يارانه سوخت به نفع قاچاقچيان است!
رييس هياتمديره اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي گفت: راهكار اساسي و اصولي براي جلوگيري از قاچاق سوخت؛ حذف يارانهها با مكانيزم درست است. اگر به يكباره نتوانيم به اين هدف برسيم حداقل بايد عزم و تصميم آن وجود داشته باشد كه در يك برنامه چند ساله يارانه را حذف كنيم و به شيوه مفيد و صحيح و بدون هدررفت توزيع آن صورت گيرد.
رييس هياتمديره اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي گفت: راهكار اساسي و اصولي براي جلوگيري از قاچاق سوخت؛ حذف يارانهها با مكانيزم درست است. اگر به يكباره نتوانيم به اين هدف برسيم حداقل بايد عزم و تصميم آن وجود داشته باشد كه در يك برنامه چند ساله يارانه را حذف كنيم و به شيوه مفيد و صحيح و بدون هدررفت توزيع آن صورت گيرد. احمد معروفخاني در گفتوگو با ايلنا، در ارزيابي قاچاق سوخت و راهكارهاي جلوگيري از آن اظهار داشت: متاسفانه به خاطر يارانه وحشتناكي كه در حوزه سوخت داريم سالهاست كه پديده قاچاق در كشور خصوصا در نقاط مرزي كه فاصله قيمتي ۳۰ تا ۴۰ برابر ميشود؛ رخ ميدهد. وي افزود: راهكار اساسي و اصولي براي جلوگيري از قاچاق سوخت؛ حذف يارانهها با مكانيزم درست است. اگر به يكباره نتوانيم به اين هدف برسيم حداقل بايد عزم و تصميم آن وجود داشته باشد كه در يك برنامه چند ساله يارانه را حذف كنيم و به شيوه مفيد و صحيح و بدون هدررفت توزيع آن صورت گيرد. رييس هياتمديره اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه قاچاق سوخت هدررفت يارانه است كه از سرمايه ملي مردم كسر ميشود، گفت: راهكار اساسي و جدي اين است كه در يك برنامه مدون و مشخص طي يك بازه زماني قاچاق از بين برود، راهكار كوتاهمدت هم اينكه ابزارهاي نظارتي توزيع را قويتر كنيم، به گفته رييسجمهور وقتي توليدكننده و توزيعكننده سوخت هر دو يك نهاد و سازمان است؛ متوجه ميشويم برخي گپها وجود دارد از جمله اينكه يارانههايي كه به كارگاههاي صنعتي كه گاز و برق ندارد، تعلق ميگيرد درست محاسبه و تخصيص داده نميشود و در نتيجه درست هم استفاده نميشود. وي درباره تاثير قاچاق سوخت روي اقتصاد و معيشت مردم خاطرنشان كرد: بهطور كلي قاچاق درواقع هدررفت يارانهاي است كه بايد به مردم تعلق گيرد و در جاي درست مصرف شود كه نتيجه اين هدررفت ناترازي اقتصادي، افزايش تورم، عدم رشد اقتصادي و معضلات اجتماعي است، در نتيجه بهطور غيرمستقيم همه اين آثار مخرب را در پي دارد. معروفخاني گفت: يكي از راهكارها اينكه سهميهها حذف و به جاي آن به اين كارگاهها يارانه نقدي پرداخت شود تا خودشان زيرساخت لازم را برقرار كنند، بعبارت ديگر نبايد خود سوخت را تحويل دهيم تا اين اتفاقات نيفتد، دليل عمده ديگر بحث قاچاق اين است كه فرآيند توزيع و تحويل در نيروگاهها هم درست نيست، اين فرايند دستي و شخصمحور است در نتيجه ممكن است ضريب خطا و اشتباه داشته باشد، پلمپهاي هوشمند ميتواند راهكار مناسبي باشد كه نظارت توزيع را افزايش داده تا فراوردهها در محل درست خود تحويل و به مصرف برسد. وي با اشاره به لزوم اصلاح قانون و وضع قوانين جديد در حوزه كنترل قاچاق سوخت خاطرنشان كرد: خيلي از قوانين ما درحوزه كنترل قاچاق پيشگيرانه نيست در نتيجه بايد اين قوانين اصلاح و وضع قوانين جديد داشته باشيم.
رييس هياتمديره اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفت، گاز و پتروشيمي درباره احتمال تغيير نرخ بنزين سوپر وارداتي بيان داشت: در صورت اجرای كار كارشناسي درستي است، طبق مصوبه هيات دولت بناست كه بخش خصوصي بنزين سوپر را وارد و به نرخ فوب خليجفارس توزيع كند، در واقع در راستاي حذف يارانه انرژي يك جامعه هدفي است كه قشر مرفه هستند، درست نيست كه همه اقشار به يك ميزان از يارانه بهرهمند شوند، بعبارت ديگر بايد يارانه اين اقشار حذف و با نرخ آزاد بنزين تهيه كنند و اين اقدام ميتواند مقدمهاي باشد كه قيمت بنزرين معمولي و گازوئيل را هم اصلاح كنيم. وي با اشاره به شيوه كنوني سهميهبندي و توزيع با كارت سوخت گفت: تجربه اخير كارت سوخت موفق نبود و هوشمندي و نظارت دقيق توزيع صورت نگرفت اما مشخصا با ابزارهاي نوين و ديجيتالي ميتوان شيوههاي دقيقتر و منظمتري مانند استفاده از پلاك خودرو، كارت ملي يا گواهينامه را تعريف كرد. اكنون چند سناريو درحال بررسي است اما نهايي و ابلاغ نشده در هر حال اگر راهكارهاي هدفمندتري براي توزيع يارانه در نظر گرفته شود هزينه اضافي و بوروكراسي تحميل نخواهد شد.