معاون اول رييس‌جمهور:

آزادراه تهران - شمال را بعد از ۳۰ سال تكميل مي‌كنيم

۱۴۰۳/۱۰/۱۰ - ۰۰:۴۸:۵۰
|
کد خبر: ۳۲۹۱۷۲

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه اتمام آزادراه تهران- شمال يكي از اولويت‌هاي اصلي ماست، تصريح كرد: قصد داريم كاري كه ۳۰ سال طول كشيده است را در اين دولت تمام كنيم .

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه اتمام آزادراه تهران- شمال يكي از اولويت‌هاي اصلي ماست، تصريح كرد: قصد داريم كاري كه ۳۰ سال طول كشيده است را در اين دولت تمام كنيم .

در اين ديدار كه با حضور دبير هيات دولت، وزير راه و شهرسازي، رييس سازمان برنامه و بودجه كشور، رييس كل بانك مركزي و «سرمايه‌گذاران و بهره‌برداران آزادراه‌هاي كشور» صورت گرفت، معاون اول رييس‌جمهور بعد از شنيدن گزارش‌ها و پيشنهادهاي فعالان بخش آزادراهي كشور گفت: واقعيت اين است كه در سه دهه گذشته، كارهاي بسيار ارزشمندي در بخش زيربنايي راه‌ها صورت گرفته است كه باعث شده وضعيت ما در اين حوزه، نسبت به ۳۰ سال گذشته اصلا قابل مقايسه نباشد و آنچه كه امروز داريم توان و ظرفيت كشور در حوزه طراحي و اجراي‌ آزادراه‌ها با مشاركت بخش خصوصي را نشان مي‌دهد، آزادراه تهران- شمال، با تونل‌ها و جاده‌هايي كه در آن ساخته شده، باعث غرور و افتخار است.
عارف افزود: تمامي دولت‌ها در بخش راه، هميشه نقش حمايتي داشته‌اند و شخصا به ياد ندارم كه با مقامات كشورهاي خارجي (مرتبط با اين حوزه)
ديداري داشته باشم اما بحثي از سد‌سازي، پل‌سازي و راهسازي نشده باشد.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه اين جلسه به ذكر خاطراتي از حضور در جمع فعالان ساخت و نگهداري آزادراه‌ها پرداخت و با تشكر از وطن دوستي و فداكاري آنها با وجود مشكلات مالي گفت: در هنگام ساخت يكي از آزاد راه‌هاي اصلي كشور، در حالي كه جاده زيرسازي شده اما هنوز آسفالت نشده بود براي بازديد به آنجا رفتيم، در حال بازديد بوديم كه متوجه فردي شديم كه با پيكان نان تازه از قزوين براي كارگران آورده بود و مشغول توزيع آن بود، يكي از مسوولان وي را معرفي كرد و گفت كه ايشان پيمانكاري هستند كه مسووليت ساخت اين قطعه از آزادراه را برعهده دارند، برايم بسيار غرورآفرين بود كه آقاي پيمانكار با وجود آنكه بابت كاري كه انجام داده بود از دولت، طلب داشت، اما كار را رها نكرده بود و با اشتياق و علاقه كار را ادامه مي‌داد.

عارف در ادامه به بيان خاطره ديگري پرداخت و گفت: در يكي از جاده‌هاي اصفهان، مشكلي پيش آمده بود و براي بازديد به آنجا رفته بوديم‌، مديران دولتي به من گفتند كه پيمانكار مبلغ زيادي از دولت طلب دارد و امكان دارد داد و بيداد كند، وقتي به آنجا رسيديم شخص پيمانكار را ديدم و بعد از احوالپرسي به ايشان گفتم مي‌دانم كه شما مبلغ سنگيني طلب داريد، گفت نه طلبي ندارم، اين وظيفه‌ام است كه با كيفيت خوب كار كنم، اين هم نگاه غرورآفرين پيمانكار ديگري بود كه به عشق ايران و وطنش كار مي‌كرد.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه گفت: ما وقتي اين عشق و علاقه به ايران را در اين بخش مي‌بينيم، با تمام توان براي پيشرفتش تلاش خواهيم كرد و حتي وقتي بين بخش دولتي و بخش خصوصي رقابتي وجود داشته باشد، حتما طرف بخش خصوصي مي‌ايستيم.

وي ادامه داد: در مناقصه پروژه راهسازي در قرقيزستان، دو پيمانكار جمهوري اسلامي ايران كه يكي مربوط به بخش خصوصي و ديگري مربوط به بخش دولتي بود به مرحله نهايي رسيده بودند، قرار بود به اين كشور سفر كرده و با مقاماتش ديدار كنم، پيمانكار بخش دولتي هم با ما همسفر بود و در مسير پرواز دايما درباره توانمندي‌هاي اين بخش در ساخت آزادراه توضيح مي‌داد و هدفش اين بود كه با مقامات دولتي آن كشور، رايزني صورت بگيرد تا كار را به پيمانكار دولتي بدهند اما وقتي با مقامات آن كشور صحبت كرديم گفتم كه ما ترجيحمان آن است كه از بين اين دو شركت، اجراي كار را به بخش خصوصي واگذار كنيد و همين‌طور هم شد.
عارف افزود: كار شما اولويت ذاتي دولت‌هاست، ‌به دليل كاهش تلفات انساني و كاستن از سوخت مصرفي و تاثير آن در محيط زيست و همينطور صرفه‌جويي در وقت و هزينه شهروندان و ديگر مزاياي آن، ‌با هر شاخصي كه در نظر گرفته شود، باز هم صرفه دولت‌ها با ساخت آزادراه است اما به هر حال منابع دولت هم محدود است.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه گفت: اتمام آزادراه تهران- شمال يكي از اولويت‌هاي اصلي ماست، ما قصد داريم كاري كه ۳۰ سال طول كشيده است را در اين دولت تمام كنيم و به سرانجام برسانيم.

وي در ادامه خطاب به حاضران در جلسه گفت: با وجود مضايق مالي و مشكلاتي‌كه وجود دارد اما شما به بزرگي كارتان و خدمتي كه به وطن مي‌كنيد، فكر كنيد، اينكه ۱۵ تا ۲۰ درصد در كاهش تلفات نقش داريد خدمتي است كه با پول قابل ارزشگذاري نيست، شما صرفا كار اقتصادي نمي‌كنيد بلكه به وطن­تان خدمت مي‌كنيد.

معاون اول رييس‌جمهور در ادامه افزود: ما در اين حوزه نياز به قانون جديدي نداريم اما در هر موردي كه نياز به همكاري دولت باشد، پاي كار هستيم و با تمام قدرت و توان، حمايت مي‌كنيم و خواهيم ديد كه تا پايان دولت چهاردهم چند پروژه بزرگ آزادراهي را به نتيجه خواهيم رساند.

در اين نشست، يك نفر از پيمانكاران و بهره‌برداران بزرگ آزادراهي كشور، با گلايه از اينكه طي دهه‌ها، هميشه بيش از ۱۵ مشكل تكراري را بيان كرده‌ و به نتيجه نرسيده‌اند گفت: خوشبختانه در جلسه‌اي كه امروز با وزير راه و شهرسازي داشتيم، شش مورد از مشكلات حل شد و اميدواريم كه در اين دولت براي ساير مشكلات نيز چاره‌انديشي شود.