دليل تاخير، وجود مشكلات داخلي يا نگراني سازنده از تحريم؟
چندي پيش بود كه خبري در رسانهها منتشر شد مبني بر اينكه به دليل تاخير در پيش پرداخت قرارداد با چينيها و نگراني شركت سازه از تحريمها، روند ورود واگنها به تهران سختتر از گذشته شده است.
چندي پيش بود كه خبري در رسانهها منتشر شد مبني بر اينكه به دليل تاخير در پيش پرداخت قرارداد با چينيها و نگراني شركت سازه از تحريمها، روند ورود واگنها به تهران سختتر از گذشته شده است. حالا سخنگوي شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه مذاكرات با چينيها را دنبال ميكنيم، ميگويد: درخصوص برقيسازي با چينيها مشكل نداشتيم، بلكه مشكلات داخلي داشتيم كه حل شده است. به گزارش ايلنا، عبدالمطهر محمدخاني ميافزايد: در دو لايه مذاكرات با چينيها را دنبال ميكنيم يكي قرارداد واگنها كه در سطوح بالاي دولت در حال پيگيري است. بحث بعد حمل و نقل برقي است كه بهخوبي پيش ميرود. پانصد تاكسي نيز در آينده نزديك به دو هزار دستگاه ميرسد. محمدخاني ادامه ميدهد: دو دستگاه تراموا هم وارد شده كه در روزهاي آتي تست شبانه آنها انجام ميشود.درخصوص برقيسازي با چينيها مشكل نداشتيم بلكه مشكلات داخلي داشتيم كه حل شده است. يكي قيمتگذاري اتوبوسها بود كه مشكل ما با وزارت صمت حل شده است. سخنگوي شهرداري تهران اظهار ميكند: سفارت ما در چين و وزارت خارجه در سطح كلان و مجموعه بانك مركزي در حال پيگيري موضوع هستند تا مسير ادامه پيدا كند. او پيش از اين گفته بود كه از دو هزار و 100 واگن طبق تصميمگيريهاي وزارت كشور، قرار بود 50 درصد به تهران اختصاص پيدا كند. يكي از اهداف اصلي سفر اول شهردار تهران به چين پيگيري اين تفاهم بود كه متاسفانه در چهار سال دوره قبل مديريت شهري كاملا كنار گذاشته شده بود و اين ترك فعل است و جاي سوال دارد كه چرا پيگيري نشده و رييس شوراي سابق نيز بارها از شهرداري بابت عدم پيگيري واردات اين واگنها انتقاد كرده بود كه بايد بابت عدم تحقق اين توافقها پاسخ گو باشند؛ پيشنهاد ميكنيم رسانهها حق مردم را در اين خصوص مطالبه كنند.
وجود ۱۴۴ نقطه در شهر به عنوان سايت برفروبي
موضوع ديگري كه سخنگوي شهرداري تهران به آن اشاره ميكند، گزارش عملكرد شهرداري درخصوص برفروبي است. او ميگويد: بيش از ۱۵۵۰ دستگاه ماشينآلات شامل كاميون، نمكپاش، لودر و غيره مشغول برف روبي بودهاند. ما همزمان در ۱۴۴ نقطه در شهر سايتهايي برف روبي داريم كه مخازن شن و نمك دارند و دستگاهها مستقر و آماده خدمترساني هستند. بيش از ۷۰۰۰ مخازن زردرنگ شن و نمك هم در سطح شهر هست براي اينكه مردم بتوانند برفروبي را شخصا انجام دهند. محمدخاني ادامه ميدهد: توضيح رسمي من براي اتفاقي كه در يكي از معابر شمال شهر تهران در منطقه ۱ اتفاق افتاده بود بنابراعلام پليس راهور مشكل يك تصادف زنجيرهاي بود. نكته مهم اين است كه از همه رانندگان در ايام سرد سال ميخواهيم ملاحظات رانندگي اين شرايط را داشته باشند. او تذكر ميدهد: گاهي بعضي از اين تصادفات و ترافيكهاي ابتدايي براي همكاران ما در موضوع برف روبي و ساماندهي معابر ايجاد اشكال ميكند. گاهي ماشينهاي برف روبي بهخاطر تصادف و ترافيك ديرتر ميرسند و مشابه آنچه براي آمبولانسها در ماندن پشت ترافيك اتفاق ميافتد براي ماشين برفروب نيز رخ ميدهد. محمدخاني تاكيد ميكند: حل مشكلات مرتبط با بارندگي و برف روبي وظيفه همكاران من است اما رانندگي ايمن به تسهيل مسير خدمتگزاري شهرداري تهران كمك ميكند.
وضعيت كنوني پروژه بلديه
سخنگوي شهرداري تهران درباره پروژه بلديه هم ميگويد: اين دو بخش دارد؛ يك بخش عمراني است كه تقريبا به پايان رسيده و همينروزها بهطور كامل به انجام ميرسد. به عبارتي از تأمين زيرساخت كفپوش، سرمايش و گرمايش، سالن آمفيتئاتر، مجموعه آسانسورها و غيره تقريبا چيزي نمانده و پيمانكار تعهد خود را انجام داده است. محمدخاني ميافزايد: بخش دوم كار باقي مانده كه ميان يك ماه تا چهل روز زمان ميبرد، كنفرانسها، دفاتر ديپلماتيك، تجهيزات رسانهاي و غيره در ميان بخشهاي عمران نيست.همچنان يكي از پيشنهادات اين است كه پس از پايان كار عمراني افتتاح پروژه انجام شود و درحال تصميمگيري هستيم كه يك باره در اولين فرصت بازديدي براي خبرنگاران گذاشته خواهد شد تا با ظرفيتهاي طرح بلديه آشنا شوند.