دلايل   افت  تقاضا  در   بازار  خودرو
رصد قيمت خودرو در هفته‌اي كه گذشت

دلايل افت تقاضا در بازار خودرو

۱۴۰۳/۱۰/۰۲ - ۰۰:۳۹:۵۳
|
کد خبر: ۳۲۸۴۹۶

بررسي روند يك هفته‌اي بازار خودرو، از افزايش ۲ تا ۲۰ ميليون توماني قيمت خودروها حكايت دارد. ساينا S دنده‌اي دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزايش ۵ ميليون توماني، ۵۲۵ ميليون تومان قيمت خورده است. ساينا S دنده‌اي بنزيني نيز ۴۶۰ ميليون تومان شده است.

تعادل |

بررسي روند يك هفته‌اي بازار خودرو، از افزايش ۲ تا ۲۰ ميليون توماني قيمت خودروها حكايت دارد. ساينا S دنده‌اي دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزايش ۵ ميليون توماني، ۵۲۵ ميليون تومان قيمت خورده است. ساينا S دنده‌اي بنزيني نيز ۴۶۰ ميليون تومان شده است. اما سمند سورن پلاس EF ۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با كاهش ۵ ميليون توماني، ۸۶۰ ميليون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF ۷ بنزيني مدل ۱۴۰۳ نيز ۵ ميليون تومان گران و ۸۱۵ ميليون تومان شد. به نظر مي‌رسد، بازار خودرو هم‌اكنون تحت تاثير ركود اقتصادي و كاهش نقدينگي قرار دارد و مردم از خريد خودرو خودداري مي‌كنند تا وضعيت اقتصادي و سياسي روشن‌تر شود. البته برخي كارشناسان معتقدند كه بي‌توجهي بازار خودرو به اخبار سياسي و بين‌المللي مي‌تواند ناشي از بي‌حس شدن اين بازار باشد؛ به اين معنا كه بازار خودرو ديگر كشش‌هاي گذشته را ندارد و تا جايي قيمت‌ها در اين بازار بالا رفته كه افزايش‌هاي چند هزار توماني دلار نيز نمي‌تواند بازار را تكان خاصي دهد.

 

بي تفاوتي خودرو به دلار

خبرگزاري مهر درگزارشي به بررسي اثرپذيري بازار خودرو از دلار از فروردين تا آذر ماه پرداخته و در اين باره نوشته است: در فروردين ماه كه قيمت دلار ۲.۹درصد افزايش يافت قيمت خودرو ميانگين ۵ تا ۸درصد رشد كرد. در ادامه شاهد كاهش ۸ درصدي قيمت ارز در ارديبهشت بوديم كه در نهايت منجر به افت ۳ تا ۱۰ درصدي قيمت خودرو در بازار آزاد شد؛ در خرداد ماه نرخ ارز كمتر از يك درصد با افت مواجه شد كه به تبع آن نرخ خودرو در بازار ۴ تا ۵درصد كاهش يافت. با ورود به فصل تابستان، قيمت دلار افت ۱.۹درصدي را تجربه كرد و به دنبال آن قيمت خودرو ميانگين ۳ درصد پايين آمد. اما ماجراي كاهش اثرپذيري قيمت خودرو از قيمت دلار از مرداد ماه به اين سو رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفت؛ در اين ماه اگرچه شاهد رشد ۵ دهم درصدي قيمت دلار بوديم اما قيمت خودرو با افت مواجه شد. در شهريور ماه نيز قيمت دلار ۱.۶درصد بالا رفت اما قيمت خودرو تنها ۲.۴ درصد رشد كرد. در مهر ماه قيمت دلار پرواز كرد و تقريبا ۹درصد رشد را ثبت كرد اما قيمت خودرو تنها ۱.۶درصد بالا رفت. با ورود به آبان قيمت دلار ۸درصد افزايش يافت و همزمان با آن شاهد رشد -ميانگين- ۳۰ درصدي قيمت خودرو در كارخانه بوديم كه جميع اين مباحث در نهايت منجر به رشد ۸درصدي قيمت خودرو شد. اين وضعيت رشد قيمت خودرو در حالي است كه سابق بر اين حتي زمزمه‌هاي افزايش قيمت خودرو در كارخانه، قيمت‌ها در بازار آزاد را به صورت نجومي بالا مي‌برد. وضعيت اما در آذر ماه جالب‌تر شد؛ در اين ماه شاهد افزايش ۱۲درصدي نرخ دلار در بازار آزاد بوديم اما قيمت خودرو نسبت به انتهاي آبان ميانگين ۵درصد افت كرد.

بر اين اساس، قيمت خودرو در سال جاري بر‌خلاف دوره‌هاي قبل اثرپذيري بسيار كمي از نرخ ارز در بازار آزاد داشته به گونه‌اي كه حتي در آذر ماه شاهد افت منحني قيمت خودرو هستيم؛ به گونه‌اي كه مي‌توان گفت از ميزان انطباق منحني قيمت خودرو با قيمت ارز كم شده است و دلار ديگر يكي از مولفه‌هاي تعيين قيمت خودرو در بازار آزاد نيست. همان‌طور كه اشاره شد كه يكي از عمده دلايل جدايي خودرو از دلار افت شديد معاملات خودرو است؛ طبيعتا وقتي مشتري نباشد فروشنده نيز تمايلي به افزايش قيمت محصولات خود ندارد، زيرا به خودي خود مصرف‌كننده با بازار قهر كرده و تمايلي به خريد ندارد بنابراين فروش خودرو با قيمت‌هاي بالا بسيار سخت است. به همين دليل، فروشندگان در پيشنهاد قيمتي خود احتياط به خرج مي‌دهند. شايد بتوان گفت كه واردات خودرو توانسته وضعيت تقاضا را به اين حد برساند اما در كنار آن كاهش قدرت خريد مردم و عدم انطباق قيمت خودرو با توانايي مالي مصرف‌كنندگان نيز مزيد بر علت شده تا به تدريج شاهد عدم تاثيرپذيري قيمت خودرو از قيمت دلار باشيم.

 

بررسي بازار خودرو

با اين حال، بررسي روند بازار خودرو حاكي از آن است كه در طول يك هفته گذشته پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با افزايش ۵ ميليون توماني به قيمت ۳۵۰ ميليون تومان و پرايد ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نيز به قيمت ۳۲۵ ميليون تومان به فروش رفت. قيمت اطلس G دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ هم با افزايش ۲ ميليون توماني، ۵۸۸ ميليون تومان شد. سهند اما با افزايش ۵ ميليون توماني، ۵۴۵ ميليون تومان فروخته شد. به گزارش خبرآنلاين، در اين ميان، قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نيز با افزايش ۵ ميليون توماني، ۷۰۰ ميليون تومان قيمت خورده است. پژو۲۰۷ دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ هم ۵ ميليون تومان گران شد و ۸۱۵ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتيك TU۵P مدل ۱۴۰۳ اما يك ميليارد و ۲۵ ميليون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ تيپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در حدود ۵ ميليون تومان ارزان شد و ۷۲۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با افزايش ۵ ميليون توماني، به قيمت ۹۰۵ ميليون تومان رسيد. پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۵ ميليون تومان گران شد و ۹۷۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. بنا به اين گزارش، تارا اتوماتيك V۴ LX مدل ۱۴۰۳ يك ميليارد و ۶۰ ميليون تومان شد. تارا اتوماتيك V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزايش ۲۰ ميليون توماني به يك ميليارد تومان رسيد. تارا دنده‌اي V۱ مدل ۱۴۰۳ نيز با افزايش ۱۰ ميليون توماني، ۸۴۰ ميليون تومان قيمت خورده است. گزارش‌ها از بازار خودرو نشان مي‌دهد دناپلاس اتوماتيك توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ هم يك ميليارد و ۶۰ ميليون تومان قيمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ يك ميليارد و ۲۵ ميليون تومان قيمت خورد. اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۵ ميليون تومان ارزان شد و ۷۱۵ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم ۶۷۰ ميليون تومان به فروش رفت. ري را ۱.۷ ليتر توربو ۶ سرعته اتوماتيك مدل ۱۴۰۳ هم در بازار ۲ ميليارد تومان قيمت خورد. ساينا S دنده‌اي دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با افزايش ۵ ميليون توماني، ۵۲۵ ميليون تومان قيمت خورده است. ساينا S دنده‌اي بنزيني نيز ۴۶۰ ميليون تومان شده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با كاهش ۵ ميليون توماني، ۸۶۰ ميليون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزيني مدل ۱۴۰۳ نيز ۵ ميليون تومان گران و ۸۱۵ ميليون تومان شد. شاهين G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ در حدود با افزايش ۱۰ ميليون توماني، ۹۰۰ ميليون تومان قيمت پيدا كرد. كوييك GX L دنده‌اي مدل ۱۴۰۳ به قيمت ۴۶۵ ميليون تومان به فروش رفت.

 

اثر‌پذيري بازار خودرو از شرايط اقتصادي و سياسي

بابك صدرايي، كارشناس خودرويي مي‌گويد: با توجه به ركود اقتصادي، كاهش قدرت خريد مردم و تنش‌هاي سياسي و اقتصادي، ممكن است تقاضا براي خودرو به سرعت افزايش نيابد و حتي دلالان و سوداگران نيز نتوانند مانند گذشته، قيمت‌ها را به سرعت افزايش دهند.

او به تجارت‌نيوز گفته است: گرچه ممكن است قيمت برخي خودروهاي پرتقاضا در بازار افزايش چهار يا پنج درصدي پيدا كند، اما اين افزايش‌ها در مقايسه با گذشته با شدت هيجان بسيار كمتري همراه خواهد بود. بازار خودرو هم‌اكنون تحت تاثير ركود اقتصادي و كاهش نقدينگي قرار دارد و مردم از خريد خودرو خودداري مي‌كنند تا وضعيت اقتصادي و سياسي روشن‌تر شود. او يادآور شد ركود بازار ممكن است در بلندمدت با ادامه قطعي برق و مشكلات ديگر تشديد و بازار خودرو وارد دوره‌اي از ركود عميق‌تر شود. اين ركود مي‌تواند به افزايش ناامني اقتصادي و تعميق بحران‌هاي اقتصادي منجر شود.