بنزين وارداتي با كيفيت ليتري ۵۰ هزار تومان است

۱۴۰۳/۱۰/۰۲ - ۰۰:۱۵:۲۹
|
کد خبر: ۳۲۸۴۷۱

يك كارشناس انرژي گفت: درصورتي كه بنزين باكيفيت وارد كنيم ميانگين قيمتي ۷۰ سنت مي‌شود كه اگر دلار را ۷۷ هزار تومان درنظر بگيريم، هفتاد درصد آن تقريبا ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان خواهد شد.

يك كارشناس انرژي گفت: درصورتي كه بنزين باكيفيت وارد كنيم ميانگين قيمتي ۷۰ سنت مي‌شود كه اگر دلار را ۷۷ هزار تومان درنظر بگيريم، هفتاد درصد آن تقريبا ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان خواهد شد. محمد‌صادق مهر جو كارشناس انرژي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ميانگين ۱۵ دلاري هزينه تمام شده توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي خارجي گفت: ميانگين هزينه تمام شده توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي خارجي نزديك به ۱۵ دلار است، درواقع هزينه‌اي كه از پالايشگاه آغاز مي‌شود تا به دست مصرف‌كننده برسد، زيرا شركت‌هاي معتبر دنيا از زنجيره اكتشاف تا پمپ بنزين كه آخرين حلقه در حقيقت دراختيار قرار دادن محصول است كاملا دراختيار دارد. به عنوان مثال در دنيا پمپ بنزين‌هاي توتال، بي‌پي، شل و... را مشاهده مي‌كنيد كه از ابتداي زنجيره تا پايان به دست اين دست شركت‌ها است. وي ادامه داد: براساس آمار و ارقام موجود در امريكا تنها هزينه هر بشكه توليد بنزين براي هر بشكه نفت خام ۱۵ دلار مي‌شود و با درنظر گرفتن بشكه‌هاي ۱۵۹ ليتري نفت خام قيمت نهايي توليد بنزين ۱۰ سنت يا يك دهم دلار مي‌شود كه با در نظر گرفتن دلار ۷۷ هزار توماني توليد هر ليتر بنزين معادل ۷ هزار و ۷۰۰ تومان كه مربوط به نرم جهاني مي‌شود. به گفته اين كارشناس انرژي متاسفانه توليد داخلي هزينه‌هاي مازاد بسياري دارد به عنوان مثال پالايشگاه تهراني در شركت‌هاي ديگري سرمايه‌گذاري مي‌كند كه ضرر انباشته آن شركت‌ها به نام هزينه توليد بنزين تمام مي‌شود. راجع به اينكه آقاي پناه گفته ۴۰ هزار تومان داريم يارانه مي‌دهيم منظورش هزينه نفت خام به اضافه هزينه توليد و هزينه‌هاي جانبي آن است اما آنچه محاسبه شد تنها هزينه توليد آن هم با نرم جهاني بود. ابتدا بايد هزينه توليد يعني شما هزينه هر بشكه نفت خام كنار گذاشته شود و با درنظر گرفتن اينكه از هر بشكه نفت خام تنها ۲۵درصد آن به بنزين تبديل مي‌شود به عبارتي براي توليد هر بشكه بنزين به ۴ بشكه نفت خام نياز است و هر بشكه نفت خام نيز داراي قيمت معيني است. مهرجو اضافه كرد: در ايران نيز قيمت نفت خام معين است و بايد ديد هزينه هر ليتر از بشكه ۱۵۹ ليتر نفت خام چقدر است و آن را به هزينه ۱۰ سنتي توليد اضافه كرد. وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد منظور دكتر قائم‌ پناه در حقيقت يارانه از بنزين با كيفيت است اكنون بنزيني كه امارات دراختيار مصرف‌كننده قرار مي‌دهد و هر ليتر آن ۸۰ سنت مي‌شود، زيرا امارات در زمره كشورهايي است كه هزينه ثابتي را براي بنزين درنظر گرفته و به نوسانات قيمت نفت خام توجهي ندارد كه براي يك دوره ۶ ماهه تا يك‌ساله است.

مهرجو با اشاره با اينكه با درنظر گرفتن واردات بنزين ۷۰ سنتي با كيفيت قيمت بنزين تقريبا به ۵۰ هزار تومان مي‌رسد، خاطرنشان كرد: با درنظر گرفتن واردات بنزين با كيفيت يورو و۴ كه استانداردهاي زيست‌محيطي بالا و آلايندگي كمي دارد ميانگين قيمتي ۷۰ سنت مي‌شود كه اگر دلار را ۷۷ هزار تومان درنظر بگيريم، هفتاد درصد آن تقريبا ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان مي‌شود. وي ادامه داد: اين درحالي است كه بنزين ۵۰ هزار توماني وارداتي با قيمت ۳هزار تومان دراختيار مردم قرار مي‌گيرد به عبارتي دولت در حال پرداخت اين يارانه بالاي بنزين است. اين كارشناس انرژي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه يارانه بنزين برداشته شود آيا ما شاهد بنزين ۴۳ هزار توماني خواهيم بود گفت: در صورتي كه يارانه بنزين حذف شود بنزين وارداتي به هيچ عنوان با قيمت ۴۳ هزار تومان به مشتري عرضه نخواهد شد. وي با اشاره به اينكه پيش‌بيني مي‌شود دولت عزم حذف يارانه بنزين را دارد، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد دولت مي‌خواهد بنزين ۱۵۰۰ توماني را حذف و بنزين ۳ هزارتوماني به عنوان بنزين يارانه‌اي عرضه شود. در كنار اين مورد و در راستاي مديريت مصرف كارت جايگاه‌هاي سوخت به‌طور كلي حذف شود تا از اين طريق امكان كنترل قاچاق سوخت براي دولت نيز فراهم شود.

به گفته مهرجو متاسفانه ميزان قابل‌توجهي بنزين در مرزها قاچاق مي‌شود كه بيشترين ميزان هم مربوط به كارت جايگاه‌داران اين زيرا نظارت صحيحي بر آن وجود ندارد.

مهرجو با اشاره به اينكه بخشي از واردات بنزين براي خلوص بنزين داخلي است، اضافه كرد: در تمامي ادوار واردات بنزين براي افزايش خلوص بنزين داخلي وجود داشته است حتي در زمان آقاي احمدي‌نژاد هم بود كه مقداري كاهش يافت و به ۲ ميليون ليتر در روز رسيد اما واردات بنزين در ۲۰ سال گذشته هيچ‌گاه به صفر نرسيد به جز سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ كه تقاضاي جهاني كم شد ما مازاد عرضه داشتيم و متاسفانه تمام در حقيقت مخازن پر از بنزين و گازوييل شده بود مجبور به صادرات شدند زيرا مصرف داخلي هم به‌شدت كاهش پيدا كرده بود.

وي ادامه داد: جداي از بنزين ۶۰ ليتري كه پيش‌بيني مي‌شود از ۱۵۰۰ به ۳ هزار تومان برسد بايد سهميه ۱۰۰ ليتري آزاد هم يا حذف شود يا كم شود و بايد قيمت ۸ هزار توماني براي آن در نظر بگيرند.