كاخ سفيد فروش تراشههاي هوش مصنوعي را محدود كرد
كاخ سفيد اعلام كرد قانون منع فروش پردازنده هوش مصنوعي به كشورهاي هدف امريكا تصويب شد. بر اساس اين قانون، تعداد تراشههاي هوش مصنوعي يا همان پردازندههاي گرافيكي (GPU) كه اكثر كشورها ميتوانند بدون نياز به مجوز خاص سفارش دهند، محدود شده است.
كاخ سفيد اعلام كرد قانون منع فروش پردازنده هوش مصنوعي به كشورهاي هدف امريكا تصويب شد. بر اساس اين قانون، تعداد تراشههاي هوش مصنوعي يا همان پردازندههاي گرافيكي (GPU) كه اكثر كشورها ميتوانند بدون نياز به مجوز خاص سفارش دهند، محدود شده است. با اين حال، سفارشهايي كه شامل كمتر از ۱۷۰۰ پردازنده گرافيكي باشند، شامل اين محدوديتهاي صادراتي نميشوند. كاخ سفيد در بيانيهاي اعلام كرد: «هوش مصنوعي با سرعتي چشمگير به يك عنصر كليدي در قدرت اقتصادي و امنيتي تبديل شده است. ايالات متحده بايد با جديت عمل كند تا اين تحول را به گونهاي هدايت كند كه فناوري امريكايي پايهگذار استفاده جهاني از هوش مصنوعي باشد و دشمنان نتوانند بهسادگي از هوش مصنوعي پيشرفته سوءاستفاده كنند.» دولت بايدن روز دوشنبه قوانيني جامع و گسترده درباره نحوه اشتراكگذاري تراشهها و مدلهاي هوش مصنوعي با كشورهاي خارجي صادر كرد. هدف از اين قوانين، ايجاد يك چارچوب جهاني است كه نحوه گسترش هوش مصنوعي در جهان در سالهاي آينده را هدايت كند. با توجه به رشد سريع قدرت هوش مصنوعي، دولت بايدن تأكيد كرد كه اين قوانين براي حفظ كنترل بر اين فناوري تحولآفرين در اختيار ايالات متحده و متحدانش ضروري است. هدف اصلي اين قوانين جلوگيري از دسترسي كشورهايي مانند چين و روسيه به اين فناوري است، چرا كه ممكن است از آن براي تقويت توان نظامي، انجام حملات سايبري و تهديد امنيت ملي امريكا استفاده كنند. در مقابل، شركتهاي فناوري به اين محدوديتها اعتراض كرده و معتقدند كه چنين اقداماتي ميتواند به فروش محصولات آنها و آينده صنعت فناوري امريكا آسيب جدي وارد كند.
جزييات قوانين جديد و دستهبندي كشورها
اين قوانين، جهان را به سه دسته تقسيم كرده است: ايالات متحده و ۱۸ كشور نزديكترين شركاي آن (مانند بريتانيا، كانادا، آلمان، ژاپن، كره جنوبي و تايوان) از هرگونه محدوديت مستثني هستند و ميتوانند تراشههاي هوش مصنوعي را بدون محدوديت خريداري كنند؛ كشورهايي كه تحت تحريم تسليحاتي امريكا قرار دارند، مانند چين و روسيه، همچنان با ممنوعيت خريد تراشههاي هوش مصنوعي روبرو هستند؛ ساير كشورها، شامل اكثر جهان، با محدوديت در تعداد تراشههايي كه ميتوانند وارد كنند مواجه خواهند بود، اما ميتوانند با توافقهاي خاص با دولت امريكا، اين محدوديتها را كاهش دهند. كشورها و شركتهايي، از جمله كشورهاي اروپايي، نگراني خود را نسبت به محدوديتهاي اعمالشده ابراز كردهاند و انتقادات متعددي به اين قوانين وارد شده است. كميسيون اروپا در بيانيهاي اعلام كرد كه اين محدوديتها نه تنها فرصتهاي اقتصادي براي ايالات متحده را كاهش ميدهد، بلكه كشورهاي اروپايي را كه تهديد امنيتي محسوب نميشوند، نيز تحت تأثير قرار ميدهد. در عين حال، اين قوانين با هدف جلوگيري از دستيابي چين به فناوريهاي لازم براي توليد هوش مصنوعي از طريق كشورهاي ديگر تدوين شدهاند. امريكا بر اين باور است كه حتي كشورهاي غيرتهديدكننده نيز ممكن است بهطور ناخواسته امكان دسترسي چين به تراشههاي پيشرفته را از طريق وجود واسطههايي فراهم كنند.اين قوانين بهگونهاي طراحي شدهاند كه كشورهاي متحد امريكا به مراكز اصلي ايجاد زيرساختهاي دادهاي بزرگ تبديل شوند و مدلهاي پيشرفته هوش مصنوعي در مرزهاي ايالات متحده و شركاي نزديك آن حفظ شوند. با اين حال، شركتهايي مانند Nvidia و Microsoft نگراني خود را درباره اين محدوديتها ابراز كرده و آنها را تهديدي براي نوآوري و رشد اقتصادي جهاني تلقي كردهاند. چين نيز اين محدوديتها را مغاير با قوانين تجارت بينالمللي دانسته و اعلام كرده است كه براي حفظ حقوق و منافع مشروع خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد. اين قوانين همچنين شامل الزامات امنيتي براي شركتهايي است كه مراكز داده در كشورهاي ديگر راهاندازي ميكنند.