تحول در نظام بانكي كشور با تحقق دولت الكترونيكي

۱۴۰۳/۱۰/۱۷ - ۰۱:۱۶:۳۱
|
کد خبر: ۳۲۹۸۴۴

در راستاي پياده‌سازي دولت الكترونيك طي سال‌هاي اخير چك الكترونيكي با هدف تسهيل كار شهروندان در نظام بانكي كشور، در دسترس قرار گرفت كه به واسطه آن پول به‌صورت الكترونيكي از حساب چك پرداخت‌كننده برداشت و به‌حساب چك‌گيرنده واريز مي‌شود.

در راستاي پياده‌سازي دولت الكترونيك طي سال‌هاي اخير چك الكترونيكي با هدف تسهيل كار شهروندان در نظام بانكي كشور، در دسترس قرار گرفت كه به واسطه آن پول به‌صورت الكترونيكي از حساب چك پرداخت‌كننده برداشت و به‌حساب چك‌گيرنده واريز مي‌شود. به گزارش ايسنا، اگر روزگاري به دنبال استقرار دولت الكترونيكي بوديم تا خدمات‌دهي دولت از فضاي فيزيكي به بسترهاي فناوري اطلاعات منتقل شود، اكنون در حال گذار به دولت پلتفرمي هستيم كه در آن سكوهاي ديجيتال خدمات عمومي مربوط به دولت را به مردم ارايه مي‌دهند. بررسي‌ها حاكي است كه امروزه راه‌حل برطرف كردن مشكلات كشور استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات است و ناچار به استفاده از آن هستيم و اين موضوع يك مساله جهاني است. در اين راستا پياده‌سازي دولت الكترونيكي به عنوان محوري حياتي در ارايه خدمات بهتر و بهبود شفافيت به شمار مي‌رود اما با مطرح شدن بحث اجراي دولت الكترونيكي طي سال‌هاي گذشته در ايران، چالش‌هايي مانند نبود زبان مشترك ميان مجري‌ها، فقدان منشور پروژه، كمبود زيرساخت‌هاي لازم در بعضي از سازمان‌هاي همكار در مسير تحقق اين امر مهم قرار گرفت. اين در حالي بود كه نتايج بررسي‌ها نشان مي‌داد كه كيفيت خدمات دولت الكترونيكي، بر حكمراني خوب تأثير مستقيم و مثبت دارد. يعني هرچه خدمات الكترونيكي بهتري توسط دولت عرضه شود، شاخص‌هاي حكمراني خوب بيشتر جاري و ساري خواهد شد. دولت الكترونيكي راه‌حلي براي ايجاد يك دولت باز، كارآمد، پاسخگو و شفاف براي بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته يا ايجاد اعتماد است. ازاين‌رو، براي كشورهاي درحال‌توسعه، اجراي دولت الكترونيكي به‌منظور توسعه سيستم حاكميت آنكه باعث افزايش اعتماد شهروندان در دولت مي‌شود، مهم است.

 

مهم‌ترين مزيت‌هاي دولت الكترونيكي

در اين نوع دولت، خدمات به شكلي ساده، نوآورانه و با شيوه‌اي درست به مردم ارايه مي‌شوند و داراي دو قابليت اساسي هستند. در نوع نخست، درخواست از جانب خدمت‌گيرنده بدون پرداختن به پيش نيازها مطرح مي‌شود و نيازي نيست شهروند به دنبال درخواست خود در دستگاه‌هاي دولتي حركت كند. در مدل دوم و به عبارتي پيشرفته‌تر، خدمات بر مبناي استحقاق مردم ارايه مي‌شوند و به اعلام درخواست شهروند كاري ندارند و خود به خود بر اساس نياز افراد جامعه كليد مي‌خورند. در اين راستا، چك الكترونيكي از جمله خدمات و سرويس‌هايي است كه طي سال‌هاي گذشته براي هدف‌هاي گفته شده در دسترس عموم مردم قرار گرفت. چك الكترونيكي (eCheck)، نسخه ديجيتالي چك كاغذي سنتي است، با اين چك، پول به‌صورت الكترونيكي از حساب چك پرداخت‌كننده برداشت و به‌حساب چك‌گيرنده واريز مي‌شود. اين نوع چك بخشي از حوزه بانكداري الكترونيكي بزرگ‌تر و بخشي از زيرمجموعه معاملات است كه به عنوان انتقال وجوه الكترونيكي (EFT) ناميده مي‌شود و نه‌تنها شامل چك‌هاي الكترونيكي بلكه ساير عملكردهاي بانكي رايانه‌اي مانند برداشت، سپرده، معاملات كارت به كارت و ويژگي‌هاي واريز چك از راه دور است. درباره پردازش چك الكترونيكي مي‌توان گفت مشابه پردازش چك كاغذي است و فقط سريع‌تر انجام مي‌شود. به‌جاي اينكه مشتري برگه چك كاغذي را به‌صورت دستي پر كند اين فناوري اجازه مي‌دهد فرآيند به‌صورت الكترونيكي باشد.

 

آخرين وضعيت چك الكترونيكي در ايران

با توجه به اينكه مشتريان بيش از هر زمان ديگر به رايانه‌ها و دستگاه‌هاي تلفن همراه خود دسترسي دارند و از اين طريق قبض‌هاي خود و هزينه خدمات را پرداخت كرده و خريد مي‌كنند؛ پرداخت الكترونيكي بسيار سودمند و چك الكترونيكي موجب سهولت مي‌شود كه مهم‌ترين مزيت آن را مي‌توان هزينه‌هاي پايين‌تر، صرفه جويي در وقت و قابل اطمينان بودن آن دانست. براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي نهادهاي رسمي، از زمان راه‌اندازي چك الكترونيكي در كشور تا نيمه آذرماه بيش از ۹۹۰ هزار فقره چك الكترونيك صادر شده و بيش از ۹۹.۷ درصد چك‌هاي الكترونيك كارسازي شده، وصول شده است.