آگهي رپرتاژ

عوامل موثر بر افزایش قیمت گوشی موبایل

۱۴۰۳/۱۰/۰۳ - ۱۸:۵۲:۰۱
کد خبر: ۳۲۸۶۴۶
عوامل موثر بر افزایش قیمت گوشی موبایل

زمانی که روند افزایش قیمت انواع گوشی موبایل را بررسی می‌کنیم، متوجه افزایش قیمت قابل توجه آن چه در بازارهای داخلی و چه در بازار خارجی می‎‌شویم. اما سوال اینجاست که چرا برندهای تولیدکننده گوشی موبایل، از تولید گوشی‌های اقتصادی فاصله گرفته و با افزایش قیمت تولیدات خود، انواع مختلفی از گوشی‌های پرچمدار را به بازار ارائه می‌دهند؟ در این مقاله قصد داریم مهمترین عوامل موثر بر افزایش قیمت گوشی موبایل را با هم بررسی کنیم.

زمانی که روند افزایش قیمت انواع گوشی موبایل را بررسی می‌کنیم، متوجه افزایش قیمت قابل توجه آن چه در بازارهای داخلی و چه در بازار خارجی می‎‌شویم. اما سوال اینجاست که چرا برندهای تولیدکننده گوشی موبایل، از تولید گوشی‌های اقتصادی فاصله گرفته و با افزایش قیمت تولیدات خود، انواع مختلفی از گوشی‌های پرچمدار را به بازار ارائه می‌دهند؟ در این مقاله قصد داریم مهمترین عوامل موثر بر افزایش قیمت گوشی موبایل را با هم بررسی کنیم.

1- افزایش تقاضای مشتریان

شاید بتوان گفت که مهمترین دلیل بالا رفتن قیمت موبایل، افزایش تقاضای مشتریان و نیاز بازار بوده است؛ زیرا تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن گوشی موبایل به یکی از ضروریات زندگی امروز تبدیل شده است. به همین دلیل، روز به روز باید کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. این افزایش کیفیت هم لزوما با بالا رفتن قیمت همراه است.

2- استفاده از فناوری های جدید

تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه همواره باید به دنبال فناوری‌های جدید در گوشی‌های خود باشند تا هم مشتریان به سمت آنها جذب شوند و هم نیاز دنیای امروز را برطرف کنند. از سوی دیگر، گوشی‌های همراه به یک وسیله همه کاره در زندگی ما تبدیل شده‌اند؛ به همین دلیل نیاز است که حتما فناوری‌های جدید در آن به کار گرفته شوند. هزینه تولید پردازنده‌های پرسرعت، دوربین‌های با کیفیت بالا و باتری‌هایی با طول عمر بیشتر قطعا بیشتر است و همین موضوع، باعث افزایش قیمت گوشی موبایل می‌شود.

3- هزینه واردات گوشی موبایل

یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش قیمت گوشی موبایل، هزینه واردات آن به بازارهای داخلی است. تحریم کشور ایران توسط تولیدکنندگان این گوشی‌ها و تغییرات نرخ ارز باعث شده که قیمت گوشی موبایل در بازار ایران بسیار بالا برود. برای مثال قیمت گوشی آیفون در بازار ایران بسیار بالا است و این موضوع مستقیما به تحریم بازارهای ایران توسط این برند بستگی دارد.

4- بالا رفتن قیمت مواد اولیه

به دلیل اینکه منابع لازم برای تولید کردن برخی از قطعات خاص مانند باتری موبایل محدود شده‌اند، مواد اولیه هم گران شده‌اند. به همین دلیل، تولیدکنندگان باید هزینه بیشتری برای تامین مواد اولیه خود بپردازند و این موضوع می‌تواند قیمت نهایی تولیدات آنها را هم تحت تاثیر قرار دهد. البته خیلی از برندها برای کاهش هزینه‌های تولید خود، شارژر را از داخل جعبه حذف کرده‌اند؛ با این حال، این موضوع، افزایش هزینه‌های مصرف کننده را به دنبال داشته است.

گوشی موبایل

5- افزایش مالیات شرکت ها

امروزه بسیاری از دولت‎‌ها برای تامین هزینه‌های خود، مالیات زیادی را برای تولیدکنندگان گوشی‌های همراه خود وضع کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که تولیدکنندگان هم این مالیات را بر روی محصولات خود اضافه کرده و آن را از مصرف کنندگان دریافت کنند. در نتیجه هزینه‌های مازاد تولید گوشی تلفن همراه بالا رفته و همین موضوع، افزایش قیمت گوشی موبایل را به دنبال دارد. از سوی دیگر، مالیات‌های مربوط به واردات هم به این مسئله اضافه شده‌اند و در نتیجه قیمت گوشی در بازار داخلی نسبت به بازارهای جهانی بیشتر است.

6- هزینه های مربوط به تحقیق و توسعه

با توجه به نیاز تولیدکنندگان گوشی‌های همراه به فناوری‌های جدید در ساخت این محصولات، باید بخش جداگانه‌ای به نام تحقیق و توسعه برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود. هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه، معمولا بسیار بالا هستند؛ زیرا پژوهشگران در این قسمت‌ها باید موارد مختلف را در شرایط واقعی تست کنند تا بتوانند به بهترین نتیجه برسند. در نتیجه نیاز به انواع تجهیزات برای ساخت این وسایل دارند که تامین و نگهداری آنها هزینه بالایی را به تولیدکنندگان تحمیل خواهد کرد. همچنین داغ شدن بازارهای رقابتی در این زمینه، باعث اهمیت بیشتر بخش تحقیق و توسعه شده و همین موضوع در نهایت افزایش قیمت تولیدات را به دنبال خواهد داشت.

7- هزینه های بازاریابی و تبلیغات

در گذشته تنها چند برند محدود در بازار گوشی‌های همراه فعالیت داشتند؛ اما امروزه، برندهای مختلفی در زمینه تولید گوشی‌های موبایل فعالیت دارند. در نتیجه حتی برندهای مطرح هم باید هزینه بازاریابی و تبلیغات را بپردازند تا بتوانند گوی سبقت را از هم بربایند. نکته مهم اینجا است که شرکت‌های تبلیغاتی هم به دلیل زمانی که برای طراحی تبلیغات می‌گذارند، تعرفه بالایی دارند. در نتیجه تولیدکنندگان باید هزینه زیادی برای این کار بپردازند و در نهایت، قیمت محصولات خود را بالا می‌برند.

8- اضافه کردن ویژگی های مختلف به گوشی همراه

در گذشته گوشی‌های همراه تنها امکان تماس گرفتن یا پیام دادن را داشتند؛ اما رفته‌رفته دوربین و امکانات دیگر هم به این گوشی‌ها اضافه شد. واضح است که کیفیت این امکانات در همه گوشی‌ها یکسان نیست؛ به همین دلیل است که قیمت‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. اما باید بدانید که وجود امکانات بیشتر در گوشی موبایل مانند حافظه بیشتر، لنزهای دوربین بیشتر، سنسورهای امنیتی بیشتر و باتری قوی‌تر، نیازمند افزایش قیمت محصولات دیگر است.