قطعي انرژي؛ عامل شكست قراردادهاي چند ميليون دلاري صادراتي غيرنفتي ايران

۱۴۰۳/۱۱/۰۱ - ۰۱:۳۴:۵۴
|
کد خبر: ۳۳۱۴۱۲

سرپرست كميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران و قطر، با بيان يك تجربه شخصي از لغو يك قرارداد چند ميليون دلاري صادراتي به دليل ناتواني توليدكننده در تأمين حجم موردنياز توليد خبر داد و اين مساله را زنگ خطري براي اقتصاد كشور دانست.

سرپرست كميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران و قطر، با بيان يك تجربه شخصي از لغو يك قرارداد چند ميليون دلاري صادراتي به دليل ناتواني توليدكننده در تأمين حجم موردنياز توليد خبر داد و اين مساله را زنگ خطري براي اقتصاد كشور دانست.

به گزارش ايلنا، در جريان برگزاري دهمين كميسيون همكاري‌هاي مشترك اقتصادي ايران و قطر، ميلاد مشرفي، سرپرست كميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران و قطر، با عباس علي‌آبادي، وزير نيرو و رييس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور، ديدار و گفت‌وگو كرد. اين نشست با هدف بررسي چالش‌هاي صادرات و ارايه راهكارهايي براي توسعه روابط اقتصادي ايران و قطر در دوحه برگزار شد.

در اين ديدار كه در محل سفارت ايران در قطر و با حضور دكتر صالح‌آبادي، سفير ايران در قطر، ميلاد مشرفي، عدنان موسي‌پور، رييس اتاق بازرگاني ايران و قطر و جمعي از نمايندگان مجلس، مديران ارشد و تجار بخش خصوصي برگزار شد، وزير نيرو در اين نشست، ضمن شنيدن دغدغه‌هاي صادركنندگان و تجار بخش خصوصي، تأكيد كرد كه نقش اين گروه‌ها در جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي براي پروژه‌هاي ايران مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. وي با يادداشت‌برداري از چالش‌ها و پيشنهادهاي مطرح‌شده، وعده داد كه براي بهبود وضعيت صادرات و رفع موانع موجود، راهكارهايي ارايه و عملياتي شود. ميلاد مشرفي در اين نشست با اشاره به نبود كمپين‌هاي تبليغاتي براي معرفي توانمندي‌هاي ايران در عرصه‌هاي علمي، صنعتي و گردشگري، اظهار اشت: «مردم كشورهاي منطقه از ظرفيت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري ايران آگاهي چنداني ندارند. اين امر ضرورت طراحي و اجراي استراتژي‌هاي بازاريابي و برندسازي براي ارتقاي جايگاه ايران در بازارهاي بين‌المللي را دوچندان مي‌كند.» ميلاد مشرفي با انتقاد از آمار صادرات ايران به كشورهاي منطقه، عنوان كرد: «بيش از ۹۰ درصد صادرات ايران به امارات و عمان، به ساير كشورها صادرات مجدد مي‌شود. اين نشان‌دهنده ضعف در مديريت بازاريابي و عدم معرفي مناسب محصولات ايراني در بازارهاي منطقه‌اي است.» وی همچنين هشدار داد كه كشورهاي منطقه نظير عربستان، امارات و قطر با سرمايه‌گذاري‌هاي كلان، در حال تصاحب سهم بيشتري از بازار هستند و ايران بايد براي مقابله با اين تهديدها، استراتژي‌هاي مناسبي اتخاذ كند. ميلاد مشرفي صادر‌كننده بخش خصوصي در ادامه، تجربه شخصي خود را درباره اثرات منفي قطعي برق و گاز بر صادرات به اشتراك گذاشت. او توضيح داد: «يكي از قراردادهاي چند ميليون دلاري صادراتي به دليل ناتواني توليدكننده ايراني در تأمين محصولات مورد نياز به دليل قطعي برق، به مرحله امضا نرسيد. اين چالش‌ها، لطمه بزرگي به صادرات و اقتصاد كشور وارد مي‌كند.» وي از وزير نيرو درخواست كرد تا اقدامات جدي‌تري براي حل اين معضل انجام شود و آمادگي خود را براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در حوزه انرژي اعلام كرد. مشرفي، بر لزوم تقويت مهارت‌هاي مديريت بازاريابي بين‌المللي در صنايع ايراني تأكيد و اعلام آمادگي كرد تا با تدوين و اجراي استراتژي‌هاي برندينگ، سهم ايران را در بازارهاي بين‌المللي افزايش دهد. براساس اين گزارش، دهمين اجلاس كميسيون همكاري‌هاي مشترك اقتصادي ايران و قطر ۲۰ تا ۲۲ آذرماه جاري به رياست «فيصل بن ثاني بن فيصل آل ثاني» وزير صنعت و تجارت قطر و رييس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و قطر و با حضور «عباس علي‌آبادي» وزير نيرو در راستاي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تعامل سازنده دو كشور ايران و قطر در دوحه برگزار ‌شد. اين كميسيون در قالب چهار كميته تخصصي شامل كميته تجارت (بازرگاني، صنايع و اتاق‌هاي بازرگاني، بانكي، گمركي و بيمه)، كميته زيرساخت (راه و شهرسازي، كشاورزي و فناوري اطلاعات و ارتباطات و كار)، كميته اجتماعي و فرهنگي (گردشگري و صنايع دستي، بهداشتي، علوم و پژوهش، قضايي و حقوقي) و كميته انرژي (آب و فاضلاب، برق و نقت و گاز و محيط زيست) برگزار ‌شد، در حاشيه برگزاري تفاهمنامه‌ها و توافقات دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در سايه آن زمينه‌هاي لازم براي پيشبرد توافقات و اقدامات عملي فراهم شد.