مديرعامل ساپكو: ايران‌خودرو و سايپا ۲۲۰ همت زيان انباشته دارند

حمله تند رييس انجمن قطعه‌سازان خودرو به نمايندگان مجلس

۱۴۰۳/۱۱/۰۴ - ۰۱:۱۴:۴۶
|
کد خبر: ۳۳۱۸۴۱

دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو در هفتمين نمايشگاه تخصصي قطعات، لوازم خودرو و منابع وابسته مازندران كه در محل نمايشگاه بين‌المللي قائمشهر برگزار شد، گفت: صنعت خودروي زيان‌ديده ورشكسته، روي دست دولت مانده است و دولت قصد خصوصي‌سازي آن را دارد.  

دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو در هفتمين نمايشگاه تخصصي قطعات، لوازم خودرو و منابع وابسته مازندران كه در محل نمايشگاه بين‌المللي قائمشهر برگزار شد، گفت: صنعت خودروي زيان‌ديده ورشكسته، روي دست دولت مانده است و دولت قصد خصوصي‌سازي آن را دارد.   آرش محبي‌نژاد، خصوصي‌سازي صنعت خودرو را درست‌ترين كار ممكن برشمرد و گفت: ۱۸۵۰عضو در ۱۷ استان كشور داريم، كه ۲۰۰ عضو با سايپا مشترك نيست و ۱۲۰۰ قطعه‌ساز رده يك داريم و باقي آنها تجاري هستند.  دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو، گفت: تصدي‌گري دولتي بايد جاي خود را به سياست‌گذاري مركزي و هدايت راهبردي بدهد.  محبي‌نژاد عنوان كرد: ۲۴ نهاد دخيل در صنعت خودرو داريم اما يكي بايد فرماندهي واحد صنعت خودرو را در دست بگيرد. او گفت: در سال ۱۳۹۰، تعداد ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد كرديم ولي اكنون توليد ما كاهش يافته است.  عمران عباسي كالي، نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه مازندراني‌ها در انجام همه كارها برتر هستند، يادآور شد: بايد بستر توليد قطعات خودرو را تا حداقل ۵ درصد در بازه زماني ۳ساله در مازندران فراهم كنيم.  وي تصريح كرد: بخشي از مشكلات اين عرصه به خانه ملت برمي‌گردد اما صنعت خودرو علي‌رغم تمامي تلاش‌ها در گفتار و عمل، ۱۱۰ همت بدهكاري دارد كه فقط مربوط به امروز نيست.  عباسي ادامه داد: اگر بي‌هدف و بي‌برنامه بخواهيم در مسير عمراني قدم‌برداريم، قطعا در آينده ثمره‌اي نخواهد داشت. رييس انجمن قطعه‌سازان خودرو: دغدغه برخي نمايندگان مجلس فقط واردات خودرو است اين نماينده مجلس، مداخله سياست در عرصه صنعت را امر غلطي برشمرد و گفت: پرداخت بدهي‌هاي سياسي توسط صنعتكاران نادرست است.  نماينده مردم قائمشهر در مجلس، صنعت را يك امر تخصصي دانست و اظهار كرد: دست سياسيون بايد از عرصه صنعت كوتاه شود، زيرا صنعت يك علم است و از قرن ۱۷ متولد شده است.  وي خاطرنشان كرد: فاتحان صنعت، صاحبان خرد و انديشمندان هستند و سياستمداران بايد در جايگاه خود باشند.  سيدمجتبي رضوي، رييس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نيز با تاكيد بر اينكه ما ناترازي نيروي انساني داريم، بيان كرد: امروزه درگير مسائلي هستيم كه در به وجود آمدن آن هيچ نقشي نداشته‌ايم.  وي افزود: ارزش صنعت توليد قطعات خودرو، بالاتر از تمام صنعت‌هاي دنيا است.  رييس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران تصريح كرد: توليدكنندگان قطعات خودرو، نماد فداكاري و ايثار هستند، زيرا اين ناترازي‌ها بر تمام جان و مال ما تاثير مي‌گذارد اما با وجود اين مشكلات همچنان مشغول كار هستند.  اين مسوول بيان كرد: يك رابطه ارباب رعيتي بين قطعه‌سازان و شركت‌ها وجود دارد و مصائب و سختي‌هاي اين صنعت بسيار بيشتر از صنايع ديگر است.  كيانوش پورمجيب، مديرعامل شركت ساپكو نيز اظهار كرد: در حال حاضر براي حدود ۶۰۰ سازنده، خدمتگزاري مي‌كنيم و قطعات ايران‌خودرو را تامين مي‌كنيم.  اين فعال صنعتي با اشاره به اينكه مازندران سهم ۳ درصدي از حجم ريالي در تامين قطعات خودروي كشور را دارد، تصريح كرد: با توجه به منابع انساني و زيرساختي، اين حجم از توليدات كم است.  وي با بيان اينكه در صنعت خودرو با چالش‌هاي زيادي مواجه هستيم، گفت: در دهه ۸۰ در گروه صنعتي ايران‌خودرو بالغ‌بر يك‌ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرديم ولي در دهه ۹۰ با توجه به سياست‌گذاري‌ها و محدوديت‌ها، با روندي كه انتظار داشتيم پيش نرفت.  پورمجيب خاطرنشان كرد: به گونه‌اي در صنعت خودروسازي عمل شده است كه در حال حاضر شركت ايران‌خودرو ۱۲۰ همت و گروه خودروسازي سايپا ۱۰۰ همت زيان انباشته دارند.  مديرعامل شركت ساپكو با بيان اينكه نوع حكمراني در صنعت خودروسازي سبب شد تا شاهد اين ميزان انباشت زيان باشيم، گفت: بخش قابل‌توجهي از توان تكنولوژيكي در صنعت خودروسازي حاكم است اما، اينكه چرا مردم از صنعت خودروسازي كشور نارضايتي دارند، بايد به سياست‌هاي دروني توجه كنيم.