اعلام قيمت بنزين سوپر وارداتي
مشاور معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي از عرضه بنزين سوپر وارداتي در جايگاههاي سوخت تا آخر سال خبر داد. عماد رفيعي گفت: بنزين سوپر تا آخر امسال در جايگاهها عرضه خواهد شد و با تعاملي كه با واردكنندگان داشتيم، پيشبيني ميكنيم كه با قيمت هر ليتر ۴۰ هزار تومان عرضه شود، مشروط به اينكه بانك مركزي همكاري در زمينه تخصيص ارز نيمايي را با ما داشته باشد.
مشاور معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي از عرضه بنزين سوپر وارداتي در جايگاههاي سوخت تا آخر سال خبر داد. عماد رفيعي گفت: بنزين سوپر تا آخر امسال در جايگاهها عرضه خواهد شد و با تعاملي كه با واردكنندگان داشتيم، پيشبيني ميكنيم كه با قيمت هر ليتر ۴۰ هزار تومان عرضه شود، مشروط به اينكه بانك مركزي همكاري در زمينه تخصيص ارز نيمايي را با ما داشته باشد. وي با بيان اينكه اين پيشبيني ۴۰ هزار تومان براي قبل از افزايش قيمت ارز است و احتمال دارد اكنون به قيمت ۵۰ هزار تومان برسد، اظهار كرد: پيشبيني ما اين است كه تقاضا براي اين بنزين وجود دارد. رفيعي افزود: طبق برآوردهاي صورت گرفته در ابتداي امر ميزان تقاضا براي بنزين سوپر بيش از ۲۰۰ هزار ليتر در روز نباشد كه با توجه به ميزان مصرف ۱۲۵ ميليون ليتر در روز عدد كمي است؛ اما اگر به مرور زمان بتوانيم مشوقهاي نرخ ارز ترجيحي و معافيت ماليات بر ارزش افزوده و گمركي را داشته باشيم قيمت بتواند بين ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان باشد. رفيعي با اشاره به افزايش قيمت كارت جايگاه و عدم تغيير قيمت بنزين ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ توماني گفت: اين مساله به غير از اينكه موجب افزايش قاچاق و بد مصرفي شده ديتاهاي ما را بهشدت تحت تاثير قرار داده است، به دليل اينكه افراد انگيزهاي براي استفاده از كارت سوخت شخصي ندارند. وي افزود: در زمينه كارت جايگاه احتمالا يا كارمزد استفاده از كارت جايگاه در نظر ميگيريم يا اينكه قيمت كارت جايگاه مقداري متفاوت باشد. مشاور مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با اشاره به ناترازي انرژي در كشور اظهار كرد: ما به عنوان يك كشور نفتي كه از نظر منابع نفت خام و گاز طبيعي در رتبه بالايي قرار داريم، گفت: به صورت تاريخي نيز يك شركت نفتي هستيم بهطوري كه مهمترين منابع بودجهاي كشور منابع نفتي بوده است. وي با بيان اينكه تا ۱۲۰ سال آينده منابع نفت و گاز را خواهيم داشت اما با توجه به روند مصرف بايد به سمت واردات انرژي به ويژه واردات بنزين و گازوييل پيش برويم، اظهار كرد: با توجه به تخفيفهايي كه در زمينه خوراك و سوخت صنايع وجود دارد بيشترين مالياتي كه از شركتهاي انرژيبر دريافت ميكنيم، همان سود ناشي از يارانههاي انرژي است. پس در نتيجه اگر روزي نتوانستيم يارانههاي انرژي را دريافت كنيم، درآمدها نيز بهشدت تحت تاثير قرار خواهد گرفت. مشاور مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با بيان اينكه با توجه به اينكه غلطك ناترازي انرژي به سرعت به سمت ما حركت ميكند ما نيز مجبور هستيم سياستها را براي تبديل شدن به يك اقتصاد غيرنفتي داشته باشيم، بهطوري كه تا چهار سال آينده به يك نتايجي برسيم، اظهار كرد: سرعت سياستگذاريها و فعاليتها براي عبور از بحران ناترازي انرژي بايد به گونهاي باشد كه در چهار سال پيشرو راههايي كه در ۷۰ سال گذشته را انجام ندادهايم انجام دهيم. وي با اشاره به اهميت بازارسازي انرژي و كوچكسازي اقتصاد يارانهاي در زمينه انرژي گفت: اينكه بخش خصوصي نسبت به واردات بنزين سوپر اقدام كند، امر مهمي بود. طي دو سال اخير تقريبا در كشور بنزين سوپر نداشتيم اما اقدامي كه در اين راستا صورت گرفت شرايط را بهبود بخشيد. به گفته مشاور مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با اجراي چنين سياستهايي ميتوانيم قيمت يارانهاي را كاهش دهيم و مديريت بهتري داشته باشيم. رفيعي با بيان اينكه استفاده از سوخت سي ان جي در سالهاي اخير با كاهش مواجه بوده است، اظهار كرد: درصد استفاده از سي ان جي از ۲۱ درصد به ۱۳ درصد كاهش يافته كه بايد اصلاح شود. وي با بيان اينكه عمر مفيد مخازن سي ان جي ۱۵ سال است لذا خيلي از اين مخازن سي ان جي بايد اصلاح شوند، گفت كه موضوع نوسازي مخازن تاكسيها را به صورت رايگان در دستور كار داريم كه بخشي از آن انجام شده و به دنبال اين هستيم كه براي وانتبارها نيز همين كار را انجام دهيم. مشاور مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با بيان اينكه مذاكراتي را با آژانسهاي اينترنتي در همين راستا داشتهايم كه رانندگان آنها حتي اگر تاكسي نباشد، نيز نسبت به تبديل خودروي خود اقدام كند و بخش عمدهاي از هزينه تبديل را ما پرداخت كنيم و ميزان كارمزد را نيز شركتهاي اينترنتي كاهش دهند تا مالكان خودروها انگيزه اين كار را داشته باشند.