لزوم حل مشكل مراكز تجاري ناايمن پايتخت
اوايل دي ماه امسال، رييس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران از وجود بيش از ۳۶ هزار ساختمان ناايمن در پايتخت خبر داد، پيش از آن هم مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران گفته بود كه ۸۰ درصد از ساختمانهاي دولتي تهران، تاييديه ايمني ندارند و مالكان آنها همكاريهاي لازم را براي دريافت تاييديه ايمني با سازمان آتش نشاني انجام نميدهند.
اوايل دي ماه امسال، رييس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران از وجود بيش از ۳۶ هزار ساختمان ناايمن در پايتخت خبر داد، پيش از آن هم مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران گفته بود كه ۸۰ درصد از ساختمانهاي دولتي تهران، تاييديه ايمني ندارند و مالكان آنها همكاريهاي لازم را براي دريافت تاييديه ايمني با سازمان آتش نشاني انجام نميدهند.
حجم بالاي ساختمانهاي ناايمن در پايتخت و بيتوجهي به انتشار عمومي فهرست ساختمانهاي نا ايمن با درجه خطرپذيري زياد در شرايطي است كه اعضاي شوراي شهر بارها نسبت به اين موضوع هشدار دادهاند و از دستگاههاي امنيتي و قضايي درخواست كردهاند كه انتشار عمومي فهرست اين ساختمانها را در اولويت كاري خود قرار دهند.
اما وجود اين حجم از ساختمانهاي ناايمن در پايتخت زماني چالش برانگيز ميشود كه براساس آمار بسياري از مراكز درماني و تجاري هم در ليست اين ساختمانها قرار دارند و روزانه محل تردد و تجمع بسياري از شهروندان هستند و ميتوانند حوادث تلخي را در آينده رقم بزنند. حالا دوباره، اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته (دوم بهمن ماه) بر لزوم خريد تجهيزات آتش نشاني با ۳ تا ۵ درصد عوارض ايمني آتشنشاني و ضرورت توجه به بيمارستانها و مراكز تجاري ناايمن تهران تأكيد كردند.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه، اعضاي شوراي شهر تهران نامه فرماندار تهران در خصوص اعتراض هيات تطبيق به «اصلاحيه مصوبه تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال ۱۴۰۳» را بررسي كرده و در پايان آن را نپذيرفتند.
خريد تجهيزات آتشنشاني با ۳ تا ۵ درصد عوارض ايمني
در جلسه روز گذشته، مهدي پيرهادي رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران عنوان كرد: سال گذشته هزار و ۱۰۰ شير هيدرانت تحويل سازمان آتشنشاني شده بود و مشكلي وجود نداشت اما از ابتداي امسال شركت آب و فاضلاب در اين زمينه و تبصره ۳ پاسخگو نيست و به وظيفه خود عمل نميكند. او با بيان اينكه با ۳ تا ۵ درصد عوارض ايمني آتشنشاني تجهيزات خوبي خريداري شده است، گفت: آتشنشاني تهران يكي از مجموعههاي موفق دنيا بهشمار ميرود اما در نگهداشت و آموزش در اين زمينه بايد تلاش بيشتري صورت بگيرد.
به گفته پيرهادي، بايد تفاوتي بين افرادي كه خودروهاي ميلياردي آتشنشاني را در اختيار دارند، با ديگران قائل شد. ما چند مساله را هم بارها و بارها اعلام كرديم كه مسكن آتش نشانان يكي از اين مشكلات است و از تلاشهاي شهردار تهران بابت اين موضوع تقدير ميكنيم.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران افزود: سالانه تعدادي آتشنشان اضافه ميشوند و بايد آموزش و مسكن آنها نيز مورد توجه قرار بگيرد. ميتوان مسكن سازماني را براي آتشنشانان جديد در نظر گرفت.
همچنين سوده نجفي، رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران هم با بيان اينكه شوراي شهر از ابتداي اين دوره به ايمني توجه ويژهاي داشت و كميته ايمني در همين راستا امور را پيگيري كرد، گفت: خوشبختانه تعداد ساختمانهاي ناايمن كاهش پيدا كرد؛ اما هنوز بيمارستانها و مراكز تجاري در بين ساختمانهاي ناايمن قرار دارند. اين ساختمانها در مرحله تشريفات هستند و اقدام جدي براي آنها انجام نميشود در حالي كه نبايد نسبت به آنها مماشات كرد. همچنين شهرداري تهران هنوز نسبت به ايمنسازي ساختمانهاي خود اقدام جدي انجام نداده كه بايد اين موضوع را در دستور كار قرار دهد.
او با اشاره به اهميت اعمال سختي كار براي آتشنشانان، اظهار كرد: بايد تجهيزات آتشنشاني و تلاشها براي اطفاي حريق، نسبت به گذشته به روز شود. يكي از سوالات ما اين است كه تجهيزاتي به آتشنشاني در زمينه آواربرداري اضافه شده است؟
لزوم ارايه لايحه مديريت يكپارچه ايمني شهر
رييس كميته حقوقي شورا هم در اين جلسه با بيان اينكه دولت موظف بوده كه لايحه مديريت يكپارچه ايمني شهر و روستا را بر اساس مصوبه هيات وزيران آماده كند كه روي زمين مانده است، تصريح كرد: اميدواريم با پيگيريها اين موضوع نيز حل و فصل شود.
مهدي اقراريان، افزود: احتمالاً شهرداري در چند جلسه آينده لايحه بودجه را به شورا ارايه خواهد داد. شرايط اقتصادي آتش نشانان شرايط خاصي است و ناچار به انتخاب شغل دوم شدند و آمادگي آنها را كاهش داده است.
اقراريان، ادامه داد: برخي بانكها طرح وامهاي ۳۰۰ و ۵۰۰ ميليون توماني دارند و ميتوان اين طرح را براي آتش نشان جهت پرداخت اقساط بلندمدت در نظر گرفت.
همچنين مهدي بابايي، رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران هم گفت: افتخار اصلي اين است كه اولين مجموعه در كاهش خطر و ريسك باشيم. ما در ابتدا مقاومتهايي داشتيم كه چگونه ميتوان كاهش حادثه را رقم زد و آيا آتشنشاني ميتواند اين اتفاق را رقم بزند؟
به گفته بابايي، ما با تأكيد بر كاهش حوادث با ايجاد الزام براي شهرداري، مناطق را ملزم به همكاري كرديم. آمار نشان ميدهد كه در سال ۱۴۰۳ حريق داخل ساختمان نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد كاهش پيدا كرده و نشان ميدهد برنامهها ثمربخش بوده است.
او با بيان اينكه در چند هفته اخير آتش سوزي لسآنجلس و كاليفرنيا رخ داد كه دنيا را تحت تأثير قرار داد، اظهار كرد: آتشسوزي باعث خسارت به اموال شهروندان شد و عدم مديريت، پشتيباني و پيشبيني در شهري كه محيط زيست و منابع طبيعي دارد، قابل مشاهده بود.
رييس كميته ايمني شوراي شهر تهران افزود: روحيه شجاعت و ايثارگري آتشنشانان كشور ما يكي از مواردي بود كه در كاليفرنيا و لسآنجلس وجود نداشت. اميدواريم فناوريهاي جديد در اطفاي حريق را در كشور به كار بگيريم اما با اين وجود، شجاعت آتشنشانان ما قابل تقدير است.
مخالفت شوراييها
با اعتراض فرمانداري تهران
موضوع ديگري كه در صحن علني شوراي شهر مطرح شد، بحث درباره اعتراض هيات تطبيق به «اصلاحيه مصوبه تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال ۱۴۰۳» بود كه اعضا، پاسخ كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران به نامه فرماندار تهران را تصويب كردند و بر همين اساس اعتراض فرمانداري تهران به لايحه نرخ كرايه حمل و نقل عمومي را نپذيرفتند.
در همين راستا، رييس كميسيون حمل ونقل شوراي شهر تهران با اشاره به اعتراض فرمانداري تهران به يكي از مصوبات شوراي شهر تهران، گفت: فرمانداري تهران به يكي از لوايح شوراي شهر تهران ايراد گرفته بود اما اين ايراد فاقد وجاهت است. جعفر تشكري هاشمي ادامه داد: در پاسخ به نامه فرمانداري تهران مبني بر اعتراض هيات تطبيق به مصوبه اصلاحيه مصوبه تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال ۱۴۰۳ و با توجه به اينكه اصلاح صورت گرفته در تبصره دوم ماده پانزدهم مصوبه مذكور، محدود به يك كلمه و تغيير عبارت ۵۰ درصد به عبارت حداكثر تا ۵۰ درصد بوده و قسمت مورد اشاره هيات تطبيق در مصوبه پايه عيناً وجود داشته است و در مهلت قانوني مورد اعتراض واقع نشده است. به گفته او، با اين استناد و با توجه به انقضاي مهلت قانوني اعتراض انجام شده در مقطع كنوني را فاقد وجاهت بوده و قابل اعمال نميباشد.
بازگشت مشروط تراموا به كشور مبداء
رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با اشاره به ورود تراموا به كشور گفت: انتظار داشتيم شهرداري تهران ابتدا مطالعات لازم را انجام دهد و بعد ترامواها را وارد كند؛ اگر تراموا در تهران جواب ندهد به كشور مبداء بازگردانده ميشود.
او افزود: اين روزها صحبتهاي زيادي درباره تراموا ميشود. ما انتظار داشتيم شهرداري تهران ابتدا مطالعات فني، ترافيكي، اقتصادي و اجتماعي جامعي ارايه دهد. اما متأسفانه، شهرداري دو رام قطار بهصورت آزمايشي از چين وارد كرده كه قرار است تست ميداني انجام شود.
به گفته عضو شوراي شهر تهران، هرچند اين اقدام ميتوانست پس از انجام مطالعات پايهاي صورت گيرد، اما اكنون همزمان با تست ميداني، مطالعات لازم را از شهرداري خواهيم خواست، در غير اين صورت اين ناوگان عمل برگشت خواهد بود. تشكري هاشمي افزود: اگر اين ناوگان بتواند تمامي سوالات و ابهامات را رفع كند، ميتواند به ناوگان حملونقل تهران اضافه شود. در غير اين صورت، اين ناوگان به كشور مبدأ بازگردانده خواهد شد. اين قطارها در حال مونتاژ هستند و طي يكي -دو هفته آينده عمليات مونتاژ به پايان ميرسد.
تشكري هاشمي ادامه داد: تستهاي شبانه نيز در مسيري كه شهرداري اعلام كرده، حد فاصل تهرانپارس تا ميدان آزادي، انجام خواهد شد البته من بعيد ميدانم كمتر از دو ماه بتوان راجع به اين موضوع قضاوت كرد .
رييس كميسيون عمران و حمل و نقل همچنين درباره جايگاههاي شارژ اتوبوسهاي برقي گفت: شهرداري تهران قراردادهايي با سازندگان داخلي براي تأمين اين جايگاهها منعقد كرده است. پيشتر ۷۴ جايگاه شارژ پيشبيني شده بود و در بودجه امسال ۲۰۰۰ ميليارد تومان براي تأمين زيرساختهاي برق مورد نياز اتوبوسها و تاكسيهاي برقي اختصاص يافته است. اين امر مشروط به ارايه معماري و مشخصات فني از سوي شهرداري است تا منابع شهروندان به درستي استفاده شود. او تأكيد كرد: تحقق اين موارد به همت شهرداري بستگي دارد و ما در شورا نظارت دقيق خواهيم داشت تا اقدامات در چارچوب برنامهريزيها پيش برود. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل ادامه داد: شورا تلاش كرده است با اختصاص منابع مناسب، اين خلأ را از طريق خريد اتوبوس، واگن و ساير الزامات نظير تاكسي تأمين كند. در بخش اتوبوس، قراردادهاي بسيار خوبي در شهر تهران منعقد شده است. البته برخي از اين قراردادها زمانبر است.
به گفته تشكري هاشمي، علاوه بر قرارداد با شركتهاي داخلي براي ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس ديزلي كه بخش اعظم آن تحويل شده و تا دو سه ماه آينده كامل ميشود، براي ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوكابين ديگر نيز قرارداد بستهايم كه قول داده شده تا ارديبهشت يا نهايتاً خرداد سال آينده به ناوگان اضافه شود. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران اظهار كرد: همچنين قرارداد خريد اتوبوسهاي برقي از چين در حال نهايي شدن است و حدود ۱۸۰ دستگاه از اين اتوبوسها به كشور رسيده كه پس از آمادهسازي در خطوط شهري تهران خدماترساني خواهند كرد. او با اشاره به ناوگان مترويي تهران افزود: در خصوص خريد ۶۳۰ واگن مترو و مشكلاتي كه در اين مسير پيش آمده بود، رياست شوراي شهر با رييسجمهور صحبتهايي داشتهاند و قولهايي براي پيگيري و رفع مشكلات داده شده است. اين واگنها قرار بود از بهمنماه بهتدريج وارد كشور شوند، اما به دليل موانع موجود اين امر محقق نشد. اميدواريم در سال آينده به تدريج اين واگنها وارد شوند.