جزييات قطارهاي گردشگري اعلام شد

شيرگاه و كاشان، دو مقصد فعلي

۱۴۰۳/۱۰/۱۸ - ۰۱:۱۲:۳۳
|
کد خبر: ۳۲۹۹۷۳

توجه به قطارهاي گردشگري در سال‌هاي اخير افزايش يافته است و بعد از قطار گردشگري تهران به شيرگاه، اكنون قطار گردشگري تهران به كاشان آغاز به كار كرده و آن طور كه مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه‌آهن مي‌گويد، اين شركت بنا دارد قطارهاي ديگري در ساير مسيرها راه‌اندازي كند.

توجه به قطارهاي گردشگري در سال‌هاي اخير افزايش يافته است و بعد از قطار گردشگري تهران به شيرگاه، اكنون قطار گردشگري تهران به كاشان آغاز به كار كرده و آن طور كه مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه‌آهن مي‌گويد، اين شركت بنا دارد قطارهاي ديگري در ساير مسيرها راه‌اندازي كند.

قطار گردشگري نوعي خدمات حمل و نقل ريلي به حساب مي‌آيند كه به منظور ارايه تجربه‌هاي گردشگري به مسافران طراحي شده‌اند و خدماتي از جمله عبور از مسيرهاي زيبا و ديدني، برنامه‌هاي تفريحي، خدمات رفاهي، راهنمايي‌هاي حرفه‌اي و توقف در مسير را ارايه مي‌دهند. در اين قطارها هدف صرفا رساندن مسافر به مقصد نيست، بلكه بهره‌مندي از مسير نيز از اهميت بسياري برخوردار است.

به گزارش ايسنا، محسن طباطبايي در گفت‌وگو با ايسنا، در تشريح قطارهاي گردشگري اظهار كرد: در اين قطارها مسافر داخل قطار از خدمات گردشگري بهره‌مند مي‌شود؛ مانند قطار مسير تهران به شيرگاه كه در بين راه توقف‌گاه‌هايي است، مسير بكر بوده و جاده‌اي نيز در مسير وجود ندارد. مسافران از امكانات مسير استفاده مي‌كنند و داخل قطار هم توضيحاتي در مورد اماكن داده مي‌شود و مسير هم جذابيت گردشگري دارد. او افزود: اولين قطار گردشگري تهران به كاشان اخيرا راه‌اندازي شده است. اين قطار تا كاشان توقفي ندارد و در مسير، خدمات خاصي ارايه مي‌شود. پس از آن تركيب ريل و جاده خواهد بود؛ يعني اتوبوس‌هايي در انتهاي مسير وجود دارد كه مسافران را به اماكن تاريخي برده و پس از بازديد از آنها، مسافران مجددا با قطار به تهران باز مي‌گردند.

 

هزينه خدمات تور روي بليت حساب شده است

مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري شركت راه‌آهن تصريح كرد: اين اقدام باعث مي‌شود تعداد زيادي خودرو سواري از اين مسير حذف و سفر ايمني براي مسافران فراهم شود. ضمن اينكه مسافران از خدمات گردشگري استفاده خواهند كرد. او گفت: راه‌آهن بنا دارد قطارهاي گردشگري را توسعه دهد. شروع اين كار حدود دو ماه پيش با قطار تهران - شيرگاه آغاز شد كه مستمر هر دو هفته يك‌بار تكرار مي‌شود. قطار تهران - كاشان نيز هر دو هفته يك‌بار انجام خواهد شد. طباطبايي اظهار كرد: قصد داريم در مناسبت‌هاي خاص، مسيرهاي جديد راه‌اندازي كنيم. قطارهايي در حال بررسي هستند ولي هنوز نهايي نشده‌اند. در حال رايزني با پيمانكاران در اين خصوص هستيم. او عنوان كرد: بنا داريم با كمترين هزينه اين خدمات را به مردم ارايه دهيم و قيمت پايه و قيمت بليت برابر ساير قطارها در اين مسير است. 

مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري شركت راه آهن در ادامه گفت: هزينه همه خدمات تور نيز روي بليت حساب شده است.

 

راه‌اندازي گردشگري مثلث طلايي

او با اشاره به اينكه قصد داريم گردشگري مثلث طلايي را نيز از بهمن ماه اجرا كنيم، گفت: مثلث طلايي در واقع شهرهاي اصفهان، شيراز و يزد هستند كه امكانات گردشگري خوبي دارند و قبلا تجربه آن را نيز داشته‌ايم و پيگير آن نيز هستيم كه بتوانيم مسيرهايي را راه‌اندازي كنيم تا مسافران از آن استفاده كنند. يعني قطار در يك سفر چند روزه از تهران ابتدا وارد اصفهان، سپس شيراز و بعد يزد مي‌شود و در نهايت به تهران باز مي‌گردد. طباطبايي اظهار اميدواري كرد كه براي بهمن ماه اولين قطار را راه‌اندازي كنيم و اگر استقبال شد قطارهاي بعدي نيز اضافه مي‌شود. در حال حاضر در مسيرهاي تهران - شيراز، تهران - اصفهان و تهران - يزد قطار داريم ولي اينگونه كه قطاري به صورت تور باشد وجود ندارد. مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري شركت راه آهن با اشاره به اينكه تور اول كاشان براي سرويس اول تقريبا تكميل بود، افزود: با نيازي كه كشور به سفرهاي خانوادگي و گردشگري دارد بنا داريم در راه‌آهن آن را جامه عمل بپوشانيم.

 

قيمت بليت‌ها، مصوب است

مديركل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري شركت راه آهن در پاسخ به اين سوال كه آيا قطار و بليت به اندازه كافي وجود دارد يا خير؟ گفت: به محض اينكه قطار گردشگري آماده مي‌شود از طريق سامانه ۵۱۴۹ و اطلاع‌رساني، سايت باز شده و خريد انجام مي‌شود. قطعا در حوزه عرضه بليت گردشگري و بين شهري كمبودهايي وجود دارد و به اندازه‌ايي كه تقاضا داريم نمي‌توانيم عرضه كنيم. در حقيقت بايد بتوانيم با زيرساخت‌هاي موجود سرويس دهيم. شايد ناوگاني اضافه نشده باشد ولي با تلاش همكاران در راه آهن و خواسته‌هايي مبني بر افزايش بهره‌وري، زيرساخت‌هايي را درست كرديم و بنا داريم اين اتفاق ادامه يابد. او درباره نظارت بر قيمت بليت‌ها نيز اظهار كرد: قيمت بليت‌ها مصوب است و سيستم فروش بليت هميشه يكپارچه بوده و راه‌آهن بر آن نظارت مي‌كند.