آمازون الكسا را با هوشمصنوعي بازطراحي ميكند
گزارشي از فايننشال تايمز ميگويد آمازون در حال طراحي دوباره الكسا، دستيار صوتي اين شركت، است تا آن را به يك عامل هوش مصنوعي پيشرفته با قابليت انجام وظايف پيچيده تبديل كند.
گزارشي از فايننشال تايمز ميگويد آمازون در حال طراحي دوباره الكسا، دستيار صوتي اين شركت، است تا آن را به يك عامل هوش مصنوعي پيشرفته با قابليت انجام وظايف پيچيده تبديل كند. دستيار صوتي ساخته بزرگترين شركت تجارت الكترونيك جهان در بيش از ۵۰۰ ميليون دستگاه قابل دسترسي است و مدلهاي هوش مصنوعي پيشرفته ميتوانند اين سيستم را از يك ابزار ساده به يك دستيار شخصي پيشرفته تبديل كنند. به گزارش پيوست، آمازون به عنوان بزرگترين ارايهدهنده زيرساخت ابري جهان توان رايانشي قابل توجهي براي پشتيباني از اين سيستم هوش مصنوعي در اختيار دارد و با سرمايهگذاري روي استارتآپ هوش مصنوعي آنتروپيك به فناوريهاي روز هوش مصنوعي دسترسي دارد. خبر بازطراحي الكسا در حالي منتشر ميشود كه شركت اپل نيز به روزرساني بزرگي را با محوريت هوش مصنوعي براي دستيار صوتي سيري مد نظر دارد كه طبق گزارشها در سال ۲۰۲۶ در اختيار كاربران قرار ميگيرد.
كاهش پاسخهاي اشتباه و تاخير در پاسخدهي از مهمترين چالشها
اين پروژه را روهيت پراساد، مدير تيم هوش مصنوعي عمومي آمازون، رهبري ميكند. به گفته او رفع مشكلاتي مانند پاسخهاي اشتباه (توهمات)، تاخير در ارايه پاسخ و افزايش اعتبار پاسخها از جمله موانع پيش روي اين پروژه است. پراساد اظهار داشت كه الكسا بايد خدمات مختلفي را با سرعت و دقت بالا به اجرا بگذارد كه در مقياس جهاني فرايند بسيار پيچيدهاي است. آمازون با اين بازطراحي در تلاش است تا جايگاه خود در كنار بزرگاني مثل گوگل، مايكروسافت و متا كه هركدام نقش پررنگي در موج اخير هوش مصنوعي داشتند، تثبيت كند. اما چنين كاري با موانع مختلف از جمله پيچيدگي جايگزين كردن الگوريتمهاي قديمي با مدلهاي بزرگ زباني (LLM) روبرو است. آمازون همچنين بايد قابليتهاي پيشين الكسا را حفظ كرده و توانمنديهاي تازهاي را به آن اضافه كند. آمازون به تازگي از مدلهاي هوش مصنوعي اختصاصي خود به نام Nova رونمايي كرده است كه با همكاري مدلهاي خارجي مانند Claude از استارتاپ Anthropic توسعه يافتهاند. اين مدلها براي بهبود سرعت، كاهش هزينه و افزايش قابليت اطمينان طراحي شدهاند.
چالشهاي اقتصادي و استراتژي آمازون
با وجود پيشرفتهاي فناوري، آمازون هم همانند ديگر شركتهاي فعال در حوزه هوش مصنوعي به دنبال راهي براي بهرهبرداري مالي از اين پروژه در مقياس جهاني است. از جمله گزينههاي مد نظر اين شركت ميتوان به ارايه خدمات اشتراكي يا دريافت سهمي از فروش كالاها و خدمات اشاره كرد و شركتهاي هوش مصنوعي گزينه افزودن تبليغات را نيز مد نظر دارند. هدف نهايي آمازون، ايجاد مدلهاي هوش مصنوعي قابل اعتماد و ايمني است كه بتوانند در برنامههاي مختلف، از جمله الكسا، مورد استفاده قرار گيرند. اين بازطراحي نشاندهنده تلاش آمازون براي تثبيت جايگاه خود در بازار هوش مصنوعي و ايجاد ارزش براي كاربران است.