تشريح آخرين وضعيت تجارت تهران و برلين

صادرات دام از ايران به آلمان

۱۴۰۳/۱۰/۲۳ - ۰۱:۰۱:۱۰
|
کد خبر: ۳۳۰۵۷۳

رييس اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان گفت: پيش‌تر فرش ايران به عنوان يك كالاي بسيار لوكس در آلمان مطرح بود و آلماني‌ها به داشتن چنين فرشي در خانه‌هاي خود افتخار مي‌كردند اما امروز بازار فرش‌هاي صادراتي آلمان را هندي‌ها و ترك‌ها به دست آورده‌اند. همچنين، مواد غذايي و دام اصلي‌ترين كالاهايي است كه از ايران به مقصد اين كشور صادر مي‌شود.

رييس اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان گفت: پيش‌تر فرش ايران به عنوان يك كالاي بسيار لوكس در آلمان مطرح بود و آلماني‌ها به داشتن چنين فرشي در خانه‌هاي خود افتخار مي‌كردند اما امروز بازار فرش‌هاي صادراتي آلمان را هندي‌ها و ترك‌ها به دست آورده‌اند. همچنين، مواد غذايي و دام اصلي‌ترين كالاهايي است كه از ايران به مقصد اين كشور صادر مي‌شود.

شاهين اصغري، رييس اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان درباره آخرين وضعيت تجارت دو كشور به خبرنگار ايلنا گفت: براساس آخرين آماري كه از تجارت ايران و آلمان در اختيار است ارزش تجارت دو كشور در ۱۰ ماهه ۲۰۲۴ و ماه‌هاي ژانويه تا اكتبر اين سال يك ميليارد و ۲۴۰ ميليون دلار بوده است و اين رقم نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، چهار درصد افزايش داشت، در اين مدت واردات ايران از آلمان هفت درصد رشد سالانه و صادرات ايران به آلمان ۹ درصد كاهش سالانه داشته است. در تجارت دو كشور تراز تجاري به سمت آلمان مثبت است و با اختلاف بسيار زياد واردات ايران از آلمان نسبت به صادرات ايران به اين مقصد بيشتر است.
وي افزود: هر چند ايران از ظرفيت خوبي براي تامين مواد اوليه صنايع آلمان برخوردار است اما هنوز نتوانسته اين ظرفيت را بالفعل كند و بيشتر مصرف‌كننده محصولات آلماني است؛ ماشين‌آلات صنعتي و مواد شيميايي اصلي‌ترين اقلامي است كه ايران از آلمان وارد مي‌كند و در مقابل مواد غذايي و دام اصلي‌ترين كالاهايي است كه از ايران به مقصد اين كشور صادر مي‌شود. 

رييس اتاق بازرگاني و صنايع ايران و آلمان خاطرنشان كرد: اما چنانچه اشاره شد تجارت ايران و آلمان هنوز برقرار است و صادرات كالا از ايران به آلمان شامل كالاهايي مي‌شود كه تحريم نيستند و شركت‌هاي آلماني كه حاضر هستند در شرايط تحريمي تجارت خود را با ايران ادامه دهند تا كسب و كارشان توسعه پيدا كند شامل شركت‌هاي كوچك و متوسط آلماني مي‌شود كه مراودات كم‌تري با امريكايي‌ها دارند. 

اصغري مجموعه‌اي از عوامل داخلي و خارجي را سبب‌ساز تضعيف تجارت ايران و آلمان دانست و در اين باره توضيح داد: اين چالش‌ها تنها به تجارت ايران و آلمان خلاصه نمي‌شود، به‌طور مثال در تجارت با عراق كه يكي از مقاصد اصلي صادرات ايران به شمار مي‌آيد بازرگانان غيرايراني در اين بازار با ال‌سي يك ساله كالاهاي خود را مي‌فروشند اما بازرگانان ايراني به اجبار با پول نقد تجارت مي‌كنند و مسلم است كه عراقي‌ها معامله با ال‌سي را به پول نقد ترجيح مي‌دهند و اين از قدرت رقابت ايراني‌ها مي‌كاهد و همچنين بازرگانان ايراني مجبور به پرداخت هزينه تبدل پول در صرافي هم هستند.