاهش ميدهد. احتمال كاهش ۱۰ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي وجود دارد كه كه اين موضوع هم با توجه به تغييرات نرخ دلار بعيد است كه محقق شود و بايد منتظر افزايش قيمت خودروهاي وارداتي باشيم. اين كارشناس حوزه خودرو گفت: بيشتر بحث كلان ماجرا مطرح است كه ارز كمتري هزينه شود و خودرو بيشتري وارد شود و شكايتها كمتر شود.